واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

خانه / پیشنهاد ویژه / واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

پخش کلیپ سخنان تفرقه افکنانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فضای مجازی، قلوب مسلمانان بویژه مردم ایران اسلامی را جریحه دار کرد و با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

هیات: مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های نماز جمعه ۱۹ آذر، در اظهاراتی تفرقه افکنانه و ضد وحدت امت اسلامی، به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام آشکارا توهین کرد.

او گفته بود: «مادر امام زین العابدین علیه السلام دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او را به ازدواج امام حسین علیه السلام درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان [شیعه] و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم!».

پخش کلیپ سخنان تفرقه افکنانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فضای مجازی، قلوب مسلمانان جهان بویژه مردم ایران اسلامی را جریحه دار کرد و این اظهارات جنجالی با واکنش‌های زیادی حتی در بین جامعه اهل سنت روبرو شد.

برای روشن شدن حرف های بی پایه و اساس امام جمعه اهل سنت آزادشهر، ابتدا پاسخ علمی در رد ادعای مولوی گرگیج ارائه می شود و پس از آن به واکنش ها هم پرداخته می شود.

پاسخ علمی به حرف های بی پایه و اساس گرگیج

اولاً حضرت شهربانو نه کنیزِ هدیه به امام حسین علیه السلام بود و نه توسط عمر به نکاح امام حسین علیه السلام درآمده. بلکه ازدواج رسمی بود. اسراء فتح ایران ابتدا توسط امام علی آزاد شدند و سپس ازدواج رسماً صورت گرفت که طبق عقیده شیعیان خطبه عقد مولای ما امام حسین با شهربانو به دستور امیرالمومنین و توسط جناب حذیفه از شیعیان آن حضرت خوانده شد. (الدرُّ النظیم فی مناقب الائمة اللهامیم/مناقب آل ابی‌طالب)

ثانیا بالفرض کنیز بوده باشد، برحسب فقه صحیح اسلام هر غنیمتی[اموال منقوله، کنیز و جواری، اراضی] که تحت حاکمیت ظالمین از مشرکین گرفته شود،اساساً ملک امام معصوم است.

امام، مالک کل عالم است و اگر غاصبی چیزی به ایشان ببخشد، ملکیت ایشان به خاطر هدیه توسط غاصب نیست.

معاویة بن وهب گوید: به امام صادق عرض کردم: اگر امام افراد را به سریّه بفرستد و غنیمت‌هایی به دست آورند، چگونه تقسیم می‌شود؟ فرمود: اگر به فرماندهی کسی که امام او را منصوب فرموده است جنگیده‌اند، باید یک پنجم که سهم خدا و رسول است جدا شود و چهار پنجم آن را بین خودشان تقسیم کنند. و اگر در آن جنگ به جنگ مشرکان نرفته‌اند، هرچه غنیمت گرفته‌اند برای امام علیه السّلام است و هرطور دوست بدارد با آن رفتار می‌کند. الکافی ج ۵، ص ۴۳

برفرض کنیز بودن مادر زین العابدین علیه السلام ، وۍ ملک اهل بیت بوده وعمر بن خطاب مدخلی در ملکیّت وی نداشت که با سلب مشروعیت خلافتش، نکاح امام حسین با شهربانو ابطال شود. لذا سخن گرگیج یک افترای بی سر وته است والزام او از اساس منقوض است‌.

ثالثا کجای فقه اهل‌سنت عاقد باید عادل باشد؟ آیا عاقد فاسد عقدش باطل است؟

طبق نظر بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت، می توان کافر را از یک مسلمان وکیل کرد، تا از طرف او عقد نکاح یا… را انجام دهد! پس استدلال آقای گرگیج در مورد اینکه چون خلیفه دوم حضرت شهربانو را به عقد سید الشهدا در آورده است پس خلافت او شرعی است، نه تنها دلالت بر خلافت ندارد، بلکه این عمل الزاما حتی نمی‌تواند دلالت بر اسلام شخص وکیل داشته باشد! (زکریا الأنصاری، أسنی المطالب فی شرح روض الطالب، ج ۲، ص ۲۹۵/ سید یزدی، العروة الوثقی، ج۲، ص۲۰۹).

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

آخوند قربان‌محمد اونق: از جان و دل اهل بیت علیهم السلام را دوست داریم

آخوند قربان‌محمد اونق، امام جمعه اهل‌سنت بندرترکمن هم با ابراز تاسف از ابراز مباحث تفرقه‌افکن توسط مولوی محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت شهر آزادشهر، اظهار کرد: مطرح کردن چنین مسائلی درست نیست و این سخنان باعث تحریک کردن احساسات مردم خواهد شد.

امام جمعه اهل‌سنت بندرترکمن  با تاکید بر این که امروز ما هرچه داریم از پیامبر گرامی اسلام و آل پیامبر است، افزود: محبت اهل بیت علیهم السلام جزو اعتقادات ما است و ما اهل سنت از جان و دل اهل بیت را دوست داریم.

وی بیان کرد: بنده از اظهار نظر برخی از علما تعجب می‌کنم و از بایت طرح این موضوعات در تریبون‌های رسمی و عوام جامعه که به جای ایجاد وفاق و همدلی موجبات تحریک احساسات برادران مسلمان را به وجود آورد، ابراز تاسف می‌کنم.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

استاد حوزه علمیه قم: اختلاف افکنی بازی در زمین دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه علمیه قم هم در واکنش به اظهارات توهین آمیز امام جمعه اهل سنت آزادشهر نسبت به اهل بیت علیهم السلام گفت: ما با یکسری مبانی درباره وحدت جهان اسلام و مسلمین روبرو هستیم که از صدر اسلام تا امروز اندیشمندان و فرهیختگان، مخصوصا ائمه معصومین علیهم السلام نسبت به این وحدت اصرار داشتند و مبانی و مفاهیم آن را بیان کردند که به صورت یک قاعده در طول حیات اسلام به وجود آمد و اگر اسلام شوکتی دارد به خاطر همین حفظ وحدت در ادوار مختلف اسلام بوده است. گاهی اوقات مباحثی را در زمانی بیان می کنیم که خود این زمان موضوعیت دارد چون خسارتی دو برابر و مضاعف ایجاد می کند و باعث می شود که آن شوکت اسلام دستخوش امیال برخی دشمنان و استکبار جهانی قرار بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اختلاف افکنی بین امت اسلامی در زمین دشمن بازی کردن است و بزرگترین ظلم و خیانت در دوران کنونی، آن هم در زمانی که استکبار کمر به نابودی اسلام بسته است، بیان حرف های اختلاف انگیز است، چون به اسلام، جامعه مسلمین و عقاید مسلمین ضربه می زند و قرآن کریم همه مردم به ویژه مسلمین را از آن برحذر داشته است.

وی ادامه داد: امام جمعه اهل سنت آذرشهر که چنین صحبت های سخیفی را انجام داد باید متوجه باشد در کشوری زندگی می کند که از بالاترین مقام تا حوزه های علمیه و اندیشمندان و دانشمندان دائم بر وحدت اصرار می کنند، حالا در فضایی این گونه، توهین به امامان معصومین شیعه باعث می شود که موضوع از مدار هم وطنی خارج شود، در چنین وضعیت فضا فضای خطرناکی خواهد شد.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

مولوی یعقوب خانی مقدم: هر سنی که به اهل بیت علیهم السلام توهین کند، از اهل سنت نیست

مولوی جلال یعقوب خانی مقدم، استاد حوزه علمیه اهل سنت و امام جماعت مسجد اهل سنت تربت جام هم در واکنش به صحبت‌های گرگیج می گوید: واقعیت امر این است که بنده از این سخنان متحیر مانده‌ام و اگر خدای نخواسته کسی از اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام نقدی کند، گناهی نابخشودنی مرتکب شده و حقا و حقیقتا او از شمار اهل سنت نیست.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت، عمل و گفتار اهل سنت را محبت به اهل بیت علیهم السلام می‌دانم و هر کلامی و نگارشی سوای محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه، بر خلاف قرآن و سنت و منهج علمای اسلام و علمای مذاهب چهارگانه اهل سنت است.

مولوی یعقوب خانی با اشاره به محبت اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام، افزود: بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت با صدای بلند اعلام می‌دارم جانم فدای اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

واکنش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان

مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان هم در واکنش به اظهارات بی پایه و اساس امام جمعه اهل سنت آزادشهر، در بیانیه ای با استناد به آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلی‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»، آورده است: امت اسلامی باید هوشیار بوده و به مصداق آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا» پیوسته همگان را به اعتصام به حبل‌اللّه فرا خوانند و از تفرقه باز دارند و راه‌های نفوذ عناصر مزدور و ارتجاعی و تفرقه افکن را سد کنند؛ راهبران راستین و پیشوایان اسلامی، دعوت به توحید و نفی تفرقه را بیش از هر مسئولیت و تکلیفی و برتر از آنها به شمار می آوردند و در همۀ جهات در راه آن مجاهده می کردند.

مدیریت حوزه خواهران گلستان با محکوم کردن هتاکی‌ها و سخنان بی‌پایه و اساس شیخ گرگیج که با تریبون بیت‌المال از میان جامعه اسلامی به خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) توهین کرده که تبعات آن تفرقه بین شیعه و اهل سنت محترم است، از مسئولین ذی‌صلاح خواستار رسیدگی به اقدامات تفرقه افکنانه شد تا از ایجاد فضای تفرقه‌افکن جلوگیری شود.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

آخوند عبدالرزاق رهبر: راه کسب شهرت اهانت به مقدسات نیست

آخوند عبدالرزاق رهبر، امام جمعه اهل سنت آق‌قلا هم ضمن محکوم کردن سخنان تفرقه‌انگیز مولوی گرگیج امام جمعه آزادشهر، اظهار کرد: احادیث نبوی بسیار زیادی در خصوص محبت به اهل بیت علیهم السلام وجود دارد و قطعا این افراد می‌خواهند با چنین سخنانی بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازند و به دنبال مطرح کردن خود هستند.

وی تصریح کرد: راه کسب شهرت با اهانت به مقدسات نیست، بلکه خداوند باید انسان را عزیز کند.

امام جمعه اهل سنت آق‌قلا با تاکید براینکه، ما تابع اولی الامر و نظر مقام معظم رهبری هستیم، گفت: مقصر خودمانیم که به وهابیت و چنین افرادی بها می‌دهیم و قطعا چنین افرادی از خارج از کشور خط می‌گیرند.

آخوند رهبر با بیان اینکه، ما به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت داریم، افزود: وهابیان را در قبل از انقلاب علمای بزرگ منطقه همچون «آخوند نظری» محکوم می کرد.

وی با بیان اینکه، قرآن کریم بر محبت به اهل بیت علیهم السلام تاکید دارد و شیعه و سنی به اهل بیت(ره) ارادت دارند، گفت: این افراد با مطرح کردن چنین مباحثی می‌خواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازند.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

حامد کاشانی: ائمه علیهم السلام هنوز غریبند

حجت الاسلام حامد کاشانی از وعاظ مشهور هم در با انتشار مطلبی در صفحات مجازی خود به توهین مولوی گرگیج در نماز جمعه ۱۹ آذر به اهل بیت علیهم السلام واکنش نشان داد و نوشت: «این هتاکی، بی شرمی و توهین علنی به اهل بیت(علیهم السلام) و شیعیان ایشان، پاسخی در خور می خواهد. ائمه علیهم السلام هنوز غریبند».

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

تریبون نماز جمعه اهل سنت جای توهین به اهل بیت علیهم السلام نیست

اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی هم در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین لطفیان، دبیر محترم شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خواستار برخورد قانونی با مولوی گرگیج شد.

در نامه اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی آمده است: «اهل سنت کشور عزیزمان بر اساس آیه مبارکه « قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَیٰ » در محبت به آل الرسول همواره در میان اهل سنت جهان اسلام پیشرو بوده اند و این محبت گاه به اندازه ای است که فرزندان خود را با نام این خاندان مطهر نامگذاری کرده و عشق به این اهل بیت عصمت و طهارت را با آنان عجین نموده اند که بی شک باید گفت اهل بیت علیهم السلام بزرگترین محور وحدت اسلامی می باشند.

در تریبون مقدس نماز جمعه اهل سنت متعلق به نظام، فردی که سابقه تحریک عواطف مسلمانان را در کارنامه خود دارد، در کسوت امام جمعه با اظهاراتی سخیف به مقام نورانی آل الرسول اهانت نموده و قلب های عموم مسلمانان متدین اعم از شیعه و سنی را جریحه دار نموده است، به نحوی که مقام این خاندان طهارت که به حکم آیه « اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» از هر رجسی پاک می باشند را با نسبتی اهانت آمیز، خواسته کوچک جلوه دهد.

بی شک برادران عزیز اهل سنت که در دفاع مقدس با حضور جانانه خود از کشور اهل بیت علیهم السلام با تقدیم بیش از ۱۱ هزار شهید دفاع نمودند، مبری از گفته های چنین فرد هتاکی هستند و این اهانت را محکوم خواهند نمود.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

سزاوار است آن دبیرخانه محترم با توجه به ماموریت ذاتی خود در عمل به دستورات امامین انقلاب در برپایی وحدت اسلامی از طرح چنین مباحثی توهین آمیز در تریبون مقدس نماز جمعه مواظبت و مراقبت لازم را انجام داده و همچنین در محکومیت و برخورد این عمل شنیع پیگیری های شایسته را از مجاری قانونی انجام دهند.

حوزه علمیه خراسان: آب به آسیاب دشمن نریزید

مدیریت حوزه علمیه خراسان هم در بیانیه ای بر ضرورت تقویت وحدت اسلامی و برخورد با اظهارات تفرقه افکنانه تاکید کرد و خواستار اتخاذ موضع علمای اهل سنت در برابر سخنان باطل امام جمعه اهل سنت آزاد شهر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «حوزه علمیه خراسان با محکوم کردن سخنان اخیر مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، در آستانه ایام فاطمیه، با تکیه بر کلام وحدت بخش قرآن و عترت نبی مکرم اسلامصلی الله علیه وآله وسلم و با نگاه به فرمایش امامین انقلاب، ضمن تصریح بر تفکیک بین اسلام ناب با افراطیان و تفکر غلط درباره تاریخ دین و اندیشه ورزی دینی طبق میل و امیال دشمنان، بر هوشیاری و بیداری امت اسلام نسبت به تفکرات جاهلانه و باطل این دسته از افراد تاکید می کند و وظیفه علما و دین شناسان واقعی را ارشاد و راهنمایی درست و توجه به وحدت دنیای اسلام می داند و انتظار می رود که علمای اهل سنت نسبت به این سخنان تحریک برانگیز مواضع جدی اتخاذ نموده و از سوی دیگر، عالمان، مداحان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در این خصوص، «آب به آسیاب دشمن نریزند».

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

امام جمعه اهل سنت بندرپل: بینی اهانت کنندگان به اهل بیت علیهم السلام را به خاک می مالیم

شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه اهل سنت بندرپل استان هرمزگان هم تنها راه غلبه بر توطئه شوم دشمنان اسلام و مسلمین را حفظ عزت، وحدت و انسجام امت اسلامی دانست و آن را از اوجب واجبات خواند و تصریح کرد: در مقابل کسانی که به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و صحابه رسول اکرم صلی الله علیه و آله اهانت و جسارت می کنند، ایستادگی نموده و بینی آنها را به خاک میمالیم.

امام جمعه اهل سنت بندرپل استان هرمزگان ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی استفاده می‌کند، بنابراین باید هوشیار بوده و اجازه عملی شدن توطئه‌های دشمن را ندهیم‌ و با اتحاد و همبستگی نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنیم.

 چه شیعه و چه اهل سنت باید دستور خداوند مبنی بر حفظ وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی و دوری از تفرقه را سرلوحه زندگی قرار دهیم و به فتوای مقام معظم رهبری حضرت  امام خامنه‌ای حفظه‌الله عمل نموده و جامعه اسلامی را به سمت بالندگی و اتحاد سوق دهیم تا دشمنان مأیوس و ناامید شوند.

عذرخواهی مولوی گرگیج

البته مولوی گرگیج زمانی که دید سخنان جنجالی و نسنجیده او نسبت به اهل بیت علیهم السلام قلوب مردم را جریحه دار کرده و باعث ناراحتی محبان ائمه اطهار علیهم السلام شده است، با انتشار بیانیه‌ای توضیحاتی را ارائه و عذرخواهی کرد.

«با سلام بر محضر عزیزان در فضای مجازی، در خطبه های این هفته (۱۹ آذر ۱۴۰۰) مطالب جامعی مطرح شدند که فایل تصویری آن موجود است، از آن رو ما خود را از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) می‌دانیم و این ارادت بارها در خطبه های جمعه، نوشتارها، گفتار و مصاحبه ها بیان شده است؛محبت اهل بیت و صحابه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم جزو ایمان قلبی اینجانب است؛ توهین به اهل بیت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم حرام و کفر است.

علت سخنرانی بنده نصب بنرهای توهین آمیز در کوچه‌ها، خیابان‌ها و برخی از سخنان تفرقه افکن در ایام فاطمیه است؛ هزاران بار به خدا پناه می‌برم که در دل اینجانب نسبت به خاندان رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم و سُلاله پاکش، کینه، کدورت، عداوت باشد و یا اهانتی روا دارم. به گفته سعدی « خدایا به حق بنی فاطمه، که با قول ایمان بُود خاتمه».

برخی افراد از روی قصد و غرض از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و کلام و مطالب بنده را تحریف و یا برش می زنند که در شرایط حساس کنونی کشور اجازه نخواهیم داد کسانی موجبات تفرقه بین اهل سنت و اهل تشیع را ایجاد کنند.

در پایان یادآور می شوم اهل سنتی که محبت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و خاندان پاک ایشان در دلش نباشد و از اعمالشان پیروی نکند اهل سنت نیست و اگر سوء تفاهمی از سخنان اینجانب پیش آمده از همه عزیزان عذر خواهی می‌کنم.».

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

آیت الله نورمفیدی: مردم مراقب نقشه های دشمن باشند / دستگاه های مسئول برخورد مناسب را انجام می دهند

آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم در بیانیه ای، سخنان تفرقه افکنانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر را تلخ، ناگوار و غیرقابل تحمل و باعث جریحه دار شدن احساسات پاک میلیون ها شیعه و سنی خواند و تصریح کرد: اعتقاد قلبی و محبت عمیق قاطبه مسلمانان به اهل بیت پاک و مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم همواره یکی از ارکان وحدت امت اسلامی به شمار رفته و عالمان و اندیشمندان شیعه و سنی در طول تاریخ برآن پای فشرده اند و تمسک به این حبل متین را راه نجات امت اسلامی دانسته اند.

درود و سلام خداوند بر صاحبان فکر و اندیشه که علیرغم اختلاف مذهبی در مقابل هتاکان و مهاجمان به این ثقل الهی صف واحدی تشکیل داده و از این بنیان مرصوص جانانه دفاع کرده و می کنند.

خدای متعال را شاکریم که بار دیگر این اتفاق و همدلی پس از سخنان تلخ و ناگوار و غیر قابل تحمل امام جمعه اهل سنت آزاد شهر که باعث جریحه دار شدن احساسات پاک میلیون ها شیعه و سنی گردید، تجلی پیدا کرده و بسیاری از عالمان بزرگوار اهل سنت در برابر آن موضع گرفتند به گونه ای که خود او نیز ناچار به توضیح و عذر خواهی گردید.

اینجانب ضمن تشکر از عموم ملت ایران و علمای دلسوز که با ابراز احساسات و عواطف خویش بار دیگر وفاداری و ارادت خود را به خاندان پاک و مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نشان دادند، از همگان استدعا دارم هوشیاری خود را در این شرایط حساس حفظ نموده و با درنظر گرفتن مصالح امت اسلامی و منافع ملی، مراقب نقشه های شوم و منافقانه دشمنان اسلام و قرآن و ملت ایران باشند تا مبادا آنان این حادثه ناگوار را مستمسکی برای اجرای توطئه های خویش نمایند.

 به عموم علاقمندان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام)اطمینان می دهم دستگاه های مسئول در حال پیگیری و برخورد متناسب با این اقدام تفرقه افکنانه و خطرناک می باشند.

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

اعلام موضع رسمی حوزه / نزاع مذهبی ممنوع

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور هم با اعلام موضع حوزه در قبال اظهارات جنجالی امام جمعه آزادشهر آورده است:

ِبسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیمِ

إنَّما یریدُ الله لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

با سلام و صلوات محضر مبارک حضرت رسول اکرم‌(صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم)‌ و خاندان مطهر ایشان (علیهم صلوات الله) و تقدیم خالصانه‌ترین درودها به همه خادمان اسلام عزیز.‌(حفظهم الله تعالی)

اخیرا صحبت‌های ناسنجیده‌ای‌ در فضای مجازی منتشر شد که حواشی و عکس‌العمل‌هایی را پدید آورد. ضمن تقدیر از پاسخ‌ها و روشنگری‌های برادران و علمای اهل سنت و فضلای حوزه‌های علمیه و سپاس فراوان از حساسیت همه مسلمانان و دلدادگان اهل بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم‌) و نیز توجه و تاکید بر عذرخواهی صورت گرفته، لازم است اصحاب قلم و اندیشه ضمن درک جایگاه رفیع، الهی و منحصر بفرد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و پاسداشت اخوت و برادری دینی و قدرشناسی امنیت ملی در سایه نظام ولایی و اسلامی، از هرگونه اقدامی که زمینه ساز نزاع مذهبی و در تعارض با مصالح امت مسلمان است پرهیز نمایند.

وَالسَّلَامُ عَلَی مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَی

حرف آخر

پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: «إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کیفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا»؛ بنابراین بدون شک اهل بیت علیهم السلام محور وحدت امت اسلامی اند و اهل تسنن هم به این انوار الهی محبت و ارادت خاصی دارند و هیچ مسلمان آزاده ای اهانت به ساحت مقدس آنان را بر نمی تابد، لذا هر کسی که داعیه مسلمانی دارد باید به وحدت امت اسلام بیندیشد نه تفرقه و جدایی.

این را بدانیم وحدت نیاز اساسی و تنها مولفه نجات مسلمین از سلطه استکبار و استعمار است. در منطق امامین انقلاب هم وحدت فراتر از دو مقوله‌ی تاکتیک یا استراتژی است و مبنای ایدئولوژی دارد، بنابراین هر حرف و سخن و یا رفتار تفرقه افکنانه ای که آن را خدشه دار کند، یقیناً بازی در زمین دشمن است که دود آن به چشم همه امت اسلامی می رود.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *