چه کنیم قبرمان تاریک نباشد؟ | حجت‌الاسلام علوی تهرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / چه کنیم قبرمان تاریک نباشد؟ | حجت‌الاسلام علوی تهرانی

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: یکی از مهم‌ترین عناوین و جایگاه‌هایی که برای انسان در قرآن ذکر شده، مقام قرب الهی است. کم‌ترین دستاورد این منزلگاه، دعاست. بالاترین هم عاشقی خداست.

چه کنیم قبرمان تاریک نباشد؟ | حجت‌الاسلام علوی تهرانی

هیات:مراسم عزاداری شب پنجم محرم هیأت فارس‌المومنین علیه‌السلام جمعه ۲۲ مردادماه با پیش‌منبرخوانی حسین ارضی، سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی حیدر خمسه و روح‌الله بهمنی در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی در این مراسم طی سخنانی با موضوع اوصاف مقربان اظهار داشت: در جلسه گذشته گفتیم که برای عبادت در شب باید اعمالی انجام دهیم که یاد خدا باشد. اعمالی ذکر الله یعنی هر سخن، کار و فکری که اول ما را یاد خدا بیندازد، دوم از گناه دور کند و سوم از شیطان هم دور کنید. عبادتی که این حقیقت را داشته باشد در شخص عبادت کننده حالتی را ایجاد می‌کند که خود را در محضر حضرت حق می‌بیند.

وی افزود: قرآن کریم سوال می‌کند: «آیا نمی‌دانند خدا آن‌ها را می‌بیند؟» انسان عابدی که در مقام ذکرالله است، این را می‌داند و احساس حضور در محضر حق است. اگر انسان به‌دنبال عبادتی است که حضور در قلب داشته باشد، باید بداند این حضور قلب تمرکز در نماز نیست، بلکه به این نتیجه باید برسی که در محضر خدا قرار داری و تاکنون راه‌هایی که گفتیم در این امر و درک اثرگذار است.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه چگونه انسان ساعت ۳ نصف شب هم پشت چراغ قرمز به دلیل اینکه دوربین می‌بیند، می‌ایستد، گفت: باید بدانیم در محضر خداوند هستیم. بنابراین گناه نمی‌کنیم؛ حتی فکر گناه هم نخواهیم کرد. چنین انسانی مراقبت می‌کند که شیطان او را دچار وسوسه نکند. یعنی حتی انسان‌هایی که در محضر حق هستند هم دچار وسوسه شیطان می‌شود؛ آن‌هایی که در محضر نیستند که دیگر هیچ.

چه کنیم قبرمان تاریک نباشد؟ | حجت‌الاسلام علوی تهرانی

این استاد اخلاق گفت: وسوسه این افراد متفاوت است. ابلیس وقتی که حضرت آدم را فریب داد به او نگفت بیا تا گناه کنیم، بلکه چون به بندگی علاقه داشت از همین وارد شد. در قرآن داریم: «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْکٍ لَا یَبْلَىٰ؛ پس شیطان او را وسوسه کرد، گفت: ای آدم! آیا تو را به درخت جاودان و سلطنتی که کهنه نمی‌شود، راهنمایی کنم؟»

وی با اشاره به اینکه عبادت در شب، یکی از راه‌های نزدیکی به خداوند است، گفت: در این خصوص مفصل مطالبی ارائه شد. در روایت از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم داریم: «عالم برزخ در شبانه‌روز ۵ جمله را می‌گوید: یکی از آن‌ها این است که من خانه تاریکی هستم با خودت چراغ بیاورید …» عالم برزخ یعنی همان عالم قبر که البته آن گودال خاکی نیست و از خصوصیات آن این است که تاریک، تنگ و غریبانه است. در این عالم فشار قبر داریم که براساس روایت امام صادق علیه السلام این فشار به قدری است که دو استخوان سینه انسان به هم می‌رسد.

علوی تهرانی افزود: فردی از حضرت سوال کرد این چراغ چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: نماز شب است. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در جای دیگری می‌فرمایند: «صَلاةُ اللَّیْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِکَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِیاء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْیْمانِ، وَ راحَةُ اْلاَبْدانِ، وَکِراهِیَةُ الشَّیْطانِ، وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَکَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفیعٌ بَیْنَ صاحِبِها وَبَیْنَ مَلَکِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْکَرٍ و َ نَکیرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ نماز شب مایه خوشنودى پروردگار و دوستى فرشتگان و روش پـیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان و موجب آرامش بدن و نفرت شیطان و سلاح در مقابل دشمن و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال و برکت روزى است و نماز شب بین نمازگزار و ملک الموت واسطه مـى‌شود و چراغ قبر و فرش زیر او در قبر و پاسخ نکیر و منکر و مونس انسان در قبر و زیارت کننده او در قبر تا روز قیامت خـواهد بود.»

این استاد اخلاق تصریح کرد: خداوند می‌فرماید در روز قیامت ۳ گروه را دوست دارم و به وجودشان مباهات می‌کنم. یکی از آن‌ها افرادی هستند که در خوشی و ناخوشی عبادت شب خود را ترک نمی‌کنند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *