چگونه بدانیم امام زمان به ما نزدیک است

خانه / پیشنهاد ویژه / چگونه بدانیم امام زمان به ما نزدیک است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود فارس با بیان اینکه یکی از بحث‌های مربوط به مبانی مهدویت که برای افراد ایجاد سؤال می‌کند این است که چگونه بدانیم که امامِ غائب به ما نزدیک است، به حدیثی از امام زمان در این رابطه اشاره و توضیحاتی ارائه کرد.

چگونه بدانیم امام زمان به ما نزدیک است

هیاتحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف فارس بامداد روز، ۱۶ اردیبهشت در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از مبانی مهدویت که برای افراد ایجاد سؤال می‌کند این است که چگونه بدانیم که امامِ غائب به ما نزدیک است؟

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم امام عصر به ما نزدیک است یا نزدیک نیست، افزود: حضرت در توقیع شریفی فرمودند ما بین مردم هستیم و مردم را می‌بینیم و مردم هم ما را می‌بینند اما آن‌ها نمی‌شناسند و ما آن‌ها را می‌شناسیم. امام رضا علیه السلام فرمودند: «الإمام الوالِدُ الشَّفیق، امام، پدر مهربان امّت است» و این پدرِ مهربان، قطعاً از فرزندانِ خود غافل نیست.

حدائق ادامه داد: همچنین خودِ حضرت در توقیع شریفی فرمودند: فإنا یُحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِکُم، ما بر همه‌ کارهای شما به اذن الهی، احاطه داریم و به شما نزدیکیم. کارها، اعمال و گفتار شما به اذن الهی به ما عرضه می‌شود. نامه‌ اعمال شما را به ما عرضه می‌کنند؛ وَ لا یَعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن أخبارِکُم؛ چیزی از مسائلِ شما، به ما پوشیده نیست؛ یعنی ریز و درشت، خرد و کلان و جزئی و کلی کارهای شما را به ما عرضه می‌کنند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر حال همه ما آگاه و مشرف است، افزود: در حالات یکی از ارادتمندان به محضر امام باقر علیه السلام آمده است که آن امام همام فرمودند شما فکر می‌کنید ما از کارِ شما بی‌اطلاعیم؟ ما جزئی و کلیِ کارهای شما را به اذن الهی، به ما عرضه می‌کنند. پس، امام زمان در کنارِ ماست و بر اعمالِ ما واقف است.

چگونه بدانیم امام زمان به ما نزدیک است

وی بیان کرد: امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به ما نزدیک است همان که خواجه نصیرالدین طوسی می‌فرماید: عَدَمُهُ مِنّا؛ اگر ما احساس می‌کنیم دوریم، این دوری از عملکردِ و رفتارها و گفتارهای ماست. وَإلّا امام، بر همه‌ اعمال و عملکردهای ما واقف است و به ما نزدیک است.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: قطعاً امام بر همه‌ مسائل ما به اذن الهی واقف است همان‌طور که حضرت فرمودند: یُحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِکُم وَ لا یَعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن أخبارِکُم، چیزی از شماها بر ما پوشیده نیست.

حدائق گفت: همان‌گونه که ما در محضر خدا هستیم و عالم محضر خداست؛ «اَلَم یَعلَم بِأَنَّ اللهَ یَری» (سوره علق، آیه ۱۴) در محضر دو فرشته‌ایم که این‌ها کارهای ما را ثبت می‌کنند؛ «إنَّ عَلَیکُم لَحافِظین، کِراماً کاتِبین» (آیات ۱۰ و ۱۱ سوره‌ انفطار) در محضر ولیِّ خدا هستیم. این‌که قرآن می‌فرماید روزِ قیامت، ما از هر امّتی، شهیدی را می‌آوریم و شاهدی را می‌آوریم، شاهدِ هر امّتی، نماینده‌ی خدا در بین آن امّت بوده و در زمانِ ما و در عصر غیبت، شاهدِ بر اعمالِ ما، امام عصر است.

وی در پایان یادآور شد: خسران‌زده و زیانکارِ واقعی، کسی است که در روز قیامت، ولیِّ خدا از او شکایت کند؛ یعنی بنده‌ محبوب خدا شود شاکیِ این فرد و بگوید: خدایا، این کارهایی می‌کرد که منِ امام زمان، کارهای او را می‌دیدم و راضی نبودم کما اینکه امروز اگر در دادگاه، شاکیِ ما یک انسانِ شایسته‌ با ورعِ با تقوایی باشد، هر کسی بشنود، می‌گوید:‌ شما چه کار کردید که فلانی شاکیِ شماست؛ همه‌ ذهن‌ها گرایش به این پیدا می‌کند که ما بد عمل کرده‌ایم.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *