نماز تابش آفتاب حق بر انسان است | حجت الاسلام رنجبر

خانه / پیشنهاد ویژه / نماز تابش آفتاب حق بر انسان است | حجت الاسلام رنجبر

چنانچه ما با خدا نباشیم، همه ناقص هستیم و اگر کمال و پختگی هست بر اثر تابش وجود خدا بر وجود ما است، آن چیزی که میوه وجود ما را در معرض تابش آفتاب حق قرار می دهد، نماز است.

نماز تابش آفتاب حق بر انسان است | حجت الاسلام رنجبر

هیاتحجت الاسلام محمد رضا رنجبر شامگاه یکشنبه در جلسه عزاداری امام حسین علیه السلام در هیئت فدائیان حسین نماز را میوه وجود انسان در معرض تابش آفتاب حق بیان کرد و گفت: اهمیت نماز به قدری است که اباعبدالله در شب عاشورا فرمود «خدا بهتر میداند که من همواره از دیرباز، از کودکی عاشق و شیدای نماز بودم.»

وی با اشاره به روند رسیدن میوه های یک درخت به علت تابش نور آفتاب گفت: قصه ما و خداوند حقیقتاً همین حکایت میوه و آفتاب  است، ما میوه باغ آفرینش هستیم که خداوند فرمود «خلق لکم»، خداوند همه چیز را برای انسانها آفریده است؛ همچون باغبانی که درخت را برای میوه کاشت می‌کند، خداوند هم این عالم را به خاطر شما کاشته است و شما میوه باغ این عالم هستید که میوه وجود شما هم بدون آفتاب پختگی، کمال، شیرینی و حلاوت پیدا نمی کند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: چنانچه ما با خدا نباشیم، همه ناقص هستیم و اگر کمال و پختگی هست بر اثر تابش وجود خدا بر وجود ما است، آن چیزی که  میوه وجود ما را درمعرض تابش آفتاب حق قرار میدهد، نماز است؛ همان نمازی که شب عاشورا وجود نازنین سیدالشهدا درباره آن فرمود «فهو یعلم أنّی کنتُ قد أحبّ الصّلاة له و تلاوةَ کتابه و کثرة الدّعاء و الاستغفار»

حجت‌الاسلام رنجبر به بیان اَشکال نماز پرداخت و اظهار داشت: به تعبیر کلام امام صادق علیه السلام، بعضی نماز ها «بیضا» یعنی یک چهره بسیار درخشان پاک و پاکیزه در عالم باطن خواهد بود که دعاگوی ما بوده و می گوید مرا حفظ کردید، خدا شما راحفظ کند و در همه احوال نگهدار شما باشد.

وی ادامه داد: نماز دیگری هم هست که باز به تعبیر امام صادق علیه السلام سِودا و مظلمه، سیاه و زشت است و در روز قیامت فریاد می زند  «مرا خراب کردی، خدا خرابت کند، همان شکلی که من را خراب کردی، خدا تو را رها کند و خدا تو را ضایع کند».

کارشناس دینی با بیان اینکه تفاوت این دو نماز از زمین تا آسمان است، اظهار کرد: همانگونه که افق شرعی شهرهای مختلف متفاوت است نماز اول وقت برای افراد مختلف نیز متفاوت است، مثلا یک کاسب به محض شنیدن اذان باید خواندن نماز اول وقت مشغول شود، اما برای کارمندی که در اداره ای مشغول است و ارباب رجوع بسیاری دارد، اگر با وجود ارباب رجوع در ساعات اداری نماز بخواند باید درست نیست، باید بلافاصله بعد از پایان وقت اداری نماز بخواند، مگر اینکه کسی را جایگزین خود جهت خدمتگزاری قرار دهد.

نماز تابش آفتاب حق بر انسان است | حجت الاسلام رنجبر

حجت‌الاسلام رنجبر تصریح کرد: اگر کسی اول وقت نماز را به جا بیاورد و حدود و آداب آن را رعایت کند، شیوه صحیح است.

وی داشتن حضور قلب در نماز را از مهم ترین آداب نماز بیان کرد و افزود: توجه به معنای کلمات در نماز به معنای داشتن حضور قلب نیست، بلکه باید پیش از نماز به معنای تک تک کلمات توجه کنیم و هنگامی که به نماز می ایستیم، تمام توجه ما غرق در عظمت پروردگار باشد و بدانیم در مقابل چه کسی ایستاده ایم.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: برای داشتن حضور قلب در نماز، ‌قبل از نماز هر چه می توانید درباره عظمت و بزرگواری خداوند به تفکر بپردازید و در مورد حکمت آفرینش مطالعه کنید.

وی با بیان اینکه نماز شِکری است که ما در وجود خود قرار می دهیم، اذعان کرد: مراقب شکر وجودی خود باشیم که با نمک گناه آمیخته نشود، پس باید مراقب افکار و رفتار خود باشیم و این نمک ها را از وجود دور کنید و اگر گناهی هم مرتکب شدید توبه کرده و برگردید.

حجت الاسلام رنجبر افزود: حتما در کنار نماز خود کارهای خیر انجام داده و از کنار منکرات بی تفاوت نگذرید و درحد صحبت کردن و یا حتی فقط اخم کردن واکنش نشان دهید.

وی با اشاره به این فرموده خداوند در قرآن که می فرماید «الَّذِینَ هُمۡ عَلَیٰ صَلَاتِهِمۡ دَآئِمُونَ» یعنی برخی دائما در نماز هستند، اظهار داشت: این به این معنا نیست که برخی همیشه در حال نماز خواندن هستند، بلکه یعنی همان گونه که در سراسر نماز فقط خداوند حاکم است در بعد از نماز و لحظه لحظه زندگی نیز فقط خداوند حاکم است.

وی اذعان کرد: قرآن می‌فرماید: «قل هو» یعنی بگو او و نمی فرماید بگو من؛ لذا نتیجه کسی که دائم به یاد خدا باشد و فقط خدا را در لحظه لحظه زندگی در نظر بگیرد و خدا در هر امری اطاعت کند؛  این می‌شود که خدا نیز به او توجه کند وهمه چیز تحت فرمان او خواهد شد.

منبع:خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *