ملاک های انتخاب از دید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

خانه / پیشنهاد ویژه / ملاک های انتخاب از دید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ملاک های انتخاب از دید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

زندگی اجتماعی فاطمه زهرا علیها السّلام و نوع انتخاب درست در زندگی فردی

     در روایتی از قندوزی نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: وقتی می خواستم برای مباهله بروم خداوند این چهار نفر را به من معرفی کرد. خداوند دستور داد امیر مؤمنان انفسنا، صدیقه طاهره فاطمه زهرا نسائنا و حسن و حسین ابنائنا. اگر از بین خلائق کسی بهتر وجود داشت خداوند در مباهله آنها را به من معرفی میکرد .

     در جلد 12 بحارالانوار نقل شده است: وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها وارد محشر می شود تمام اهل محشر آرزو می کنند کاش ما هم فاطمی بودیم. در روایت دیگر آمده: حضرت زهرا سلام الله علیها را آسمانیان بهتر می شناسند.

     زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اگرچه کوتاه بود و همان هم در تاریخ سانسور شده است ولی هزاران نکته و مطلب و راه و روش صحیح زندگی و سعادت دنیا و آخرت را در خود نهفته دارد. یک لحظه تابیدن این نور، می تواند زندگی تمامی بشر را نورانی نماید .

سؤالی که مطرح است اینکه: چه طور می شود که انسان به چنین مقامی برسد؟ دلیل سقوط و صعود آدمی چیست؟

     به طور خلاصه باید گفت نوع انتخاب هایی که انسان در زندگی می کند و ملاک های انتخاب آدمی زمینه های صعود و سقوط آدمی را فراهم می کند، انسان ها در طول زندگی خود ناگزیر از انتخاب هایی هستند که مسیر و جهت زندگیشان را تعیین می کند و سعادت و شقاوت آنها را رقم می زند از انتخاب های بزرگی همچون انتخاب دین، حکومت و…گرفته تا انتخاب همسر، شغل، خانه و…

مردم در انتخاب ها پنج دسته اند:

  • بعضی ها ملاک انتخابشان سود جویانه است. فقط به فکر آباد کردن دنیای خود هستند، البته خداوند در قرآن می گوید ما به آنها دنیا را می دهیم، نمونه های فراوانی از این قبیل افراد در تاریخ داشت هایم مثلاً شبث بن ربعی هم در لشکریان ابن زیاد بوده هم در لشکر مختار بوده هم در لشکر مصعب بن عمر، بعضی شعرا هم برای غدیر شعر سروده اند هم برای سقیفه. هرکجا نفع و فایده ای باشد آنها هستند و هرکجا سودی نباشد حاضر به همراهی نیستند . خداوند این افراد را در آیات 15 و 16 سوره فجر بیان کرده بدین صورت که از جانب پروردگار نفعی به آنها می رسد مغرور شده و می گویند: پروردگارم مرا گرامی داشته است ولی وقتی خدا برای امتحان روزی آنها را تنگ بگیرد مأیوس می شوند و می گویند: پروردگارم مرا خوار کرده است.

 

  • بعضی افراد ملاک انتخابشان ترس است، اینگونه افراد زود از کار کنار می نشینند. این افراد با زبان خوش و محبت کاری انجام نمی دهند ولی اگر زور و فشاری روی سرشان آمد همان کار را انجام می دهند. بسیاری از افرادی که از کوفه به جنگ با حسین بن علی علیه السّلام به کربلا آمدند به زور ترس پسر زیاد و تهدیداتش بود.

 

  • عده ای از مردم انتخاب هایشان از روی تعصب است، می دانند این حرف حق نیست، این کاندیدا صلاحیت لازم را نداشته یا افراد صالح تری وجود دارند ولی از روی تعصب قبول کرده اند و از آن دفاع می نمایند.چون همشهری هم جناح و همگروه اوست طرف او را می گیرد. بسیاری از خون دل های حضرت زهرا سلام الله علیها و سخنرانیهای او در مسجد در باب چنین افرادی بود.

 

  • بعضی ها از روی جو زدگی انتخاب می کنند و انتخابی کورکورانه دارند، دین و دیانت بعضی ها فصلی است، در حرم یا امامزاده ها با چادر ولی بیرون بدون چادر. در هر جوی یا هر محیطی قرار می گیرند همان رنگ می شوند، با هر جمعیتی باشد رنگ همان جمعیت را می گیرند. حضرت زهرا سلام الله علیها درب خانه اصحاب را می زد و می گفت شما در غدیر بودید و می دانید حق با کیست؟ جواب می دادند ما دیگر رأی دادیم .

 

  • انتخاب آگاهانه؛ برخی از افراد انتخاب هایشان از روی آگاهی، معرفت و بصیرت است، ما اتاکم الرسول و خذوه .
ملاک های انتخاب از دید حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: می خواهید گمراه نشوید از قرآن و اهلبیت جدا نشوید (ثقلین) و گاهی اهل بیت را سه بار تکرار می کردند.

6 ماه تمام درب خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می ایستادند و می گفتند: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهلبیت.

به 3 دلیل منظور پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم حضرت زهرا سلام الله علیها بودند؛

1 . زنان پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم در قرآن با ضمیر کنّ بیان می کند ولی در این آیه با کم بیان می کند

2 . زنان پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم اهل بیوت هستند ولی اهل بیت یعنی یک خانه

3 . سیره پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها می آمدند جلو درب خانه ی زهرا سلام الله علیها و می گفتند السّلام علیک یا اهل بیت النبوه .

     حضرت علی علیه السّلام در خطبه ی 97 می فرمایند: مردم به ما توجه داشته باشید، به نشانه و علامتی که اشاره می کنیم و در هر مسیری که ما می رویم حرکت کنید. اگر دنبال ما آمدید ما هیچ وقت شمارا از مسیر هدایت بیرون نمی بریم. هر جا توقف کردیم و از پای نشستیم شما نیز چنین کنید و هرکجا حرکت کردیم شما حرکت کنید(جلوتر از ما نروید و از ما عقب نیفتید).

پس انتخاب های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها او را زهرا سلام الله علیها کرد، انتخابش برای همسر چه بود؟ برای جهیزیه چه ملاک هایی داشت؟ فرزند،خانه داری و… تا انتخاب امام و مقتدا .

     برخی اقدامات او ایجابی و برخی سلبی بود. ایجابی آن بود که با رعایت تمام مسائل و اصول شرعی باوقار تمام باشکوه و ابهتی در مسجد مدینه در دفاع از علی علیه السّلام سخنرانی کرد و اقدامات سلبی او اینکه وصیت کرد قبرم مخفی بماند، شب غسل و کفن و دفنم کن.

زهرا والا و بالاست چون انتخاب هایش والا و برتر بود .

رهبر معظم انقلاب بر سیره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تأکید دارند، یکی از اصول آنها تحکیم نظام خانواده است.

     حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به همسر صداقت تمام داشت، می فرمود یا علی هرگز به تو دروغ نگفتم هرگز علی علیه السّلام را عصبانی نکرد، مدیریت حضرت علی علیه السّلام را به عنوان مرد خانه پذیرفته بود.

     عده ای برای ملاقات حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند درب خانه علی علیه السّلام، علی الظاهر حضرت زهرا سلام الله علیها راضی نبود ولی فرمود: یا علی خانه خانه ی توست و من همسر تو هستم هر طور می خواهی تصمیم بگیر. زهرایی که صاحب مصحف است، زهرایی که دختر پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم است، زهرایی که سرور زنان عالمین است. البته علی علیه السّلام مشورت می کند و البته حضرت علی علیه السّلام مدیریت تحکمی و استبدادی ندارد.

     حال اگر سیره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان الگوی تمام نمای بشریت و خصوصاً زنان در جامعه پیاده می شد الآن وضع خانواده ها این بود؟ آمار طلاق چنین وضعی داشت؟ و چنین فرزندانی تحویل جامعه می شدند و سایر کژی هایی که در جامعه وجود دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *