پدر شاعران آئینی خراسان که 79 سال با پای برهنه مداحی کرد

خانه / پیشنهاد ویژه / پدر شاعران آئینی خراسان که 79 سال با پای برهنه مداحی کرد

مرحوم محمود اکبرزاده از پیرغلامان و شاعران اهل بیت مشهد ۱۶ فروردین‌ماه ۹۹ درگذشت. او متولد محله نوغان بود و بعد از فوت پدرش نوحه‌خوانی را آغاز کرد و با پای برهنه در آن محله نوحه خواند و این کار را تا روزهای آخر عمر ادامه داد.

پدر شاعران آئینی خراسان که 79 سال با پای برهنه مداحی کرد

هیات۱۶ فروردین‌ماه جامعه مداح و هیأتی کشور 4 تن از بزرگان و فعالان خود را از دست داد. استاد علی آهی پدر و پرچمدار جامعه ستایشگری، محمود اکبرزاده پدر شعر آئینی، علی‌اصغر یونسیان، خطیب و شاعر اهل‌بیت علیهم السلام متخلص به «ملتجی» و حسن توزی، شاعر و مداح سنتی و پیشکسوت بندر گناوه و استان بوشهر درگذشتگانی بودند که در سال‌های مختلف در این روز پرکشیدند. در خصوص استاد آهی مفصل در گزارشی حرف زدیم که می‌توانید اینجا بخوانید. در این مطلب از پدر شعر آئینی کشور می‌گوییم:

مداحی که خادم حرم امام رضا علیه السلام هم بود

مرحوم حاج محمود اکبرزاده از پیرغلامان و شاعران اهل بیت علیهم السلام مشهد ۱۶ فروردین‌ماه ۹۹ در ۸۷ سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۱۲ بود که مداحی را از ۱۳۲۵ شروع کرد و علاوه بر پیرغلامی اهل بیت علیهم السلام ، خادم حرم امام رضا علیه السلام نیز محسوب می‌شد و همچنین سابقه ریاست کانون مداحان مشهد را دارا بود. او شخصیت نام‌آشنایی برای مردم مشهد و کشور و به ویژه برای جامعه مداحان بود؛ مردی که نوایش همواره گرم بود و در هر مجلسی که حضور پیدا می‌کرد گل سرسبد بود و جمع زیادی از حضورش استفاده می‌کردند.

۷۹ سال مداحی با پای برهنه

مردی که به گفته خودش متولد محله نوغان بود، از سال ۱۳۲۰ بعد از فوت پدر مرحومش کار نوحه‌خوانی را آغاز کرد و با پای برهنه در محله نوغان نوحه‌خوانی می‌کرد و این نوحه‌خوانی تا روزهای آخر و در کهولت ایشان نیز ادامه داشت.

مرحوم محمود اکبرزاده

همه هم‌دوره‌ای‌ها و شاگردان این مرد بزرگ از حافظه قوی این پیرغلام حسینی می‌گویند؛ مسئله‌ای که خود مرحوم اکبرزاده نیز به آن اذعان کرده بود: «در دوران جوانی حافظه‌ قوی در حفظ اشعار داشتم، به‌گونه‌ای که در جشن ۱۴ قرن بعثت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد، قصیده پیام را که ۲۷۳ بیت بود در مسیر یزد تا تهران حفظ کردم. دارای پنج فرزند هستم که یکی از فرزندانم به رحمت خدا رفته اما چهار فرزند دیگرم کنار حرفه خود کار مداحی را ادامه داده‌اند اما مداحان حرفه‌ای نیستند.»

اهل بیت علیهم السلام کسی را از دستگاه خود بیرون نمی‌کنند

در مصاحبه‌ای زمانی که از او پرسیده بودند، اگر روزی از این دستگاه شما را بیرون کنند، چه می‌کنید؟ پاسخ داد: بیرون شدن از این دستگاه به معنای مرگ است. «مبادا برانی مرا از درت». اهل بیت علیهم السلام ما را بیرون نمی‌کنند و کارهای ماست که تاثیرگذار است. علی انسانی در شعر حر خود اینگونه می‌گوید: «گر تو پیوستی به ما، ما خواستیم» خودشان خواستند که ماندیم و اگر نمی‌خواستند می‌رفتیم. خلاصه اهل بیت علیهم السلام کسی را از این دستگاه بیرون نمی‌کنند.

این پیرغلام حسینی چندین بار نیز در مشهد و تهران به محضر مقام معظم رهبری رسیده بود و در حضور ایشان نیز به شعرخوانی پرداخته بود. مرحوم اکبرزاده در مورد این دیدارها عنوان کرده بود: «دیدارهای متعددی با مقام معظم رهبری داشته‌ام، چه در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران ریاست‌جمهوری ایشان و چه در زمان رهبری ایشان؛ سرلوحه فعالیت‌ مداحی‌ها باید توجه به توصیه و صحبت‌های مقام معظم رهبری باشد.»

حاج محمود اکبرزاده هم مبارزات سیاسی در دوران ستم‌شاهی داشت. حسین شمسایی مداح و شاعر اهل بیت علیهم السلام در این خصوص می‌گوید: «در دوران ستمشاهی، شاعران آزاده مشهد با محوریت آقای اکبرزاده راه و رسم جدیدی ایجاد کردند. اهتمام ویژه و گردآوری سه اثر گرانسنگ با نام های «حسین پیشوای انسان‌ها»، «علی راز ناشناخته» و «نغمه‌های پیروزی» (با موضوع حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) که در نوع خود و در آن زمان بی‌نظیر بود، مرهون همت بلند و فکر بلیغ برادر عزیزمان حاج محمود اکبرزاده بود. هر یک از این سه اثر فاخر، با آثاری از شاعران آزاده و متعهد همراه با احادیث و گفتارهای حکیمانه و روشنگرانه حضرات معصومین سلام ا…علیهم اجمعین، چراغی فروزنده در هدایت مداحان، ذاکران و حتی شاعران آن دوران و هم اینک است. حاج محمود اکبرزاده را باید به حق پدر شعر انقلابی مشهد نامید.»

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *