مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم

مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم

در همین مسئله سیل اخیر، جوانان شیعه به کمک مردم اهل تسنن سیستان و بلوچستان رفته و مشغول خدمت رسانی می باشند؛ اما جریان سازی و اطلاع رسانی از این مسئله نمی شود. این همان ضعفی است که در نیروهای انقلابی به وضوح دیده می شود.

مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم

هیات: حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در نشستی که با موضوع «تبیین مکتب شهید سلیمانی» با حضور دانش آموختگان مرکز جامع علوم اسلامی قم در این مرکز برگزار شد گفت: هر مکتبی برای تأثیرگذاری دارای مؤلفه هایی است، مکتب شهید سلیمانی نیز از این مسئله مستثنی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت:  یکی از مهمترین مؤلفه های مکتب شهیدسلیمانی، ولایت مداری است. ولایت مداری موضوعی است که در قرآن هم بیان شده است، در مقابل ولایت الهی، ولایت طاغوت و شیطان قرار دارد.

این محقق بیان داشت: طاغوتیان کسانی هستند که در قلمرو آموزه های دینی و الهی قرار نمی گیرند، اما ولایت مدار کسی است که خود را پیرو ولایت خدا، پیامبر صلوات الله علیه ، اهل بیت علیه السلام و جانشینانش  که همانان براساس اعتقادات شیعه، فقهای جامع الشرایط می باشند، باشد.

وی عنوان کرد: شهید سلیمانی پیرو این چنین ولایتی بود. ایشان خود را پیرو و معتقد به این چنین ولایتی می دانست و لحظه ای از این اعتقاد خارج نشده و اعتراض نکرد. در حقیقت مطیع محض بود.

مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم
مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم

حجت الاسلام خسرو پناه گفت:معتقدیم ولی فقیه جامعه الشرایط اگر چه معصوم نیست ولی تأیید شده است. برهمین مبنا باید ولایت او را در همه شرایط بپذیریم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: در داستان سوریه، هنوز داعشی شکل نگرفته بود بشار اسد مخالفانی پیدا کرده بود و رهبر انقلاب فرمودند« باید از بشار اسد حمایت کرد، بعضی از سیاسیون موضع گیری و مخالفت کردند، اما ایشان معتقد بودند اینجا جریان مقاومت است وباید مقاومت تقویت شود. بعدها همین افراد اقرار به اشتباه کردند.اما معدود کسانی که نظر مقام معظم رهبری را پذیرفت و همان زمان دنبال جریان مقاومت رفت، همین شهید بود.

این محقق با بیان این که از دیگر مؤلفه های این شهید مسئله ساختار سازی است،بیان داشت: اما بعضی افرادخصلت جریان سازی را ندارند. این ضعف است که در میان نیروهای انقلابی وجود دارد.  در همین مسئله سیل اخیر، جوانان شیعه به کمک مردم اهل تسنن سیستان رفته و مشغول خدمت رسانی می باشند؛ اما جریان سازی و اطلاع رسانی از این مسئله نمی شود. این همان ضعفی است که در نیروهای انقلابی به وضوح دیده می شود.

این پژوهشگر افزود: این شهید در ارتباط با جریان سازی فعالیت های انجام داده بود از جمله ساختار سازی بسیج مردمی، پیوند دانش پایه و فناوری با عرصه های نظامی و ایجاد پیوند علم با جنگ سایبری و جنگ شناختی بود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: شهید سلیمانی دانشگاه نرفته بو،د ولی از صدها نخبه دانشگاهی در حوزه های نظامی بهره می برد و برای انجام فعالیت های نظامی و… آنان را به کار می گرفت..

حجت الاسلام خسرو پناه گفت: ایشان جوانان باهوش را شناسایی می کرد و در عرصه جنگ سایبری و شناختی بکار می گرفت. الان کشور گرفتار این نوع جنگ ها است. لازم است ما هم پیشتاز باشیم و نباید دست روی دست گذاشت، آیا این دولت حمایت می کند یا نه؟.

مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم
مولفه‌های مهم مکتب حاج قاسم

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: شهید سلیمانی بین علم و صنعت و نیازهای جامعه ارتباط برقرار کرد. این همان مسئله ای است که رهبر انقلاب بارها به وزارت علوم تأکید کردند و در این رابطه قدمی برداشته نشده، ولی این شهید این کار را انجام داد.

این محقق بیان داشت: مؤلفه دیگر این شهید تربیت نیروهایی برای مبارزه  با مسائل ضدفرهنگی بود. در این رابطه  کارهای خوبی از این شهید در سوریه و ایران شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مؤلفه دیگر توجه به موضوع تهذیب سازمانی و تزکیه نفسانی خود است. شهید قاسم سلیمانی در حوزه درس نخوانده، ولی با علمای عارف در ارتباط  و اهل تهجد و بکاء بود. با وجود خستگی های زیاد اما تهجدش ترک نمی شد. با منابع اصیل اسلامی امانند صحیفه سجادیه ارتباط عمیق داشت، در مسائل نظامی قاطع و شجاع همراه با تدبیر و عاطفه بود.

حجت الاسلام خسرو پناه  با بیان این که مکتب شهید سلیمانی، مکتب شهید کاظمی و شهید حاج همت  است،‌ اظهارداشت: بارها صهیونیست ها و داعش ها قصد داشتند سردار را شهید کنند ولی نتوانستند و آخر امریکا خود مستقیم وارد شد.

این محقق بیان داشت: این شهید بعد از شهادتش هم برکات زیادی برای جامعه و جبهه مقاومت به همراه داشته و خواهد داشت چرا که ایشان انسان مهذب بود و شهید زنده است.

این پژوهشگر افزود: در این واقع سقوط هواپیما بعضی می گویند جنگ سایبری نبود و اتفاقاتی افتاد ولی زمانه مشخص خواهد کرد. دشمن دنبال این بود از سقوط  هواپیمای مسافری  علیه انقلاب نهایت استفاده را ببرد. دانشجویانی در دانشگاهعلیه انقلاب به میدان آمدند، ولی خون این شهید اجازه نداد دشمن بیش از این، از این حادثه برای اهداف خود بهره برداری کند.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *