چگونه دریابیم که از افراد تحت ولایت امام زمان هستیم؟

خانه / انتظار و مهدویت / احادیث مهدویت و انتظار / چگونه دریابیم که از افراد تحت ولایت امام زمان هستیم؟

چگونه دریابیم که از افراد تحت ولایت امام زمان هستیم؟

هیاتاز یک نگاه، تمام عالم تحت سیطره و ولایت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ اما ولایت به معنای دوستی با آن‌حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف فرایندی دو طرفه است که اگر ما از فرمان‌های خدا که توسط اولیای او عرضه می‌شود پیروی کنیم، طبیعتا مورد مهر و محبت آنان نیز قرار خواهیم گرفت.
قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْکمُ اللَّهُ …»؛ بگو: اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد.
امام صادق‌ علیه السلام فرمود: «کسی که مایل است بداند خداوند دوستش ‌دارد، به اطاعت خدا درآید و پیرو ما باشد. آیا سخن خدا به پیامبرش را نشنیده‌‌‏ای که فرمود: قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اللَّهُ؟!
به خدا قسم، هیچ بنده‌‏ای خدا را اطاعت نمی‌کند مگر این‌که خداوند در اطاعت او پیروی ما را قرار می‌دهد. هیچ بنده‌‏ای پیرو ما نمی‌شود مگر این‌که خدا دوستش دارد. هیچ بنده‏اى پیروی ما را رها نمی‌کند مگر این‌که ما را دشمن می‌دارد.
با این وجود در تعدادی از روایات بعضی از نشانه‌های افرادی که تحت ولایت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم و اهل‌بیت علیهم السلام قرار دارند، بیان شده است:

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم: «کسی به ولایت ما نمی‌رسد، مگر با ورع (پرهیزگاری)».

امام باقر علیه السلام : «به خدا سوگند که محبوب‌ترین اصحابم نزد من کسی است که پرهیزگارتر و فقیه‌‏تر باشد و حدیث ما را بیشتر مخفی نگه‌می‌دارد. بدترین و مبغوض‌‌ترین اصحاب من نزد من کسی است که هرگاه حدیثی را بشنود که به ما نسبت دهند و از ما روایت کنند، آن‌را نپذیرید و بدش بیاید و انکار ورزد و هر کسی را به آن معتقد باشد تکفیر کند، در صورتی که او نمی‌داند، شاید آن حدیث از ما صادر شده و به ما منسوب باشد، و او به سبب انکارش از ولایت ما خارج شود».

چگونه دریابیم که از افراد تحت ولایت امام زمان هستیم؟

امام باقر علیه السلام : «فردای قیامت، ولایت ما شامل حال کسی نمی‌شود، مگر به وسیله‌ی فضیلت و ورع».

امام صادق علیه السلام : «کسی به ولایت ما نمی‌رسد، مگر با ورع و اجتهاد».

امام صادق علیه السلام : «همانا به ولایت ما نمی‌‌رسد، مگر با ورع، اجتهاد، راست گفتاری، ادا کردن امانت، حسن همسایگی، خوش اخلاقی، وفای به عهد و صله‌ی رحم».

امام صادق علیه السلام : «کسی به ولایت ما نمی‌رسد، مگر با عمل(به دستورات دین) و ورع».

طبیعی است که ما اگر شرایط یاد شده را در درون خود مشاهده کنیم، هم خودمان محبت واقعی به مولایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته و هم حضرتشان ما را مورد محبتشان قرار خواهد داد.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *