نوجوانان مسجدی بوشهر پای کار احیای «دُم دُم سحری»

خانه / پیشنهاد ویژه / نوجوانان مسجدی بوشهر پای کار احیای «دُم دُم سحری»

نوجوانان کانون فرهنگی هنری نینوا مسجد شیخ سعدون بوشهر در ماه رمضان امسال براساس سنت‌های قدیم این استان، آیین دُم دُم سحری را در کوچه پس کوچه‌های بوشهر پیش از اذان صبح برگزار می‌کنند.

نوجوانان مسجدی بوشهر پای کار احیای «دُم دُم سحری»

هیات: «دُم دُم سحری»، «آبی بنوش» ،«گلی گشو»، «عید تلخک» و «سینه زنی‌سنتی» از سنت‌های آیینی مردم بوشهر است که هنوز هم با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی و مدرن شدن زندگی‌ها حفظ کرده‌اند و ادامه می‌دهند. یکی از سنت‌های قدیمی مردم بوشهر که بیشتر در محلات قدیمی و چهار محل قدیمی این شهر برگزار می‌شده، سنت قدیمی «دمُ دمُ سحری» است. واژه دُم دُم سحری در اصل دَم سحری است، یعنی دَم سحر، وقت سحر یا نزدیک به سحر است.

اشعار معروف «دمُ دمُ سحری»

این سنتی قدیمی در زمانی که امکانات پیشرفته‌ای مثل ساعت زنگ‌دار، رادیو و تلویزیون نبوده که در سحرهای ماه مبارک رمضان، مردم با صدای آن بیدار شوند، اجرا می‌شده است. افرادی که دمُ دمُ سحری را اجرا می‌کرده‌اند، معمولاً سه تا چهار نفر بوده‌اند. در قدیم با آواز دُم دُم سحری سازی زده نمی‌شد، فقط دعایی خوانده می‌شد و با تک‌تک‌زدن (دق‌الباب) چون همه درهای منازل از جنس چوب بود مردم را در هنگام سحر با دق‌الباب بیدار می‌کردند و بعدها کم کم دمام به عنوان یکی از آلات موسیقی به آن اضافه شد. شعرها و قطعه‌هایی که در این آئین خوانده می‌شود شامل محمد یا رسول الله، علیاً یا ولی الله، السلام السلام یا شهر رمضان یا شهر صیام علیک السلام، هذا شهر المغفره یا شهر مبروک علیک السلام، آمنک الله بالله اَسکنک الله جنه، رحیم الله لدنهُ، جمیعاً النّار و العذاب، عبادالله ذکرالله یرحم کم الله، لا اله الا الله، یاایهاالمومنون، یا ایها المسلمون است. علاوه بر این شعر فارسی آن نیز با این عبارت «خداوندا تو ستاری/ همه خوابند تو بیداری، به حق خود که بیداری/ همه عالم نگه داری» در این آئین خوانده می‌شود.

نوجوانان کانون فرهنگی هنری نینوا مسجد شیخ سعدون بوشهر در ایام ماه رمضان امسال سنت دُم دُم سحری را برگزار می‌کنند

تفاوت ریتم دمام دُم دُم سحری با دمام سینه‌زنی

هم اکنون در بعضی از محله‌های قدیمی شهر بوشهر از جمله محله دهدشتی، کوتی، بهبهانی، شنبدی، جبری و برخی از محله‌های قدیمی دیگر هنوز آیین دُم دُم سحری برگزار می‌شود. ریتم دمام این نوع موسیقی با دمامی که قبل از مراسم سینه‌زنی نواخته می‌شود، فرق دارد و به صورت سه ضربی است و در همان قالب، نوازنده دمام باید بداهه کند و بدون این که از قالب اصلی ریتم خارج شود، ریتم را خُرد کند. نوازندگان این نوع موسیقی به طور معمول از یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح، در کوچه‌ها شروع به نواختن می‌کنند و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اذان به کار خود پایان می‌دهند.

عزم نوجوانان برای احیای دُم دُم سحری

این شب‌ها نوجوانان کانون فرهنگی هنری نینوا مسجد شیخ سعدون بوشهر دوباره این سنت را احیا کرده‌اند و شب‌ها یک ساعت قبل از اذان صبح در کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی بوشهر راه می‌افتند و با اجرای این سنت قدیمی مردم را به نماز، مناجات و راز و نیاز با خدا دعوت می‌کنند. اجرای مجدد این سنت قدیمی از سوی نوجوانان بوشهری با استقبال مردم روبه‌رو شده است. رسم دُم دُم سحری در این مسجد از قدیم رواج داشته و از بزرگ‌ترها این رسم و سنت به این نوجوانان رسیده است و آن‌ها عزم اجرا و احیای آن را کرده‌اند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *