هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمیرود

خانه / پیروان عترت / هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمیرود

مقدمه:

صحبت نظری از تشکیلات و کار تشکیلاتی بویژه در امور فرهنگی زمانی ثمر می‌دهد که در قالب یک توانمندی ظهور پیدا کند. برخی گمان می‌کنند با مطالعه دقیق پیرامون تشکل‌های مختلف و بررسی اهداف و راه رسیدن آن‌ها به هدف‌هایشان و همچنین مطالعه تکنیک‌ها و روشهای آنها،‌ تشکیلاتی شده‌اند؛‌ حال آنکه این مطالعات صرفاً یکسری گزاره‌های دانشی است. زمانی این دانش در افراد نتیجه می‌دهد که به بینش تبدیل شود و لازمه گذر از دانش تشکیلاتی به بینش تشکیلاتی، فعالیت عملی است که به فهم و درک عمیق کار تشکیلاتی در افراد کمک می‌کند.

در این نوشتار به تبیین موضوعاتی چون : ۱. ضرورت کار جمعی 2. بایسته های کار جمعی 3. آفات کار جمعی 4. فواید کار جمعی 5. وظایف مدیر تشکیلات 6. وظایف اعضای تشکیلات؛ مطابق با بیانات ارزشمند امام خامنه ای(مدظله العالی) خواهیم پرداخت.

ضرورت کار جمعی و تشکیلاتی

كار فرهنگي بايد هوشمندانه باشد. انبوه كار فرهنگي مهم نيست؛ بلكه انتظام كار فرهنگي، چيده شدن، گزيده شدن و هر كاري در جاي خود قرار داشتن، مهم است كه بايد هوشمندانه باشد. بايد روشن باشد كه اصلاً كار فرهنگي را براي چه هدفي انجام مي دهيم. اين شرط اول است كه كار، هوشمندانه انتخاب شود. هدف فرهنگي بايد متوجه اصول، پايه ها، ارزش ها و چيز هايي باشد كه به اصطلاح روي پيشاني انقلاب نوشته شده است؛ يعني شعار هاي اصلي.

تشكيلات يكي از فرائض هر گروه مردمي است كه يك هدفي را دنبال مي كنند. تشكيلات يعني نظم، يعني تقسيم وظائف، يعني ارتباط و اتصال، و زنجيره اي كاركردن؛ اين معناي تشكيلات است. اين چيزي است كه نه فقط بد نيست، بلكه يك چيز خوب و بلكه يك چيز ضروري است. هيچ كاري در دنيا بدون تشكيلات پيش نمي رود؛ انقلاب اسلامي ايران هم بدون تشكيلات پيش نرفت و پيروز نشد. (1)

طبیعی است که اساس کار، تشکیلات است. شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد، هیچ چیزی بر اساس آن نمیشود بنا کرد؛ لکن در ایجاد تشکیلات نباید خیلی معطل ماند. بدون سازماندهی، بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمیرود. بنده معتقد به نظم سازمانی هشتم؛ اما معتقدم که این نظم سازمانی نباید ما را از هویت خودمان خارج کند. این نه به معنای گم شدن در هفت توی بوروکراسی و دیوان سالاری است، بلکه به معنای بودن تشکیلات، بودن مسئول و وجد یک مرکز فکر است.

بهترين راهی كه مي تواند هدايت الهي و انقلابي را در ذهن ها و جان ها بنشاند و به ميوه بياورد و مثمر بكند؛ يك تشكيلات است. به واقع باید گفت؛ اگر چنان چه كساني بخواهند كار كنند و متشكّل نباشند، متجمع نباشند، نخواهند توانست از لحاظ كيفيت و از لحاظ كميّت آن كاري را بكنند كه يك گروه متشكّل انجام خواهد داد.

 

 

پی نوشت: مقام معظم رهبری- مصاحبه با روزنامه اطلاعات 1360/11/27

 

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *