چرا قبل از دعا باید استغفار کنیم؟

خانه / علما وسخنرانان / دیگر سخنرانان / چرا قبل از دعا باید استغفار کنیم؟

استغفار، لایروبی است. اگر می‌خواهیم آب خوب، تمیز و گوارا وارد حوض قلب ما شود و از آن‌جا اوج بگیرد تا انسان محلی برای بهترین نعمات الهی شود، باید لایروبی شود؛ بنابراین در دعا، استغفار وجود دارد.

چرا قبل از دعا باید استغفار کنیم؟

هیاتحجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، سخنران مذهبی در فصل چهارم برنامه هلال با موضوع «دعا و بندگی» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت نوزدهم این برنامه اظهار داشت: یکی از ارکانی که در مناجات‌ها دیده می‌شود، استغفار از گناهان است. یعنی مناجات‌ها پر از توبه است. مولوی می‌گوید: فردی گندم در انبار می‌ریخت و بعد از مدت‌ها سراغ گندم‌ها رفت تا ببیند چقدر باقی مانده است. در را باز کرد دید، سوراخی ایجاد شده است و موشی گندم‌ها را می‌دزدیده است. گرنه موشی دزد در انبار ماست/ گندم اعمال چل ساله کجاست ؟، اول ای جان، دفع شر موش کن/ وآنگهان در جمع گندم کوش کن.

چرا قبل از دعا باید استغفار کنیم؟

وی افزود: استغفار لایروبی است. اگر می‌خواهیم آب خوب، تمیز، گوارا وارد حوض قلب ما شود و از آن‌جا اوج بگیرد و انسان محلی برای بهترین نعمات الهی شود باید لایروبی شود بنابراین در دعاها و مناجات، استغفار و غلط کردن وجود دارد.

قاسمیان ادامه داد: در دعا داریم: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَهْتِکُ الْعِصَمَ؛ خدایا بیامرزم آن گناهانى را که پرده‌ها را بدرد. اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ النِّقَمَ؛ خدایا بیامرزم آن گناهانى را که عقاب و کیفر فرو ریزد. اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُغَیِّرُ النِّعَمَ؛ خدایا بیامرزم آن گناهانى را که نعمت‌ها را تغییر دهد.
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ؛ خدایا بیامرزم آن گناهانى را که از اجابت دعا جلوگیرى کند.»

این سخنران مذهبی گفت: زمانی که حوض وجود انسان لایروبی شود، آب گوارا الهی حضور پیدا می‌کند. تفاوت انبیا با مردم این است که لایروبی شده‌اند و به راحتی به موج خداوند وصل می‌شوند و امثال من این اتفاق برایشان نیفتاده است.

منبع: فارس

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *