معیار انتخاب دوست در کلام معصومین

خانه / مطالب و رویدادها / معیار انتخاب دوست در کلام معصومین

انتخاب دوست در زندگي نقش مؤثري ايفا مي كند. در بسياري از مواقع سرنوشت افراد با دوستي ها گره مي خورد و فرد از اين ره آورد يا به سعادت مي رسد و يا زندگي اش به شقاوت ختم مي شود.

معیار انتخاب دوست در کلام معصومین علیهم السلام

هیات: اميرالمؤمنين علیه السلام معيار انتخاب دوست را بيان فرمود: دوستت كسي است كه تو را از بدي باز بدارد و دشمنت آن كس است كه تو را به بدي وادار كند.دوست خوب انسان را به طرف خدا مي كشاند. آشنايي با مسجد و نماز، بازداري از بدزباني و دشنام، احسان و نيكي به دوستان و مستمندان، وفاي به عهد، خوش خُلقي و هر چه كه در مسير تقوا و درستكاري قرار گيرد، دستاورد رفاقت صحيح است.  پيامبر گرامي اسلام فرمود:ارزش مرد به دين دوست او است. بايد بنگرد با چه كسي دوستي دارد.

امام صادق علیه السلام در حديثي ويژگي هاي دوست خوب را بيان فرمود: هيچ كس را به دوستي مشناس تا او را در سه چيز بيازمايي. به خشمش بنگر كه او را از حق به باطل گرايش مي دهد يا نه؟ در درهم و دينار (هنگامي كه به پول محتاج هستي از وي طلب كن) و هنگامي كه با او مسافرت مي كني (انسان در سفر جوهرة خود را نشان مي دهد).

معیار انتخاب دوست در کلام معصومین علیهم السلام
معیار انتخاب دوست در کلام معصومین علیهم السلام

داشتن خُلق نيكو جلب كنندة خوبي ها است، اميرمؤمنان علیه السلام فرمود:هر كسي كه داراي اخلاق نيكو باشد، دوستانش بسيار مي شوند و مردم با او اُنس و اُلفت مي گيرند.
اگر كسي بخواهد مردم او را دوست داشته باشند، بايد در هنگام برخورد با ايشان گشاده رو و با لبخند باشد تا در دل افراد از هر صنف نفوذ كند.

منبع:عرفان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *