چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم 

چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم

خانه / پیشنهاد ویژه / چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم

ماه رجب و شعبان در نگاه امام خمینی (ره) مقدمه‌ای برای ورود به ماه مهمانی خدا هستند. در این بین برخی آداب و اعمال در تقویت روح انسان یاری می‌رسانند.

چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از تسنیم، پیوستگی سه ماه پر خیر و برکت رجب، شعبان و رمضان یکی از مهم‌ترین الطاف خداوند بر بندگان است؛ چرا که مؤمنان در این سه ماه سعی دارند روح و جان خود را از آلودگی‌های ایمانی، اخلاقی و صفاتی پالایش کنند. از منظری دیگر می‌توان گفت ماه رجب و شعبان به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که در ابعاد معنوی دارند، مقدمه‌ای برای ورود به ماه میهمانی خدا محسوب می‌شوند؛ از این جهت است که پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‌السلام توجه خاصی نسبت به پاسداشت این ایام داشتند؛ همچنان که شیعیان خویش را نیز دعوت به مراقبت از این سه ماه پیش رو می‌کردند.

چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم 
چگونه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مهمانی خدا کمک بگیریم

علمای بزرگوار ما نیز نسبت به مراقبت از این سه ماه اهتمام ویژه‌ای داشتند و برای استفاده هرچه بهتر مؤمنان از این ایام، به نکات ظریفی اشاره داشتند؛ به عنوان مثال امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر اهمیت این ایام فرمود «این سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، برکات بسیار نصیب انسان، انسانهایی که می‌توانند استفاده کنند از این برکات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتی که هست. در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت مولا علی بن ابی طالب- سلام اللَّه علیه- و بعض ائمه دیگر، و در ماه شعبان ولادت حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- و ولادت حضرت صاحب- ارواحنا له الفداء- و در ماه مبارک، نزول قرآن بر قلب مبارک پیغمبر اکرم بوده است. شرافت این سه ماه در زبان‌ها و در بیان‌ها و در عقل‌ها و در فکرها نمی‌گنجد. از برکات این ماه‌ها، ادعیه‌ای است که وارد شده است در این ماه‌ها.» (صحیفه امام، ج 17، ص: 456)

و در جای دیگر در اهمیت ادعیه ماه شریف رجب فرمود «این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان، اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش انجام می‌دهد، برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی‌ای که در آنجا سفره‌ای که پهن کرده است قرآن مجید است.» (صحیفه امام، ج 13، ص: 33)

امام خمینی(ره) در سخنانی دیگر ادعیه سه ماه رجب، شعبان و رمضان را عاملی برای تقویت روح انسان معرفی کرده، فرمود «این دعاهایی که در ماه‌ها هست، در روزها هست، خصوصاً، در ماه رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان، اینها انسان را همچو تقویت روحی می‌کند- اگر کسی اهلش باشد… همچو راه را برای انسان باز می‌کند و نور افکن است برای اینکه، این بشر را از این ظلمت‌ها بیرون بیاورد و وارد نور بکند که معجزه آساست!» (صحیفه امام، ج 13، ص: 33)

جمع‌بندی فرمایشات امام خمینی (ره) در توصیف ماه رجب، شعبان و رمضان به این صورت است که ماه رجب و شعبان مقدمه‌ای برای ورود به ماه مبارک رمضان هستند. این امر به دلیل برکات این دو ماه است. در این بین، ادعیه این ایام بر تقویت هرچه بیشتر قلب یاری می‌رسانند و موجبات نورانیت مؤمنِ سالک را فراهم می‌کنند تا او آمادگی ورود به ماه مهمانی خدا را در خود بیابد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *