واکنش ها نسبت به هجمه های اخیر علیه مداح اهل بیت حاج میثم مطیعی

خانه / اختصاصی هیأت / واکنش ها نسبت به هجمه های اخیر علیه مداح اهل بیت حاج میثم مطیعی

ساده انگاری است اگر تصور کنیم تمام حملات امروز به میثم مطیعی؛ صرفا به خاطر شعر حماسی و انتقادی او بوده؛ این حملات ادامه همان حملاتی است که پیش از این حاج منصور ارضی، محمود کریمی و بسیاری دیگر از مداحان اهل بیت را نشانه رفته بود.

اما این حملات؛ حتی مداحان را نیز نشانه نگرفته، بلکه یک گام آنطرف تر “قدرت اجتماعی” و “بدنه اجتماعی هیئتهای مذهبی” را هدف گرفته؛ همان چیزی که جریان روشنفکری در آن ضعف مفرط دارد و برای جبران آن (نداشتن پایگاه اجتماعی در هیئات مذهبی) تلاش میکند تا اولا این نقطه قوت جریان انقلابی را به هر بهانه ای زیر رگبار حمله قرار دهد و ثانیا با استعانت از سلبریتی ها (اعم از هنرمندان و ورزشکاران و….) آن را جبران کند.

اما این دعواها رونمایی سطحی و ساده از دعوای عمیق تری است که سالهاست بین جریان انقلابی با لیبرال ها در جریان است و در این دعوا آنها هر آنچه رنگ و بوی “دین” داشته باشد را میزنند؛ روزی مداحان سوژه میشوند و روزی دیگر علما؛ روزی طلاب و روز دیگر نهادهای انقلابی، روزی مدافعان حرم و روزی دیگر حتی هنرمندان و ورزشکارانی که حامل نمادی از گزاره های دینی_انقلابی در رفتارهای اجتماعی خود باشند!

خلاصه آنکه در این میان دعوای اصلی بر سر چیز دیگری است؛ هر آنچه ایمان مردم را تقویت و جامعه را “دینی” تر کند! و برای این هدف چه کاری آسان تر از هجمه به “نمادهای اجتماعی” هر آنچه که بوی “دین” بدهد؟

سعید حدادیان در واکنش به انتقادات از اشعار میثم مطیعی در مراسم نماز عید فطر:

حدادیان: ستایشگری اهل بیت در گروه مبارزه با تزویر و تکاثر است

جریان ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت (صلوات الله علیهم اجمعین)، موید به شعار شورانگیز “هیهات من الذله” است
از این روی، تا قیام قیامت با جریان‌های نفاق و نیرنگ، تزویر و تکاثر در مبارزه خواهد بود.
و لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ

یادداشت تأمل ‌برانگیز حاج محمود کریمی برای میثم مطیعی

 بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 اميـــرالمؤمنين علـى(علیه‌السلام) هسته خرمايى كاشت و فرمود : اى ميثم وقتــى اين دانه خـــرما نخــل تنومندي شــد، تـو را به آن مى‌بندند و آنقدر حـــق مى‌گويی كــه آخــر زبان تـــو را مــى‌برند . همانگونه شد و آن نخل هنــوز ثمــر مــى‌دهد . “محمود كريمى”

حمایت حاج مصطفی خورسندی رييس كانون مداحان و شاعران آييني كشور و  مديرعامل خانه مداحان اهل البيت عليهم السلام از حاج میثم مطیعی

بسمه تعالی

 علي عليه السلام  : لاتتركوا الامربالمعروف والنهي عن المنكر ، فيولي عليكم شراركم ، ثم تدعون ، فلا يستجاب لكم
با سلام و درود به روح بلند و ملكوتي امام راحل (ره) شهيدان والامقام هفتم تير بويژه سيد شهيدان انقلاب شهيد مظلوم دكتر بهشتي كه زبان گوياي مردم مظلوم و مدافع حكم الهي  امر به معروف و نهي از منكر بودند

 مديحه سرا و ذاكر با اخلاص آستان مقدس اهل البيت عليه السلام   جناب آقاي دكتر حاج ميثم مطيعي زيد عزه

بدينوسيله مراتب تقدير و تشكر خود را از اجراي بسيار زيبا و انتخاب اشعاري مناسب در روز عيد فطر كه نشأت گرفته از روحيه ي انقلابي و با بصيرت حضرتعالي بود را اعلام مي دارم .

 باتوجه به وجوب شرعي امر به معروف و نهي از منكر  امام حسين عليه السلام مي  فرمايند: من احبك نهاك و من ابغضك اغراك  (كسي كه شما را دوست دارد از شما انتقاد و شما را نهي از منكر مي كند و كسي كه با شما دشمن است از شما تعريف و تمجيد بي جهت  ميكند تا مغرور شويد)
همه ما نسبت به امر به معروف و نهي از منكر وظيفه ي شرعي داريم  هنرمندان عزيز به زبان هنر، علماي گرانقدر با خطابه و مداحان و شاعران اهل البيت علیهم السلام كه رسانه ي بي بديل شيعه هستند لازم است به زبان شعر اين فريضه ي مظلوم را از مظلوميت خارج كنند.

شما برادر عالم و تحصيل كرده با روحيه ي اسلامي و انقلابي به بيان حرف دل مومنين و دلسوزان نظام پرداختيد كه هر ذاكر با بصيرت و ولايت مدار هم به جاي شما بود به همين شيوه ي خداپسندانه عمل می کرد.

 بسيار جاي تعجب است چرا بعضي برآشفته شدند؟ چرا شنيدن حقايق براي بعضي سخت شده؟ بنده به عنوان مسئول كانون مداحان و شاعران آئيني  كشور و مديرعامل خانه مداحان اهل البيت  علیهم السلام با ده ها هزار عضو و صدها دفتر فعال در سراسر كشور  توجه همه ي مسئولين محترم  نظام را به اين موضوع جلب مي نمايم که هرجا كه لازم باشد ذاكران و شاعران انقلابي و بصير به بيان حقايق جامعه خواهند پرداخت و ذره اي در دفاع از حقوق حقه ي مردم مظلوم و مومن ايران اسلامي كوتاه نخواهند آمد .

 لازم است ياداوري كنم ما پيگير حقوق هاي نجومي،  سند ٢٠٣٠، رفع بيكاري، علت گراني اجناس و واردات بي رويه  ، علت تعطيلي بعضي مراكز توليدي  ، فرجام برجام و ديگر امور تا حصول نتيجه به نفع مستضعفين و قشر زحمتكش جامعه خواهيم بود و اينگونه جو سازي ها و فرافكني ها مارا از مطالبات به حق مردم عزيز دور نخواهد كرد

مصطفي خورسندي: رييس كانون مداحان و شاعران آييني كشور، و مديرعامل خانه مداحان اهل البيت عليهم السلام

٧تير ماه ٩٦

یادداشت سیدمهدی حسینی در مورد حاشیه ی شعرخوانی میثم مطیعی در مراسم نماز عید فطر

ای جماعت اهل شعور و شعر!
بزرگان!
اگر این روش خوب است، ادامه دهید!
ولی بدانید با این شیوه، جرات دفاع از انقلاب را از شاعران نسل جدید می گیرید؛
و نیز فرصت مداحی حماسی و انقلابی را…
***
دست مریزاد عزیزان!
این بار هم در عرصه ادب و اخلاق حرفه ای سخت باختید و به جای اصل به حاشیه ها پرداختید…
این وسط، سیاسیون چقدر خوب توانستند ساده اندیشان را به بازی بگیرند…
دشمن هم ایستاد و خوب تماشا و سپس توان و هنر و شعور ما را برای برنامه های آینده اش ارزیابی کرد…
دست مریزاد عزیزان!
این دعوای سیاسی ادبی و فنی(!) شما فقط یک برنده داشت:
تفکر سیاست منهای اخلاق!
و همه میدانیم که این موریانه سالهاست دارد پایه های فکری و فرهنگی را می جود و هنوز از آن غافلیم!
عاجزانه از شما میخواهیم انصاف داشته باشید!
لطفاً عینک سیاسی گری را از چشم بردارید!
شان خود را تا حد دفاع از یک جناح خاص پایین نیاوردید
بگذارید در کنار عاشقانه های هوس آلود، شعر اعتراض و حماسه هم نفس بکشد
بگذارید شعر انقلابی احساس کند، زنده است!
و کمی مهربان باشید با شعر؛
هر شعری با هر رنگی.
لطفا عینک بدبینی را بردارید
یادتان نرود
ما همگی، نه فقط آشنا به نظر میرسیم
بلکه با هم برادریم…

سیدمهدی حسینی
6تیرماه 96

یادداشت دکتر محمدمهدی سیار (یکی از شاعران شعر عید فطر ۱۳۹۶) درباره مداحی حماسی و عدالتخواهانه دکتر میثم مطیعی

خدای مهربان را شاکرم که بار دیگر توفیق یافتیم در این عید فرخنده و از تریبون شعر فارسی، بخشی از دردها و حرف‎های این مردم رنج‎کشیده و این انقلاب مظلوم را بازگوکنیم. این مثنوی نیز یکی از سلسله سروده‌های جمعی است که برای برنامه‎های مهم مداح اهل بیت (علیهم السلام) دکتر #میثم_مطیعی مثنوی‎هایی با درون‌مایۀ اجتماعی و ناظر به مسائل روز سروده‌ایم. اکثر این مثنوی‎ها همزمان با وقایع مهمی مثل 22بهمن، انتخابات ریاست جمهوری، روز قدس و عیدفطر در سال‎های اخیر اجرا و با استقبال فراوان مردمی مواجه شدند . مثنوی امروز نیز بارها تکبیر و تشویق نمازگزاران تهران را برانگیخت و با تحسین شخصیت‌های برجستۀ نظام از طیف‌ها و سلیقه‌های گوناگون سیاسی نیز مواجه شد، همان‌هایی که مخاطب بیت‌های «ای دوستان که در صف اول نشسته‌اید» و «ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم» بودند. بد نیست بدانید بلافاصله پس از اجرای شعر، یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کنندۀ هسته‌ای این شعر را «عالی» خواند و یکی از فرماندهان ارشد نظامی برد این شعر را فراتر از موشک‌ها برآورد کرد.

شنیده‌ام بعضی از صفحات و رسانه‎های عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیس‎جمهور محترم جناب آقای روحانی تلقی کرده‎‎اند. حقیقتا نمی‌دانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتادبیتی را می‌توان مصداق چنین برچسبی دانست. در حالیکه تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‎های مردم خطاب به مسولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمینخواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول‌نشینان» داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد. بیت مربوط به «روح و جسم برجام» که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ست ساده از متن نامۀ «دکتر محمدجواد ظریف به خانم موگرینی در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا». این رویکرد همدلانه به گونه‌ای بوده است که برای مثال عده‎ای از مخاطبان، مثنوی انتخابات با عنوان «جشن جمهوریت» -که پیش از تایید رسمی انتخابات ریاست جمهوری اخیر توسط شورای نگهبان سروده و اجرا شد- را هواداری محض از دکتر حسن روحانی تلقی کردند، به خاطر ابیاتی چون:

هست ملت همه یار تو، چه باک از دشمن

همه هستیم کنار تو، چه باک از دشمن

نکتۀ جالبی از احتیاط و و روحیۀ فراجناحی آقای مطیعی که باید متذکر شوم این است که در بیتی از همین شعر عید فطر، آنجا که به موضوع «بیست‎سی» پرداخته بودیم، از استعاره‎ای برای نشان دادن ناکارآمدیِ نسخه‌های غربی تعلیم و تربیت استفاده شده بود، اما آقای مطیعی با این استدلال که از این بیت ممکن است جسارتی به رییس جمهور محترم برداشت شود (با اینکه ابیات قبل و بعد کاملا مرجع این استعاره را که غربیان هستند روشن می‌کرد ) و موجب سوءاستفاده شود، این بیت را حذف کرد.

“بیست سی” چیست که تعلیم جهان، از دل ماست

هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست

اگر از غرب رسد نسخه، خودش بیماری ست

قرص خواب است ولی چارۀ ما بیداری ست

نور خورشید طلب حاجت مهتابی نیست

که دوا در کف هر دکتر قلابی نیست!

چنانچه می‎بینید معنای استعارۀ «دکتر قلابی» در بیت سوم کاملا روشن است و به نسخه‎نویسی بیگانگان برای فرهنگ سرزمین ما اشاره دارد، اما با اینحال آقای مطیعی برای رعایت چنین احتیاط‎هایی از خواندن آن سر باز زدند. سخن آخر اینکه، از نقد برادرانه نباید ترسید، آنچه ترس دارد و به نقدهای تند و مغرضانه دامن می‎زند، سرکوب و تحریف هرگونه نقد منصفانه است.

یادداشت حاج امیر عباسی درباره حواشی اخیر

 با توجه به هجمه‌های بسیار زیادی که بعد از شعر خوانی حاج میثم مطیعی پیش از اقامه نماز عید سعید فطر توسط رهبر معظم انقلاب به ایشان شد،لازم دیدم موضع خودم را نسبت به این موضوع با زبان ساده و به طور صریح اعلام کنم.

 فکر نمی‌کنم تا به حال کسی از بنده بیشتر در کنار حاج میثم بوده و کسی از بنده بیشتر به روحیات ایشان در فضای نوکری سیدالشهدا علیه السلام آشنا باشد. بر خلاف ادعاهایی که در مورد ایشان شده بنده در اینجا،شهادت میدهم ایشان در طول سالهای نوکری حتی یک مورد هم در پیِ منافع دنیایی نبوده و مطمئناً نخواهد بود. از اول کار هم هدفش این بود که گفتمان انقلاب اسلامی را در فضای نوحه خوانی و مدیحه سرایی نهادینه کند و بحمدلله تا به امروز در این زمینه موفق بوده است. خب،ما با دوستانی سر و کار داریم که بارها عنوان کرده اند که ما نقدپذیریم و پناه می بریم به خدا از بستن دهان منتقدان و حرفای اینچنینی،

 من سؤالم از اهانت کنندگان به میثم این است شما کجای کلام ایشان را توهین فرض کردید که دریایی از اهانت ها را به جانب او روانه داشتید؟ آیا بیان مؤدبانه واقعیت‌های جامعه توهین است؟ ما چه زمانی باید بین انتقاد محترمانه و توهین فرق قائل شویم؟ ما قبلاً عرض کردیم که با حرکات عدهٔ قلیلی در روز قدس موافق نبوده و نیستیم و اینگونه حرکات را صحیح ندانسته و آنرا محکوم می‌کنیم. ولی بالاخره باید حدّ و مرز توهین و انتقاد معلوم باشد. اینکه نمی‌شود که اگر یک بازیگر از طیف فکریِ متمایل به جریان غرب بیاید و جریان انقلاب را به باد طعنه و استهزا بگیرد برایش کف و سوت زده و او را روشنفکر بخوانند بعد یک مداح تحصیلکرده متعلقِ به جریانِ اصیل انقلاب اسلامی بیاید و محترمانه حرف دل محرومین و مستضعفین را بیان کند جواب او را با فحش و استهزاء بدهند. پس انتقاد پذیری کجا رفت؟ پس تحمّل نظر مخالف چه شد؟ وَ کلام پایانی اینکه هر چند که از مدّعیان انتقاد پذیری،آزادی بیان و روشنفکری توقّع نمیرفت که با یک انتقاد مؤدبانه چنین برخوردهای ناروا و ناشایستی داشته باشند وَ هر چند ما از توهین‌های بسیار زیادی که به میثم شد دلگیر و ناراحت هستیم، ولی اشتباه برداشت نشود. بحث اصلی ما اصلاً هجمه به شخصِ میثم مطیعی نیست. صدها همچون بنده و میثم و امثال ما فدای اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام بحث ما بحث زنده نگه داشتنِ گفتمان انقلاب اسلامی وَ احیای آرمانهای به فراموشی سپرده شدهٔ حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری است. ما دنبال این هستیم که برای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی کار کنیم و به مدد الهی تا آخرین لحظه حیات دنیاییمان این مسیر را با یا حسین و یا زهرا خواهیم پیمود. از خدای منّان خواستارم که به همه ما توفیق بندگی و طاعت در راه تقرّب ذات اقدسش عنایت کند و عاقبت ما را در این مسیر پر فیض و نورانی با شهادت ختم به خیر بگرداند. به برکتِ صلوات بر محمد و آل محمد.

                                    واکنش احمد واعظی درباره شعرخوانی مطیعی

مداح اهل‌بیت علیهم السلام نوشت:
فارغ از بحث‌های تخصصی و حاشیه‌ای در خواندن و شعر آقای میثم مطیعی در مراسم عیدفطر هرچه دیدم و شنیدم خلاف ادب و توهینی نبود. ولی متاسفانه دراین کشور و با سبقه ولایی و فرهنگی صدها ساله از سوی عده‌ای با حجم وسیعی از بداخلاقی، ناسزاگویی و دشنام روبرو شد که هرگز در شان این مرز و بوم کهن و ملت والایش نبود.

توضیحات میلاد عرفان‌پور درباره شعر مطیعی

میلاد عرفان‌پور شاعر جوان و انقلابی کشورمان درباره شعری که میثم مطیعی پیش از نماز عید فطر خواند، گفت:
متاسفانه برخی سیاسیون افراطی محتوای این شعر انتقادی که کاملا محترمانه و با رعایت ادب برای بیان حرف اقشار مردم انقلابی سروده شده را به خود گرفته‌اند.
این که چرا مصداق بعضی بیت‌ها را خود دانسته‌اند بماند اما امیدواریم ظرفیت انتقادپذیری و بیان آزادانه حرف مردم برای برخی مسئولین و هواداران افراطی آنها سنگین تر از اهانت های بی‌پاسخ مانده دشمن نباشد.
امیدوارم عیدی همه ما در این روز عزیز سعه صدر و آزادگی و سربلندی باشد بیش از پیش.

 

یادداشت حاج‌مهدی‌رسولی در حمایت از حاج میثم مطیعی: مداحی فرصت امر به معروف و نهی از منکر است

 بسمه تعالی

حکایت قول سدید و نقدمنصافه گویی در روزگار ما غریب است و تلخ…

 بیان سخن پابرهنگان از تریبون اقامه حق آزاردهنده و باعث رنجش خاطر بسیار صاحبان قدرت شد که جای اندکی درنگ و تعجب و توجه دارد. حواشی امروز نمازعیدفطر سبب مرور چندین سؤال شد که: آیا حق نقد برای همه و در هر رسانه‌ای محفوظ است الا رسانه منحصربه‌فرد شیعه؟ آیا تریبون مداحی جای مناسبی برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیست؟ آیا دوستان قائل نیستند مصداق اعلی و اتم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نقد مسئولان و صاحبان قدرت است؟ آیا رسالت ذاکرین اهل‌بیت(ع) غیراز رسیدن از اقامه عزا به اقامه حق است… از مولایمان آموختیم و با مولایمان عهد بستیم که برای پی‌گیری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جایگاه منبر و روضه یعنی این رسانه منحصربه‌فرد شیعه که اولی‌تر از هرجایی برای مطالبه حق مردم و مستضعفین است، انجام وظیفه کنیم، که وظیفه مداح رسیدن از اقامه عزا به اقامه حق است چرا که ما فرزندان حقیم. اگر فرزدق، فرزدق است، برای این که به موقع حرف زد و این‌گونه است که پرچم مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی بر دوش مادحان و ذاکران می‌باشد تا زبان گویای دین و مستضعفین و پابرهنگان باشند. امت حزب‌الله، پیروان مکتب امام‌روح‌الله(ره) و فرزندان حزب‌اللهی و انقلابی امام‌خامنه‌ای(حفظه‌الله) توجه داشته باشیم که شاید عزیزی هم به نحوی بر این ابیات نقدی دارد، اشکالی ندارد می‌تواند بیان کند، مسأله مهم این است که نباید دراین های‌وهوی جای سؤال‌کننده و پاسخ‌دهنده عوض و گم بشود…! باید توجه داشت که مسئولان جمهوری اسلامی که این مسئولیت‌ها از پی ثمررسیدن خون شهیدان به دست آن‌ها امانت رسیده است، امروز باید بیشتر از روزهای قبل پاسخ‌گوی مطالبات رهبری و مردم باشند و تمام تلاش خود را ارزانی بدارند.

یادداشت یوسف رحیمی در حمایت از حاج میثم مطیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

تریبونی که امروز در اختیار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار دارد، یکی از بی‌رقیب‌ترین رسانه‌های شیعه تلقی می‌شود. زمانی که بسیاری از مراکز به دلیل وابسته بودن در بودجه و… از نقد بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌هایی که شایسته یک جامعه اسلامی نیست خودداری می‌کنند، این رسانه است که بدون هیچ وابستگی می‌تواند آزادانه فریادگر عدالت باشد.

در مصلای تهران شاهد #مداحی_انقلابی و بصیرت‌مندانه جناب آقای #میثم_مطیعی بودیم. مداحی که از نظر نگارنده، متفاوت‌ترین ویژگی او که از مهم‌ترین عوامل موفقیتش هم به حساب می‌آید شناخت هوشمندانهٔ سنگرهایی است که خالی مانده‌اند و بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حفظ این سنگرها، هزینه‌های سنگینی دارد و گاهی باید یک تنه در مقابل هجمه‌ها ایستادگی کرد.

مداحی که از چند سال پیش که هنوز عده‌ای نام پیاده‌روی #اربعین را هم نشنیده بودند، این ظرفیت را شناخت و برای تمام ابعاد آن نوحه‌های ماندگاری خواند که حتی در موکب‌های عراقی هم شنیده می‌شود؛ مداحی که برای رساندن پیام همدلی و همدردی با شیعیان #بحرین به زبان عربی نوحه خواند و با نوحه‌های عربی تاثیرگذارش، باعث دلگرمی این قیام‌های مردمی شد؛ مداحی که بر علیه ظلم‌های آل یهود و آل سعود نوحه‌هایی حماسی و ماندگار خواند؛ و مداحی که نه تنها در بین جوانان انقلابی ایران، بلکه در بین جوانان انقلابی سایر کشورها نظیر حزب‌الله لبنان نیز محبوبیت کم‌نظیری یافته است، اکنون به درستی به بیان کاستی‌ها و ضعف‌هایی پرداخته است که در اداره کشور به چشم می‌آید.

اما سؤال مهمی که در اینجا مطرح است، این نیست که چرا این مداح انقلابی چنین مطالبی را بیان کرده است، سؤال این است که چرا سایر هنرمندان چنین اهتمامی برای بیان دغدغه‌ها و کاستی‌های امروز جامعه ندارند.

پیش از این نیز در این باره سخن گفته بودم و الان نیز اصرار دارم که اگر در تمام سال، ضعف‌های بزرگی که در اداره جامعه وجود دارد، با #بیان_صریح_و_صحیح بیان نشود و مسئولان پاسخ‌گوی ضعف‌های خود و در صدد اصلاح آن‌ها نباشند، در ایام انتخابات نیز، تبلیغات گسترده، اما مقطعی و کم‌فایده دردی را دوا نخواهد کرد.

از مزدوران ضد انقلاب و نان به نرخ روز خور که غیر از این نباید انتظار داشت اما جای تعجب است که عده‌ای از افرادی که خود را فرهیخته و اهل اندیشه می‌دانند با چه منطق و استدلالی به تخریب این مداح ارزشمند دست زده‌اند!

 یوسف رحیمی

یادداشت‌ حاج ابوذر بیوکافی در مورد حاشیه ی شعرخوانی میثم مطیعی در مراسم نماز عید فطر

بسم الله الرحمن الرحیم

 ما مداح حقایق هستیم و تابع پیشوایان و‌ موالیان خویش عمل خواهیم کرد. بعضی از آقایان این را بدانند که با موضعی که گرفتند به همه نشان دادند فهمِ از نماز و تریبون شان اشکال دارد.خواندن سیره اهل بیت علیهم السلام در این باره، به نظر جواب خواهد داد. اگر نقد مسئولان و مدیرانی که تصمیمات نادرست اتخاذ کرده اند در مسجد و از منبر رسول الله خطاست پس چرا امیرالمومنین علیه السلام این کار را انجام میدادند و چرا امام سجاد علیه السلام بر فراز منبر پیامبر خدا؛ در شام در حضور یزید ملعون روشنگری نمود؟ پس بفرمایید که جمهوریت و اسلامیت تعطیل است و تاکنون اشتباه فکر میکردیم که اینجا جمهوری اسلامی است! امر به معروف و ‌نهی از منکر هم که دیگر هیچ …آقایان اینجا نظام دیکتاتوری نیست که مردم حق نقد و مطالبه از مدیران و حاکمانشان را در چارچوب ادب و متانت نداشته باشند.اگر از این روحیه و روال ناراحت میشوید تشریف ببرید کمی آنطرف تر پست و منصب بگیرید، عربستان سعودی را عرض می کنم.ظاهرا برای کسانی که دین را وارونه و بر اساس میل شخصی خود معرفی می کنند و از منتقد می هراسند آنجا بهتر است! ما باز هم به این جمله مولا عمل خواهیم کرد؛ «در گفتن حقایق دوران صریح باش؛ از طعنه و ملامت بیگانگان نترس. برادر عزیزم آقای میثم مطیعی؛ شجاعت شما و درایت شاعران آن شعر ستودنی است و خداوند روز به روز به حنجره تان برکت بدهد. میثم مطیعی تنها نیست و این راه پر خیر و بهجت ادامه خواهد داشت.

یادداشت حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق در حمایت از حاج میثم مطیعی

بِسْم الله الرحمن الرحيم

قابل توجه اقايان:

هم شناسنامه دارد؛

هم سواد دارد؛

هم رسالت مدح و شعر افشاگري أموري است كه حيثيت مكتب عزتمند اهل بيت را زير سوال ميبرد؛

هم اجراي روز عيدفطر مرگ شعار زنده باد مخالف من را از زبان اهل شعار اعلام كرد؛

هم ضمير مرجع خودش را پيدا كرد؛

و هم اينكه زبان ميثم در كام ميليون ها نفر قرار دارد؛

ميثم تنها نيست ؛چون :ازادي،عقلانيت،شجاعت و رسالت ابلاغ پيام انقلاب در مبارزه با ذلت و استكبار ستيزي در خون فرزندان انقلاب جاري و ساري است.

جناب دكتر ميثم مطيعي خدا قوت ؛جانا سخن از زبان ما ميگوئی.

عبارت‌هایی که سیدمهدی میرداماد در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرد

پس از عرض سلام

دستگاه نوكرى سيدالشهدا بسيار محترم و مقدس است

در جامعه اى كه ادعاى آزادى بيان مطرح ميشود به خاطر چند بيت شعر نقد آنهم منصفانه و با رعايت أدب و منطق نبايد چنين تند و بى رحمانه به ذاكر اهل بيت حمله كرد

ميثم عزيز استوار و ثابت قدم باش لاتخف ولا تحزن

اميدوارم همه گوش به فرمان آقا باشيم و نگاهمان به كلام رهبرمان باشد تا عاقبت بخير شويم

التماس دعا

حمایت حاج رضا ایزدی از جریان مداحی انقلابی کشور

نه فقط آشنا به نظر میرسیم؛
بلکه با هم برادریم…

ماه مبارک مضان تمام و شد و در نماز عید فطر از خداخواستیم بهترین ها را برای ما قرار دهد؛ اما این که خود چقدر به سوی خوبیها گام برمیداریم، نکته ای است که باید همواره از خود بپرسیم…
شعری که در مراسم نماز عید فطر قرائت شد بار دیگر همگان را در معرض آزمونی بزرگ قرار داد؛
آیا میتوانیم خالی از اغراض شخصی و سلیقه ای، بدنبال طرح حقیقت و دفاع از آن باشیم؟
آیا میتوانیم نقد و اعتراض را تحمل کنیم یا هنوز هم آن را توهین به خود یا جناح سیاسی می پنداریم؟
آیا در نقد، انصاف را رعایت می کنیم؟
آری همه ما در معرض این امتحانیم…
***
در این باره تامل بر نکات زیر ضروری است:
مهم ترین اصلی که از آن غفلت شد تکریم حرکت «تمرین ولایتمداری و به ظهوررساندن آن در قالب هنر قدسی» بود.
و بدتر از آن، محدود کردن این حرکت به بازی های جناحی…
مداح درس خوانده ای، اشعاری انقلابی و حماسی و البته هشداردهنده میخواند
عده ای او را تحسین و برخی نیز نکوهش میکنند
و کسی بیان نمی کند بالاخره عیب این نوع حماسی خوانی چیست؟
و چرا به جای نقد مضامین و سطح اجرای مداحی، خود او نقد می شود؟
شاعرانی، شعری حاوی پیامهای انقلابی و ارزشی می سرایند و در مقابل، عده ای -که حتی سابقه شعر انقلابی هم دارند- آنان را به سفارشی سرایی و قلم به مزدی متهم می کنند!
و کسی نپرسید:
مگر هشدار یا توصیه به حفظ ارزشها در شعر (فارغ از سطح ادبی و ضعف بخشهایی از آن) خلاف است؟
عده ای نیز در این میان شعر را به مذاق و سلیقه خود تفسیر کرده ناخواسته یک دعوای اجتماعی ادبی دامن میزنند!
یکی ارزش شعر را در حد دفاع از یک جناح سیاسی پایین می آورد!
یکی عیب فنی و ساختاری از آن میگیرد؛
دیگری بی آن که بداند چه کسی را هدف واقعی اعتراض خود قرار میدهد شاعر شعر را خطاب می کند و جوابیه می سراید!
و دیگری در نقد نحوه اجرای شعر، راه افراط می پیماید…
یکی متاسف است برای مداحی که دهانش بوی مرگ می دهد به جای صلوات!
و…
هیچ کس در این میان، آیا به این نکته تامل کرد که بعد از دهه هفتاد دوباره شاعرانی پیدا شدند که پرچم شعر اعتراض را مثل مرحوم زارعی و آقاسی و… دارند برپا می کنند؟
بله بخش دوم شعر ضعیف بود؛ اما چرا متاسفیم؟
کدام مان شعر انقلابی قابل عرضه داریم؟ یا جرأت عرضه آن را؟
این چند شاعر جوان حتی به این دلیل که جرأت دارند شعر انقلابی – ولو بخش از آن ضعیف- ارئه می کنند، قابل تحسین نیستند؟
پس توصیه های رهبری در باره سرودن شعر «انقلابی» و «دشمن شکن» را کی قرارست عمل کنیم؟
براستی به کجا می رویم؟
چقدر در این آزمون نقد سرافراز بودیم؟
آیا در مداحی دکتر مطیعی نکته مثبتی وجود نداشت؟
در کنار تذکر در باره ضعفهای احتمالی آن، آیا به اهمیت این نوع اجرای انقلابی اشاره کردیم؟ او را تشویق کردیم؟
آیا ضمن اشاره به ضعفهای احتمالی شعر، به محاسن آن هم توجهی کردیم؟
آیا از خود پرسیدیم کجای شعر و دقیقاً کدام بیت به محکوم کردن شخص خاصی اشاره دارد؟ یا فقط به تکرار حرف دیگران پرداختیم؟
***
واقعیت این است که شعر ارایه شده،
نه فحاشی ای در مضمون داشت؛
نه ضعف ساختاری که باعث نادیده گرفتن شعر شود(به جز چندگانگی سطح ادبی شعر)
نه مخاطب آن شخص خاصی بود
نه صددرصد عالی بود!
این شعر، جدا از پیامهای مطرح شده در آن،
یک تمرین دیگر بود برای رسیدن به تعریف شعر انقلابی و ارایه اثری که دغدغه دفاع از «هویت دینی و فرهنگ علوی» دارد؛
و محک بزرگی بود برای همه شعر پژوهان و مدعیان شعر انقلاب…
افسوس که باز هم سُر خوردیم و با سَر فرود آمدیم!
نیندیشیدیم و عجله کردیم!
افسوس که هنوز هم تحمل مان کم است!
هنوز هم مثل همیشه بیرون گود ایستاده ایم تا یکی شعر برای دفاع از نظام میسازد،
فورا به آن انگ «شعارزدگی» یا بدتر از آن، «جريان مزد بگير» و« جبر ماموريت اداري» میزنیم!
واقعا به چه قیمتی داریم استعدادهای شعری را نادیده می گیریم؟
تا یکی شعر انقلابی میخواند او را مداح غیر فنی می دانیم…
با این شیوه که در نقد پیش میرویم نیازی به سرمایه گذاری دشمن برای نابودی مان نیست!
خودمان تبر بی رحمی به دست گرفته ایم و ریشه دیگری را داریم میرنیم.

پاسخ بسیار زیبا به هجمه های امروز به میثم مطیعی

او چه گفته است مگر این همه رنجیده شدید
این چه کاریست به یک زمزمه رنجیده شدید

نقد کرده است که این حق همه ملت ماست
نقد برجام مگر ناقض این وحدت ماست

اگر این نقد بُوَد جرم و خطا در کشور
پس چرا نقد کند حاصل آن را “رهبر”

تو ز دشمن مگرم حرف حسابی دیدی
یا از این باغ مگر سیب و گلابی چیدی

آخر این قصهء برجام چه آورده عزیز
یک گلابی اگر آورده به زنبیل بریز

نقد خوب است ولی ظرف تحمل بهتر
فحش دادن نه ، به نقاد دهی گل بهتر

هسته ای رفت ولی این همه تحریم نرفت
نقض شد قصه برجام و به تحکیم نرفت

حال هر کس بکند نقد خطایی کرده است؟
از صف ملت خود قصد جدایی کرده است ؟

بهر هر بیت ز ملت گل تکبیر شنید
دشمن از شعر مطیعی شرر تیر شنید

نقد ما خیر بُوَد نقد خودی شُوم که نیست
دولت یازدهم “دولت معصوم” که نیست

پیش دشمن همه مان یار و برادر هستیم
هر چه هستیم، پِی عزتِ کشور هستیم

از خدا خواسته ام دشمنِ دشمن باشیم
با بصیرت همه در مسئله روشن باشیم

|شاعر:رحمان جعفری|

بذرپاش: خدا را شکر دولت با تفنگ نداریم

نماینده سابق مجلس در کانال تلگرامی‌اش نوشت:
آقایان محدوده دُم خود را معلوم کنند تا بدانیم کجا می توانیم پای خود را بگذاریم.
یک شعر، یک مداح، یک تحصیلکرده، در مقابل این همه توهین، این همه دیکتاتوری، این همه تخریب و این همه …!

خدارا شکر دولت با تفنگ نداریم وگرنه بن‌سلمان در مقابل احساس شرم می کرد…!

پاسخ میلاد عرفان پور به حسام الدین آشنا

پاسخ به استاد عزیزم آقای حسام الدین آشنا درباره مطلبی که پیرامون شعر عید فطر نوشته اند:

۱. نخست اینکه از نوشته شما برمی آید که مداحی را منحصر به مدح و مرثیه ی فارغ از موضع سیاسی اجتماعی می دانید و این خود موجب حیرت است چرا که ما در دوران انقلاب اسلامی هستیم نه صفویه و قاجاریه.ضمنا اگر مداحی و نقادی قابل جمع نیست قطعا مدیریت اجرایی کشور و ژست اپوزوسیون نیز هیچ سنخیتی ندارند.
۲. دودیگر اینکه از دسترنج قلم شما برمی آید که جایگاه شعر و تأثیر آن را که به واقع، هنر اولین ایران زمین است، دست کم گرفته اید. شعر قرن ها مهمترین رسانه ایرانیان بوده و اکنون هم تأثیر شگرف خود را دارد و همین ماجرا گواه برآن. شاعر حق دارد از دردهای مردم بگوید، حق دارد حدیث حضرت امیر(ع) را به مسئولان یادآوری کند، حق دارد از کارگران و کوخ نشینان دفاع کند، حق دارد داعش را هجو کند و حق دارد بیاندیشد و منصفانه نقد کند.
۳. سومین نکته این است که بر اساس نوشته شما حدس قوی بنده این است که یکبار اول تا آخر شعر را نخوانده اید و اگر خوانده بودید به یقین در این شعر به بیتی برنمی خوردید که توهین و هتک حرمت فرد خاصی درآن باشد. اگر یافتید بگویید.
۴. در آخر تاکید می کنم بنده و دیگر دوستان شاعرم هرچه گفتیم از سر صدق و باور قلبی و محبت به کیان ایران و اسلام بوده و ما قلبا پشتیبان شما و دولت محترم دوازدهم خواهیم بود این شعر یکی از نشانه های این پشتیبانی ست که هیچ دولتی جز با انتقاد دلسوزانه و صدالبته تحمل و پذیرش آن، نپاییده است.
میلاد عرفان پور.۷ تیر۹۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *