چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

خانه / پیروان عترت / چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

خیلی از افراد تابع روش‌ها و قواعدی از فیتنس هستند که از جایی شنیده‌اند و بدون مشورت و راهنمایی یک متخصص یا کارشناس به آنها عمل می‌کنند. همیشه به توصیه‌هایی عمل کنید که به اندازهٔ کافی پشتوانهٔ علمی داشته باشند.

چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

هیاتاگر راه و روش عملکردهای بدن را بفهمید، سالم و متناسب ماندن نباید کار سختی باشد. شما به‌سادگی ممکن است با انبوهی از اطلاعات نادرست که از طریق افراد یا فضای مجازی به شما می‌رسند به‌راحتی گمراه و دچار اشتباه شوید. یادتان باشد هر چیزی که می‌خوانید لزوماً درست نیست. در واقع خیلی از افراد تابع روش‌ها و قواعدی از فیتنس هستند که از جایی شنیده‌اند و بدون مشورت و راهنمایی یک متخصص یا کارشناس به آنها عمل می‌کنند. همیشه به توصیه‌هایی عمل کنید که به اندازهٔ کافی پشتوانهٔ علمی داشته باشند.

باور اشتباه: رژیم غذایی کتوژنیک، جی‌ام (رژیم غذایی جنرال موتورز) و پالئو برای چربی‌سوزی عالی‌اند

متأسفانه باید بگوییم اشتباه می‌کنید. این رژیم‌های غذایی قابل تداوم نیستند و به همین دلیل به‌سختی می‌توانید نتایجی را که با آنها به دست آورده‌اید حفظ کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند رژیم‌های گوناگون غذایی، درصورتی‌که شامل کالری‌های یکسان باشند، تأثیر مشابهی بر وزن خواهند گذاشت؛ بنابراین بهترین رژیم غذایی برای چربی‌سوزی زمانی است که تابع کسری کالری باشد، یعنی مقدار کالری که در یک روز دریافت می‌کنید، کمتر از مقدار کالری باشد که در همان روز می‌سوزانید. این معادله باعث می‌شود چربی بسوزانید و وزن کم کنید.

چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

باور اشتباه: قند برای سلامتی مضر است و منجر به افزایش وزن می‌شود
این باور متداول است که اگر می‌خواهید وزن کم کنید و اندام متناسبی داشته باشید باید کلاً قند و شیرینی را فراموش کنید؛ اما واقعیت این است که مصرف مقدار کنترل شده‌ای از قند به فیتنس شما آسیبی نمی‌زند اما باید حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید. مصرف قند و شیرینی زمانی مضر است که موجب افزایش کالری دریافتی در رژیم غذایی‌تان شود.

باور اشتباه: خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید
مقدار مشخصی از غذا چه در دو وعده خورده شود و یا در سه یا شش وعده، همان مقدار کالری را به بدنتان می‌رساند؛ بنابراین تعداد وعده‌های غذایی اهمیت چندانی ندارد، بلکه چیزی که در این وعده‌ها می‌خورید و کالری که دریافت می‌کنید مهم است. برای چربی‌سوزی، مسئله‌ای که اهمیت دارد میزان کالری دریافتی و میزان کالری سوخت شده طی روز است.

باور اشتباه: دوش آب سرد به ریکاوری بعد از تمرینات سخت کمک می‌کند
خیلی از آنهایی که عادت دارند باشگاه بروند عقیده دارند دوش آب سرد بعد از تمرین باعث ریکاوری بهتر بدن می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد غوطه‌ور شدن در آب سرد، نه دوش آب سرد، از درد عضلات کم می‌کند.

چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

باور اشتباه: برای کاهش وزن به مکمل‌های چربی‌سوز نیاز داریم
خیر! شما می‌توانید بدون استفاده از مکمل‌های چربی‌سوز وزن کم کنید. هرچند این مکمل‌ها جوری تبلیغ می‌شوند که انگار بهترین راه‌حل برای رها شدن از اضافه‌وزن هستند اما اغلب بی‌تأثیرند. همچنین این مکمل‌ها می‌توانند به ضرر بدن باشند. به همین دلیل نباید بدون نظر پزشک مصرف شوند.

باور اشتباه: خانم‌ها می‌توانند با ورزش، سایز سینه خود را تغییر دهند
متأسفانه کاهش سایز موضعی یا افزایش سایز موضعی (در هر قسمتی از بدن) غیرممکن است. اگر می‌خواهید سایز سینه‌هایتان را افزایش بدهید، پس باید وزن کلی‌تان را بیشتر کنید و اگر می‌خواهید سایز سینه‌هایتان را کاهش بدهید بازهم باید وزن کلی‌تان را کم کنید. البته می‌توانید عضلات سینه را تمرین بدهید و به تقویت بالاتنه خود کمک کنید. ضمناً این تمرینات کمک می‌کنند عضلات زیر سینه که بافت پستان روی آن قرار می‌گیرد سفت شود.

باور اشتباه: اسکوات برای زانوها بد است
در میان انواع باورهای غلطی که درباره اسکوات وجود دارد، یکی از شایع‌ترین آنها این است که تمرین اسکوات یا چمباتمه زدن برای زانوهایتان بد است. اما خیلی از مطالعات نشان داده‌اند که اسکوات می‌تواند برای تقویت زانوها و کمک به پیشگیری از آسیب‌های معمول زانو مفید باشد. البته اگر عارضه یا مشکلی در مفاصل زانوی خود دارید بهتر است پیش از شروع روتین جدیدی در تمرینات خود با پزشکتان مشورت کنید.
دویدن یک فعالیت هوازی بسیار عالی است و کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی، کالری زیادی بسوزانید؛ اما انتخاب‌های دیگری مانند شنا و دوچرخه‌سواری و … نیز وجود دارند که همگی نتایج یکسانی از جهت هوازی دارند و برای افراد مبتدی مناسب‌تر هم هستند

چند باور اشتباه درباره آمادگی جسمانی

باور اشتباه: صبح برای تمرین و ورزش ایده‌آل است
این باور اشتباه نیز در میان خیلی از افراد شایع است که صبح، بهترین زمان برای ورزش و تمرین است و به کالری سوزی بیشتر کمک می‌کند. حتماً تعجب می‌کنید اگر بدانید خیلی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند وقتی به‌جای صبح، بعدازظهر تمرین می‌کنید، قدرت عضلاتتان بیشتر می‌شوند! دلیلش هم این است که بعدازظهرها نسبت تستوسترون به کورتیزول بالاترین است و همچنین بالاتر بودن دمای مرکزی بدن منجر به عملکرد ورزشی بهتر می‌شود. اما به‌هرحال مؤثرترین راه برای رسیدن به تناسب‌اندام و حفظ آن، ورزش منظم و پیوسته است، حالا در هر زمانی از روز که باشد.

باور اشتباه: دویدن بهترین فعالیت برای چربی‌سوزی است
دویدن یک فعالیت هوازی بسیار عالی است و کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی، کالری زیادی بسوزانید؛ اما انتخاب‌های دیگری مانند شنا و دوچرخه‌سواری و … نیز وجود دارند که همگی نتایج یکسانی از جهت هوازی دارند و برای افراد مبتدی مناسب‌تر هم هستند. هر فعالیتی که به شما کمک کند کالری بسوزانید، برای کاهش وزن خوب است.

باور اشتباه: باید در عرض سی دقیقه بعد از تمرین پروتئین مصرف کنید
درست است که باید بعد از تمرین پروتئین باکیفیت مصرف کنید اما مجبور نیستید حتماً در عرض سی دقیقه بعد از تمرین این کار را بکنید. شما می‌توانید بعد از یک ساعت یا حتی دو ساعت بعد از تمرینتان هم غذای پروتئین‌دار بخورید.

منبع: تبیان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *