پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

خانه / پیشنهاد ویژه / پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

هیات: چرا این همه دین وجود داره؟ کدوم دین درسته؟

چرا آدمهایی که دینهای مختلف دارن با هم می جنگن؟

چرا آدمهایی که دینهای مختلف دارن لباسهای مخصوص می پوشن؟

پاسخ دادن به پرسش درباره سایر ادیان با رویکردی مثبت، نه تنها تحمل دیگران و مدارا را در کودکان شما پرورش میدهد، بلکه چشماندازی فراتر از محیط خانه و مدرسه را در برابر دیدگان آنها قرار میدهد.

شما میتوانید با نشان دادن شباهتهای درونی رسوم و سنن مختلف و ذکر مثالهایی مانند روایتهای مختلف از داستان آفرینش، به کودکانتان در این مورد کمک کنید.

پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین
پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

ورای این پرسش چیست؟

این پرسشها نشان میدهد که کودک شما دریافته است که ادیان و رسوم دیگری جدا از آنچه در جامعه یا خانواده شما هست نیز وجود دارد. کودکان خردسال شما واقعاً در این باره کنجکاوند و به همین دلیل این پرسشها را میپرسند؛ درست همان طور که میخواهند بدانند چرا بین دختران و پسران تفاوتهای اساسی وجود دارد، این را نیز میخواهند بدانند که چرا نوع زندگی و اعتقادات بعضی از دوستانشان با آنها متفاوت است. اما اگر این پرسشها تلویحاً شامل مضامینی نظیر «بهتر – بدتر» و «برتر- پستتر» باشد (که کودکان بزرگتر ممکن است آن را از سایر کودکان یا خانوادهشان دریافت کرده باشند)، آنگاه باید هشیار باشید و از به وجود آمدن چنین دیدگاهی در کودکتان جلوگیری کنید؛ نابردباری مذهبی اغلب اوقات همراه با نژادپرستی و زورگویی است.

رهنمودهایی برای پاسخهای شما

پرسش درباره اعتقادات دینی فرصتی را برای شما فراهم میکند تا به کودکتان یاد بدهید با انسانها مدارا کند و به آنها عشق بورزد. این یکی از باورهای مشترک در میان اکثر ادیان است.

تمام سعیتان را بکنید تا دین را به صورت تطبیقی آموزش دهید. حتی اگر با عقاید دینهای دیگر موافق نیستید، باز هم میتوانید بر حق دیگران در انجام عبادت به شیوه دلخواهشان اذعان کنید؛ دینهای مختلف را نباید مقابل هم قرار داد.

البته این طبیعی است که شما در آغاز، کودکانتان را بر طبق اعتقادات خود بار آورید. اما هنگامی که بزرگتر شدند به آنها کمک کنید تا خودشان در این باره به خوبی فکر کنند.

هر چیزی را که شباهت با تفکرات نژادپرستانه یا زورگویانه دارد، در هم بکوبید. به کودکانتان درس برابری و انصاف بدهید.

چه چیزهای دیگری لازم است بدانید

کودکان به تفاوت رنگ پوست یا شیوه عبادت دیگران توجه میکنند، اما هرگز آن را نشانهای از برتر بودن یا پستتر بودن به حساب نمیآورند. ما بزرگسالان هستیم که به آنها این چیزها را میآموزیم.

اگر کودکان را به حال خودشان بگذارید، از هر ملیت و دینی به خوبی با هم کنار میآیند و بازی میکنند. غرضورزی و پیشداوری کار ما بزرگسالان است.

حس ذاتی انصاف و بیغرضی را در کودک خود بپرورانید و نگاه عاری از پیشداوری او به جهان و انسانها را توسعه دهید. اگر او به سایر ادیان نیز توجه نشان میدهد، از او بپرسید «نظرت چیه؟»

انسانها به روشهای گوناگونی عبادت میکنند همه انسانها باید آزاد باشند تا به شیوه خود خدا را پرستش کنند.

پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین
پاسخ پرسش های کودکانه درباره ی دین

سایر چیزهایی که ممکن است کودک از شما بپرسد

آیا همه دینها به یک اندازه خوبند؟

آیا تو با افرادی که دین دیگری دارند دوست هستی؟

آیا خدای ما مراقب آدمهایی که دین دیگری دارند نیز هست؟

چرا مردم در روزهای مختلفی به عبادتگاه میروند؟

آیا همه دینها به خدا اعتقاد دارند؟

پاسخ: برای سنین 4-2

از آنجا که آدمها متعلق به مکانهای مختلفی از دنیا هستند، کارهای متفاوتی انجام میدهند و زندگیهای متفاوتی دارند، همچنین آنها ممکن است اعتقادات مختلفی داشته باشند: مثلاً مسیحیان به مسیح و هندوها به ویشنو اعتقاد دارند.

پاسخ: برای سنین 6-4

وقتی که انسانها برای پرستش خداوند از مقررات خاصی پیروی میکنند به آن دین میگویند. افراد هر دین خداوند را در مکان مخصوصی مثل مسجد، کلیسا، و معبد عبادت میکنند و گاهی اوقات باید لباسهای مخصوصی بپوشند و سر خود را به طرز خاصی بتراشند. ما بر اساس دینمان اعتقاد داریم که خداوند همه انسانهای خوب را دوست دارد.

پاسخ: برای سنین 8-6

ملتهای مختلف در سرتاسر دنیا هر یک به خدایی ایمان دارند و درباره او کتابهایی دارند. افرادی که به یک خدا اعتقاد دارند روش خاص خود را برای عبادت او دارند که به آن دین گفته میشود. اکثر ادیان یک روز در هفته را به عبادت خداوند اختصاص دادهاند، و اعیاد مذهبی مخصوصی هم دارند؛ مسلمانان، رمضان؛ مسیحیان، کریسمس و هندوها دیوالی را دارند. انسانها اعتقاد دارند که دینشان به آنها کمک میکند تا زندگی بهتری داشته باشند.

پاسخ: برای سنین 11-8

بعضی اوقات پیروان یک دین خاص فکر میکردند که دیگران هم باید از دین آنها پیروی کنند، پس سعی میکردند دین آنها را تغییر دهند. آنها حتی فکر میکردند که اگر دیگران از دین آنها پیروی نکنند پلید هستند، بنابراین آنان را مجازات میکردند یا به جنگ آنها میرفتند. بعضی از انسانها هنوز هم به کسانی که دینی غیر از دین آنها دارند به چشم دشمن نگاه میکنند (حتی اگر در صدد تغییر دین آنها نباشند).

منبع: شمیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *