چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟

چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟

خانه / پیشنهاد ویژه / چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟

کتاب «سفر شهادت» یکی از مجموعه سخنرانی‌های امام موسی صدر به واقعه عاشورا و راهکارهای تحقق هدف دینی امام حسین علیه السلام و زینب سلام الله علیها پرداخته است.

چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟

هیات«سفر شهادت» جلد هفتم از مجموعه کتاب‌های «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» حاوی سخنرانی‌ها و پیام‌ها و مقالات امام صدر درباره واقعه عاشورا و حرکت امام حسین علیه السلام است. این کتاب حاوی شانزده سخنرانی، مقاله و پیام از رهبر ایرانی شیعیان لبنان درباره واقعه عاشوراست که با ترجمه مهدی فرخیان و احمد ناظم منتشر شده است.

«سفر شهادت»، «حسین علیه السلام وارث انبیا»، «پرتو‌هایی از انقلاب کربلا»، «به سوی خط حسینی»، «امام حسین علیه السلام و قداست جانفشانی»، «مناسبت‌های ماه رجب و زیارت امام حسین علیه السلام »، «امام حسین علیه السلام ، پیشوای اصلاح‌گری» و «عطای حسینی در واقعه کربلا» از جمله عناوین منتشر شده در این کتاب است.

همچنین «از دریچه عاشورا»، «حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجات»، «صلح، پیوند پاینده اسلام و مسیحیت»، «نامه‌ای به مردم لبنان»، «شهادت، چشمه جوشان تحول»، «زینب سلام الله علیها شکوه شکیبایی »، «زینب سلام الله علیها شکوه شکیبایی» و «رسالت حضرت زینب سلام الله علیها در عاشورا» دیگر عناوین منتشر شده در کتاب «سفر شهادت» است. امام موسی صدر در این گفتار‌ها به تبیین هدف امام حسین علیه السلام از این حرکت و نیز آسیب‌شناسی سوگواری و هدف از سوگواری‌ها پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: پیشنهادی به شما می‌کنم. اگر حسین برای دین کشته شد و دین و آموزه‌های دینی اکنون در پیش ماست، هر کدام از ما، چه بزرگ و چه کوچک، می‌تواند در تحقق هدف دینی حسین و زینب را یاری کند.

اگر کسی نماز نمی‌گزارد، برای اکرام حسین و زینب نماز بخواند. من قول می‌دهم که نام او در فهرست یاری‌کنندگان و همراهان حسین و زینب درج می‌شود. اگر کسی غیبت می‌کند و برای تکریم حسین این کار را ترک کند، حسین او را در شمار یاران و سپاهش می‌گذارد.

چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟
چگونه از یاران حسین و یاران زینب باشیم؟

اگر کسی وجدان مریضی دارد و آن را پاک می‌گرداند، اگر کسی با بستگانش اختلافی دارد و آن را رفع می‌کند، اگر کسی به همسایه‌اش کمکی کند، اگر کسی مشکلی دارد و آن را حل کند، اگر کسی فرزندش را نیکو تربیت کند، اگر کسی در لباس و زندگی و زبان و نماز و خانه‌اش نقصی دارد و آن را برطرف کند، این شخص از جمله یاران حسین و یاران زینب است؛ و از خداوند می‌خواهیم که این‌گونه باشیم.

امام موسی صدر در بخش دیگری از این کتاب گفته است: ما به این زن احترام می‌گذاریم و او را بزرگ می‌داریم؛ زنی که کاری انجام داد که مردان و قهرمانان بزرگ از آن ناتوان‌اند. علاوه بر این‌ها تجربه‌ای شکوه‌مند و تابناک و واقعه‌ای عبرت‌آموز در برابر ماست و درمی‌یابیم همان‌گونه که مرد می‌تواند حسین باشد، زن مسلمان نیز می‌تواند مانند زینب باشد. اگر امام حسین نمونه‌ای است برای قهرمانان و کمالی است پیش چشم مردان، زینب نیز نمونه‌ای است برای زنان. آن‌چنان که مرد مسلمان می‌تواند قهرمان و مجاهد باشد، زن مسلمان نیز می‌تواند قهرمان و مجاهد باشد.

وی ادامه می‌دهد: همواره در طول تاریخ گفته‌ایم: کاش ما با تو بودیم و به رستگاری بزرگ می‌رسیدیم، ما که به راه او ایمان داریم و برای یاری او تلاش می‌کنیم، بی‌تردید در این نبرد در کنار او خواهیم ایستاد. ما در برابر نفس خود و در برابر وسوسه‌های شیطان و وسوسه‌های دوست بد و محیط ناسالم و جامعه منحرف، در کنار امام حسین می‌ایستیم و در زندگی و خانه و جامعه خود، او را یاری می‌کنیم. ما از اهل حق حمایت خواهیم کرد، ما از عزت امت در برابر دشمنان آن دفاع خواهیم کرد، ما از جوانان پشتیبانی خواهیم کرد تا آموزش ببینند و پرورش یابند و فرهیخته شوند.

منبع:وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *