منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»

منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»

خانه / انتظار و مهدویت / احادیث مهدویت و انتظار / منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»

امام درباره آیه «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» فرمودند: نعمت واقعی رهبر معصوم است که مردم در قیامت بازخواست خواهند شد که آیا از آنان پیروی کردند یا نکردند و این معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ» است.

منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، با توجه به آنکه دعای ندبه از ادعیه سفارش شده برای روز جمعه منتظران امام مهدی عج تعالی فرجه الشریف است در سلسله مطالبی مروری داریم بر شرح فرازهای نورانی این دعا و آموزه های مهدوی آن. در ادامه شرح فرازهای چهل و دوم از این دعا مرور می شود:

فراز چهل و دوم

«یَا ابْنَ الْبَرَاهِینِ الْوَاضِحَاتِ الْبَاهِرَاتِ یَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبَالِغَاتِ یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ؛ ای فرزند حجّت های واضح الهی! ای فرزند دلایل روشن حق! ای فرزند برهان های واضح و آشکار خدا! ای فرزند حجّت های بالغه الهی! ای فرزند نعمت های عام الهی!»

این فراز نیز بخش دیگری از معارف مربوط به شناخت امامان معصوم عليه‌السلام است که دارای پشتوانه محکم قرآنی و روایی است و در ضمن نکاتی بیان می شود.

منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»
منظور روایات از بالاترین نعمت/ معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ»

نکته ها

۱. وجود رهبر آسمانی و معصوم که در او تمام کمالات جلوه و به همه دستورات عمل کرده باشد، بهترین برهان و دلیل برای حق بودن، فطری بودن و عملی شدن دستورات است و این افراد خود بهترین الگو هستند، بهترین برهان نیز می باشند.

همانگونه که در میان چهارده معصوم علیهم السلام یک الگویی از زنان مثل حضرت فاطمه عليها‌السلام وجود دارد تا اگر در اسلام سخنی از رشد زن، همسرداری، تربیت فرزند، خانه داری، علم و کمال و موضع گیری های او در برابر حاکمان ناحق مطرح می شود، خود نمونه ای در این باره داشته باشد. آری، اگر زهرا عليها‌السلام نبود، برای زنان برهان و الگوی عملی وجود نداشت.

چنانچه خداوند در قرآن کریم در سوره تحریم زن فرعون را برای همه انسان ها در مقام نمونه و الگو معرفی می کند که هرگز جذب قدرت و زر و زور نشد و از رهبر آسمانی حمایت کرد و حتی تا مرز شهادت پیش رفت؛ بنابراین وجود زن فرعون خود یک دلیل و الگوی عملی است.

۲. با وجود الگوهای عملی حجت خدا کامل می شود.

قرآن می فرماید اگر پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم نبود حجت تمام نبود و مردم حق داشتند بگویند: «لِئَلاَّ یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُل» و این معنای «یَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبَالِغَاتِ» است.

۳. وجود امام بالاترین نعمت است. امام درباره آیه «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» فرمود: نعمت واقعی رهبر معصوم است که مردم در قیامت بازخواست خواهند شد که آیا از آنان پیروی کردند یا نکردند و این معنای «یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ» است.

۴. و همچنین امام باقر عليه‌السلام در آیه «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً» فرمودند: مراد از نعمت ظاهر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و مراد از نعمت باطن ولایت اهل بیت علیهم السلام است.

منبع: شرح قرآنی دعای ندبه، محسن قرائتی

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *