نمی‌توان منبری بود اما مطالعه نداشت | حجت‌الاسلام راشد یزدی

خانه / پیشنهاد ویژه / نمی‌توان منبری بود اما مطالعه نداشت | حجت‌الاسلام راشد یزدی

نمی‌توان منبری بود، اما مطالعه نداشت. مبلّغان و خطبا باید مدام آموزش ضمن خدمت داشته باشند وگرنه دانسته‌های آن‌ها کهنه می‌شود و از اثر می‌افتد.

نمی‌توان منبری بود اما مطالعه نداشت | حجت‌الاسلام راشد یزدی

هیات:حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در مراسم اختتامیه طرح تربیت مدرس «خطیب» که در ساختمان شماره دو مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت دانستن، توانستن و خواستن در تبلیغ دینی، و اینکه مبلّغ دین باید تخصص داشته باشد، مخاطب‌شناس باشد، مدیریت بداند و مکتبی باشد، گفت: اگر هر یک از اضلاع مثلث دانستن، توانستن و خواستن از بین برود، زاویه پیدا خواهد شد؛ یعنی هر سه مسئله باید در وجود یک مبلّغ جمع باشد.

وی با اشاره به روایت «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ» از امام صادق علیه‌السلام، ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلّغ، درک صحیح او از زمانه‌ و عصری است که در آن زندگی می‌کند. امروز در عصر سرعت هستیم، یعنی اشتباه غیرقابل جبران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی اضافه کرد: طلبه‌ای که می‌خواهد به معنای واقعی کلمه، خطیب لقب گیرد، باید زمان‌شناس باشد، یعنی اگر مطالبی که ۶۰ سال پیش گفته می‌شده را الآن بگوییم، بی‌فایده و حتی شاید مضر باشد.

نمی‌توان منبری بود اما مطالعه نداشت | حجت‌الاسلام راشد یزدی

وی تصریح کرد: عالمی که می‌خواهد تبلیغ دین کند باید بداند، زیرا به تعبیری «بی‌مایه فتیر» است؛ نمی‌توان منبری بود، اما مطالعه نداشت. مبلّغان و خطبا باید مدام آموزش ضمن خدمت داشته باشند وگرنه دانسته‌های آن‌ها کهنه می‌شود و از اثر می‌افتد.

این خطیب پیشکسوت با تأکید بر اینکه یک منبری به هنر خطابه نیاز دارد، گفت: این امر به آن معنی است که باید به سراغ مردم رفت و کاری کرد که آنان را در قالب یک اجتماع، موعظه حسنه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی افزود: تبلیغ همانند اقتصاد و مدیریت، علم است و باید معلم داشته باشد و در کلاس درس از محضر استادش بهره برد.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *