مقام‌های توحیدی پیامبر در دعای دوم صحیفه سجادیه

خانه / پیشنهاد ویژه / مقام‌های توحیدی پیامبر در دعای دوم صحیفه سجادیه

مدرس حوزه و دانشگاه نبی مکرم اسلام را عظیم‌ترین تجلی خداوند دانست و با تأکید بر اینکه مسلمانان باید قدر مسلمانی خود را بدانند، گفت: مقام‌های توحیدی پیامبر در دعای دوم صحیفه سجادیه بیان شده است.

مقام‌های توحیدی پیامبر در دعای دوم صحیفه سجادیه

هیاتحجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور در تشریح دعای دوم صحیفه‌ سجادیه، اظهار کرد: دعای دوم، لطافت و ظرافت بسیاری  دارد و از جایگاه بلندی برخوردار است و کسی این نوع دعاها را درک می‌کند که از بصیرت بالایی برخوردار بوده و با اصل او سنخیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دعا و شکرگزاری برای وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ویژه مؤمنان خاص است، افزود: امام سجاد علیه السلام در دعای دوم صحیفه سجادیه ضمن پرده‌برداری از مقام‌های توحیدی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به زحمت‌های طاقت‌فرسایی که آن حضرت در راه آیین فطری اسلام متحمل شده اشاره دارد و در پایان به درجات اُخروی آن بزرگوار اشاره کرده است.

عالی‌پور ادامه داد: امام سجاد علیه السلام در ابتدای دعای دوم صحیفه سجادیه با این مضمون «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلیْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِی لَا تَعْجِزُ عَنْ شَیْ‌ءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا یَفُوتُهَا شَیْ‌ءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. فَخَتَمَ بِنَا عَلَی جَمِیعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَی مَنْ جَحَدَ، وَ کَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَی مَنْ قَلَّ» می‌فرماید: «ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد صلی الله علیه و آله وسلم را به سوی ما فرستاد نه به سوی امت‌های پیشین و مردمانِ گذشته، با قدرتی که در هیچ کاری، هرچند بزرگ، در نماند و هیچ چیز را، هر چند کوچک، فرو نگذارد. پس ما را واپسین آفریدگان خود قرار داد و بر خدا ناباوران گواه گردانید و به احسان خویش بر آنان که اندک شمار بودند، فزونی بخشید».

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امت‌های مختلف پیامبران بزرگی داشتند و ما باید خدا را بسیار شکر کنیم که کامل‌ترین پیامبر و مخلوق اول و تجلی اعظم، پیامبر ماست، تصریح کرد: همه پیامبرانی که قبل از ایشان آمدند، مقدمه آمدن اوست تا وقتی که بخش انسانی شخص فعال نباشد، نمی‌تواند نعمت‌های انسانی را ببیند و تشکر کند.

وی با اشاره به اینکه فراز دوم این است که چرا من شکرگزار داشتن نعمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به‌عنوان عظیم‌ترین نعمت هستم؟ اضافه کرد: بسیاری اوقات انسان دستش را بالا می‌برد و از خدا تشکر می‌کند ولی وقتی می‌پرسیم برای چه خدا را شکر می‌کنی؟ می‌گوید: به ما سلامتی و نعمت داده است اما کمتر آدمی به خاطر وجود رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خدا را شکر می‌کند. درک این موضوع آدم‌های فهمیده می‌خواهد که نعمت را درست نگاه کند، این شرافت بزرگی است که انسان بزرگ‌ترین تشکر و حمد خود را به نعمت عظمای خود اختصاص دهد.

مقام‌های توحیدی پیامبر در دعای دوم صحیفه سجادیه

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام سجاد علیه السلام از فراز دوم به بعد اوصافی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌گوید که این اوصاف بسیار دلبری می‌کند و انسان را هم به وجد می‌آورد و هم به گریه می‌اندازد که چه‌قدر این نعمت دوست‌داشتنی، عزیز و لطیف است و چه‌قدر با وجود لطافت بی‌نهایت، به‌خاطر ما زجر و زحمت کشیده و اذیت شده است.

وی با بیان اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در سخنی فرموده است که «ما أُوذِیَ نَبِیُّ مِثْلَ ما أُوذیتُ؛ آن‌گونه که من اذیت شدم هیچ پیغمبری اذیت نشد» و پیامبر این سخن را در حالی می‌فرماید که بعضی از انبیا جنایت‌های بسیاری را متحمل شدند، بیان کرد: این همه شکنجه به‌خاطر ما بود، برای همین است که انسان فهمیده، نعمت‌های الهی را درست نگاه کرده و برای بهترین نعمت‌های خدا سپاسگزاری می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسانی رشد یافته و مؤمن حقیقی است که وقتی نام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌آید و به این نعمت توجه می‌کند، خود را ممنون خدا می‌داند که چنین نعمتی به او داده است، اضافه کرد: در این دنیا فقط انسان‌های معدودی قدر نعمت رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم را می‌شناسند، اما وقتی حجاب‌ها در قیامت برای همه کنار می‌رود و همه می‌فهمند که رسول‌ اکرم صلی الله علیه و آله وسلم چه نعمت عظیمی برای انسان‌ها بوده است، حسرت‌ها آغاز می‌شود و می‌گویند کاش قبل از اینکه از دنیا می‌رفتیم قدر او را می‌شناختیم.

عالی‌پور اظهار کرد: انسان باید به میزان بزرگی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ممنون خدا شود و به همین میزان نیز از خدا خوشش بیاید، محبت خدا در دلش بیاید که عجب خدای دوست داشتنی، مهربان و خوبی داریم که عظیم‌ترین مخلوق خود و عظیم‌ترین تجلی خودش را نصیب ما کرد و در روز حسرت است که همه می‌گویند: «یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً؛ ای کاش راهی با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در زندگی انتخاب کرده بودم».(فرقان /۲۷)

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه درمورد خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم امام سجاد علیه السلام در فراز مذکور به دو مسئله بسیار مهم توجه دارند، عنوان کرد: اول اینکه اسلام، دین خاتم است، یعنی آخرین دینی است که از طرف خداوند بر خلق نازل شده و دوم این که هیچ یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبوده‌اند. بنابراین هرکس بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ادعای نبوت و نزول جبرئیل بر خویشتن کند، دروغگو است، در همین زمان معاصر و زمان حاضر کسانی را داریم که در گوشه و کنار جهان ادعا می‌کنند که پیامبر هستند و از طرف خداوند مبعوث شده‌اند، بعضی نیز ادعا می‌کنند که خودشان همان پیامبر اسلام هستند، بعضی‌ها گفتند: ما پیامبر اسلام نیستیم، پیامبر جدیدی هستیم و خداوند ما را به پیامبری مبعوث کرده است، به غیر از قرآن که سند است، این سخن حضرت سجاد علیه السلام نیز یک سند است که بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم پیامبری نمی‌آید و ادعای او مردود است.

عالی‌پور تصریح کرد: مسئله دوم این است که هیچ‌یک از ادیان گذشته خاتم ادیان نبودند، از این‌رو یهود و نصاری که هریک خود را صاحب آخرین دین الهی دانسته‌اند، ادعای نادرستی کرده‌اند، پس حقایق الهی اسلامی ما که قرآن‌ کریم در بردارنده آن است، ناسخ آن ادیان بوده و ادعای یهود و نصرا مبنی‌ بر خاتمیت دین‌شان، کلامی غلط و برخلاف واقع است. تمام دین از آدم تا خاتم یک حقیقت به نام اسلام است، قرآن از زمانی‌که آمد، ادیان گذشته را تأیید کرد، یعنی از آدم تا عیسی علیه السلام را قبول دارد و می‌گوید: مسلمان‌ها به همه انبیا ایمان دارند و همه را قبول دارند که پیامبران خدا بودند و دینشان دین اسلام و حق بوده است. اما بعضی‌ها دین را یهودی و بعضی‌ها مسیحی کردند و کسان دیگر تحریف‌ها را ایجاد کردند، اما همه دین اسلام است، در طول زمان از آدم تا خاتم یک اسلام است، یک حقیقت است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال دین پیامبر را دین وسط قرار داده و در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره، می‌فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا؛ شما را که امت وسط قرار دادیم شاهد و الگو و نمونه برای امت‌های دیگر آوردیم»، یعنی به شما یک دین معتدل دادیم که تعادل دارد و در آن افراط و تفریط نیست. نکته دیگری که امام سجاد علیه السلام به آن اشاره کرده این است که اعمال همه انسان‌ها تا روز قیامت تحت نظارت کامل امامان علیه السلام است، یعنی خداوند یک امام معصوم، یک انسان کامل یا پیامبر را شاهد بر انسان‌ها قرار داده، همان‌گونه که در آیه ۱۴۳ سوره بقره می‌فرماید: « …. یَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا؛ رسول خدا بر همه شما شهید و شاهد است». اما امام زمان(عج) همیشه و هر لحظه شاهد و ناظر بر اعمال ماست که این مطلب دلیل قرآنی دارد، در آیه ۱۲ سوره یاسین داریم که  «وَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ؛ تمام اشیا عالم به صورت ریاضی و حساب شده در وجود مقدس امام معصوم حضور دارند».

عالی‌پور اضافه کرد: خداوند متعال روح ما را از روح رسول‌الله صلی الله علیه و آله وسلم قرار داده، نور ایشان را در همه ما دمیده، پس من در درون خود گوهری دارم که از نور پیامبر است، امام سجاد علیه السلام فرمودند: «اولنا محمد، آخرنا محمد، اوسطنا محمد، کلنا محمد؛ ما باید بفهمیم که همه ما محمد هستیم، اما متأسفانه قدر خود را نمی‌دانیم».

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *