معرفی کتاب چغک

معرفی کتاب چغک

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب چغک

کتاب چغک روایتی جذاب از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد است که به زبان مردم کوچه و بازار روایت می‌شود و از زبان یک نوجوان مشهدی روایت شده است.

معرفی کتاب چغک

در ادامه به معرفی کتاب چغک می پردازیم که روایتی جذاب از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد است که به زبان مردم کوچه و بازار روایت می‌شود و از زبان یک نوجوان مشهدی روایت شده است.

عنوان کتاب: چُغُک

نویسنده: مؤسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی

انتشارات: صهبا / تعداد صفحات: ۳۵۹

انقلاب شاید یک تغییر و دگرگونی یک‌باره معنی شود اما، وقوع آن نیاز به تمهیدات و تلاش‌های دیرپایِ بسیاری دارد. انقلاب اسلامی ایران که از نمونه‌های درخشان انقلاب‌های مردمی جهان به شمار می‌رود، نشان از عزمی ملّی و سراسری دارد که در جای جای این سرزمین ریشه دوانده است و برگ‌های سبز و شاخه‌های پربار امروز آن، روایت‌گر فداکاری و آزادگی زارعان سخت‌کوش و پرتوان دیروز آن است.

چُغُک روایت جذابی از وقایع تاریخی انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد است. داستان از زبان مردم کوچه و بازار گفته می‌شود و به همین دلیل مخاطب امروز خیلی خوب آن را می‌فهمد. داستان بر اساس رویدادهای روزهای نهم و دهم دی‌ماه ۱۳۵۷ در مشهد شکل می‌گیرد. ماجراهای این دو روز، از مهم‌ترین اتفاقات دوران مبارزات مردم ایران بر ضد رژیم شاهنشاهی است که در کتاب چُغُک به خوبی تصویر و روایت شده است.

معرفی کتاب چغک
معرفی کتاب چغک

داستان کتاب چغک یک “سینما رمان” است، که در آن بخش‌هایی از داستان به طور کامل به کمک نقاشی و تصاویر تمام صفحه‌ای روایت می‌شود، به گونه‌ای که مخاطب، داستان را هم‌چون تصاویر یک فیلم از نظر می‌گذراند و هرچه پیش‌تر می‌رود، تصاویر و کلمات بیشتر به هم گره می‌خورد و روایتی تصویری و جذاب را می‌آفریند.

مشهد- دی ماه ۱۳۵۷

داستان، با تصاویری از کوچه پس‌کوچه‌های مشهد آغاز می‌شود. شبی مهتابی و فضایی ملتهب، نیمه‌های شب، پسربچه‌ای در کوچه‌ها پرسه می‌زند و شاهد رویدادهای بسیار عجیبی است…

محمدمهدی نوجوانی‌ست که با سن و سال کم و قد و قوارۀ کوچکش، کارهای انقلابی بزرگی می‌کند. او که در جمع انقلابیون مشهد جایگاه ویژه‌ای دارد، از نزدیک شاهد حضور آیت‌الله‌ خامنه‌ای در جریان مبارزات مردم است. وبا او رابطۀ صمیمی و نزدیکی دارد و از سوی ایشان «چُغُک» نامیده می‌شود؛ چُغُک یعنی گُنجشک؛ باهوش، ریزه میزه و زِبروزرنگ…

 

امیدواریم شما جوانان و نوجوانان عاشورایی عزیز از خواندن کتاب چغک استفاده کافی را ببرید و به دوستان خود نیز خواندن آن را توصیه نمایید.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *