معرفی کتاب | و این گونه است زینب

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | و این گونه است زینب

کتاب «و این گونه است زینب» از سوی مؤسسه انتشارات جمکران منتشر شد.

معرفی کتاب | و این گونه است زینب

هیاتمؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران به مناسبت ماه محرم کتاب «و این گونه است زینب» بازآفرینی کتاب خصائص زینبیه سیدنورالدین جزایری به کوشش محمود سوری را به زیور طبع آراسته است.

تاکنون برای معرفی عظمت شخصیت و شناخت «حضرت زینب (س)» کتاب‌های گوناگونی به رشته تحریر درآمده که یکی از بهترین آن‌ها «خصائص زینبیه» اثر آیت‌الله سید نورالدین جزایری از مجتهدین محقق قرن چهاردهم هجری است.

در راستای یکی از سیاست‌های انتشارات جمکران برای احیاء کتب ارزشمند گذشته «و این‌گونه است زینب» تلخیصی از کتاب «خصائص زینبیه» به چاپ رسید.

«خصائص زینبیه» معروف‌ترین کتاب سید نورالدین جزایری از زمان نگارش مورد اقبال علما و عموم مردم قرار گرفت و چاپ‌ها و ترجمه های مکرری را تجربه کرد. نویسنده خوزستانی کتاب سعی داشته در راستای ارادت عمیق و عالمانه خود، تصویر درستی از مقام شامخ و بی‌بدیل حضرت زینب کبری سلام الله علیها به رشته تحریر درآورد و نگاه محدود و معیوب تک بعدی به حضرت زینب را اصلاح کند.

ویژگی اثر

نویسنده در این نوشته، چهل خصیصه از آن مخدره را برای خوانندگان بازگو کرده است. این کتاب با هدف ایجاد تصویری درست از پیام‌آور کربلا و زدودن مطالب ناصحیح و ضعیف در کتب مقتل درباره حضرت زینب س نگاشته شده و تأیید و تقریظ علمای تراز اول آن زمان، اهمیت کتاب را دوچندان کرد.

گفتنی است تلخیص و بازآرایی و متناسب سازی متون با ادبیات و نیاز امروز و همچنین بهینه سازی عبارت پردازی‌های نامأنوس «خصائص زینبیه» از اهداف نگارش کتاب «و این‌گونه است زینب»   است. به نحوی که برای جوانان منبعی مناسب و جذاب در مطالعه شناخت حضرت زینب س خواهد بود و برای ارادتمندان به فرهنگ و قهرمانان عاشورا، شناختی چند بُعدی نسبت به حضرت زینب س ایجاد خواهد کرد.

معرفی کتاب | و این گونه است زینب

برشی از کتاب

نگارنده در صفحه ۴۹ از این اثر و در توضیح خصیصه هفتم با عنوان «امینه الله» چنین می نویسد:

زینب را «امینة الله» لقب داده اند؛ زیرا در کربلا و آن هنگامه درد و بلا، ودایع الهی را حفظ نمود و اگر چنین نبود، مخزن اسرار الهی نمی شد. لذاست که حضرت سیدالشهداء در آن تنگنای عصر عاشورا، ودایع الهی را که از حضرت رسول به ایشان رسیده بود، به بانوسپرد. اصلا می توان گفت خداوند هنگامی که چنین معامله پربها وبی قیمتی را با سیدالشهداء نمود، باید کسی را می آفرید که اسرار نبوت و امامت و ولایت و وصایت را به امانت حفظ کند و حافظ درخت سترگ پیامبری و امامت باشد. لذا از باب لطف بر بندگان و نگاهداشت جهان از فساد، وجود مقدس زینب کبری را آفرید تا به این مقام والا برسد.

به خدا سوگند! من که نویسنده این مقامات بانوی دوجهان، زینب کبری هستم، اگر دست و بالم به دلیل عقل ناقص و قاصر مردمان زمان بسته نبود، چنان مقامات ارجمندش را شرح می دادم که دهان باز بماند و همگان اظهار شگفتی کنند؛ چنانکه مولوی گفته است:

در مدیحت داد معنا دادمی    غیراین منطق لبی بگشادمی

اما چه کنم که قلب های خالی از ذوق به سرعت آدمی را به «غلو» محکوم می کنند. به هر روی، بانو – چنانکه در ویژگی «نیابت» ایشان خواهیم گفت – با حضرت سجاد در وصایت شریک بود.

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران به مناسبت ماه محرم کتاب «و این گونه است زینب» بازآفرینی کتاب خصائص زینبیه سیدنورالدین جزایری به کوشش محمود سوری را در ۲۵۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *