معرفی کتاب هایی ارزنده درباره امام محمد باقر(علیه السلام)

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب هایی ارزنده درباره امام محمد باقر(علیه السلام)

معرفی پنج کتاب به مناسبت ولادت امام پنجم (امام محمد باقر علیه السلام) با نام های “امام محمدباقر (علیه السلام)”، “زندگی امام محمد باقر (علیه السلام)”، “زندگانی باقر آل محمد علیه‌السلام: گوهر علم: همراه با داستانی پندآموز”، “در محضر امام محمد باقر (علیه السلام)”، “داستان‌هایی از زندگانی امام محمد باقر (علیه السلام)”

نام کتاب: “امام باقر: جلوه امامت در افق دانش”

نام نویسنده: احمد ترابی

ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامی

خلاصه ی کتاب:

این کتاب به صورت تحقیقی و سندی معتبر در پنج فصل تنظیم گشته است. از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع ها به سندهای گوناگون  از معدود کتاب هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.

در فصل اول آن که اجمالی از ولادت تا شهادت آن حضرت امده است .

در فصل دوم به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر علیه السلام را در اندیشه اهل تشیع و اهل تسنن بررسی کرده سپس  شاگردان آن حضرت را معرفی میکند ،

در فصل سوم مشی سیاسی ان حضرت را در زمان خلفای معاصر و قیام هایی را که دران مقطع تاریخی به وقوع پیوسته و مواضع ایشان در مقابل آنها را بیان می‌کند.

فصل چهارم به زندگی اجتماعی ایشان ، و مرجعیت و پاسخ گویی به پرسش های مردم، را مورد برسی قرار میدهد

 و در فصل پنجم با توجه به برخی از سخنان امام باقر علیه السلام، پیام‌ها و حکمت هایی را برای خواننده به ارمغان می‌آورد.

امام محمدباقر (علیه السلام)

کتاب «امام محمدباقر (علیه السلام)» كه عنوان «تألیف: شیخ عباس قمی» را بر جلد خود دارد، در واقع، بازچاپ «باب هفتم» اثر مشهور «منتهی‌الآمال» نوشته مرحوم حاج شيخ عباس قمي است.

کتاب «امام محمدباقر (علیه السلام)» که «باب هفتم» کتاب منتهي‌الآمال را در بر مي‌گيرد، به معرفی امام پنجم اختصاص دارد. اين كتاب، در هفت فصل به موضوع‌هايی چون تولد، نام و کنیه، فضايل و مناقب و مکارم اخلاق، معجزات، کلمات حکمت‌آمیز، وفات، اولاد و حکایات منسوب به آن حضرت پرداخته است.

download

زندگی امام محمد باقر (علیه السلام)
کتاب «زندگی امام محمد باقر (علیه السلام)» به کوشش جواد نعمتی، خلاصه‌ای مختصرشده از باب هفتم کتاب «منتهی‌الآمال» شخ عباس قمی با حذف فصل هفتم آن باب است.

download-1

زندگانی باقر آل محمد علیه‌السلام: گوهر علم: همراه با داستانی پندآموز

کتاب «زندگانی باقر آل محمد علیه‌السلام: گوهر علم: همراه با داستانی پندآموز» نوشته فاطمه دهکردی است كه شيوه‌اي متفاوت در پرداختن به زندگي امام پنجم (علیه السلام) دارد.

کتاب، ساختاري رمان‌گونه دارد و با یک مقدمه از زمزمه‌های دل نویسنده آغاز مي‌شود.

download-2

در محضر امام محمد باقر (علیه السلام)

کتاب «در محضر امام محمد باقر (علیه السلام)» تأليف علیرضا زکی‌زاده رنانی حاوی روایاتی منسوب به حضرت باقرالعلوم است که به دو موضوع‌ كلي «عقاید» در فصل اول و «اخلاق» در فصل دوم می‌پردازد.

این کتاب دارای یک پیشگفتار است و نویسنده هدف خود از این نوشتار را پرداختن به مباحثی اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی ذکر می‌کند.

فصل اول کتاب با استناد به روایات منسوب به امام محمدباقر (علیه السلام) در مبحث عقاید، به توحید و معرفت خداوند، نبوت، قرآن و تفسیر، امامت و معاد، با ذکر اصل و ترجمه روايات و منابع آنها پرداخته است. روش نویسنده، گردآوری مباحث اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی است که اشخاص مختلف در محضر امام باقر (علیه السلام) طرح و پاسخ دریافت کرده‌‌اند.

فصل دوم كتاب که به «اخلاق» اختصاص دارد، تنها 7 صفحه است در حالي كه فصل اول، («عقاید») در 395 صفحه رقم خورده است. در پایان نيز «کتابنامه» ــ ذکر منابع و مأخذ کتاب ــ آمده است.

download-3

داستان‌هایی از زندگانی امام محمد باقر (علیه السلام)

«داستان‌هایی از زندگانی امام محمد باقر (علیه السلام)»،  نوشته علیرضا کربندی دارای یک مقدمه، هشت بخش و یک خاتمه است.

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است که آشنایی با زندگینامه ائمه اطهار و پیشوایان راستین حق بر همه‌ جوانان حقیقت‌طلب مسلمان واجب است. از این رو با سود بردن از کتاب‌های اهل دانش و بصیرت، دست به تهیه کتابی فشرده و ساده زده است تا قدمی در جهت شناساندن پیشوایان واقعی و رهروان راه خوشبختی انسان‌ها برداشته باشد.

بخش اول کتاب به چگونگی ولادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) اختصاص یافته و در بخش دوم از نام، القاب و کنیه آن بزرگوار سخن رفته است. بخش سوم به واگویی خصلتهای نیک و پسندیده‌ امام (علیه السلام) پرداخته است. بخش چهارم، شامل گزيده‌هايي از سخنان آن حضرت مي‌شود. بخش پنجم، از دوران امامت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)، خلفای هم‌عصر ایشان، فروتنی علمای برجسته در نزد آن امام، مهارت امام در تیراندازی، آگاهی امام به اسرار و … می‌گوید و بخش ششم به جلوه‌هایی از رفتار امام باقر (علیه السلام) در مناجات و مهمان‌نوازی، اخلاق، صبر و کرامت، اختصاص دارد. بخش هفتم از شاگردان حضرت ــ همچون جابر بن عبدالله انصاری، اَبانِ بن تغلب، جابر بن یزید جعفی و … ــ سخن مي‌گويد. فصل هشتم به ذكر حكايتي از شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) مي‌پردازد. يك «خاتمه» كوتاه، پايان بخش اين كتاب است.

 

download-4

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *