چگونه کتابخوان ها را به آثار مهدوی جذب کنیم؟

خانه / انتظار و مهدویت / کتاب شناسی مهدویت وانتظار / چگونه کتابخوان ها را به آثار مهدوی جذب کنیم؟

حجت‌الاسلام امیدیان با بیان اینکه خوب است کتب مهدوی جذاب و روان و به تعبیر استاد قرائتی ساندویچی نوشته شوند، گفت: وظیفه ما انتظار در عمل و دعا برای فرج امام است ما وظیفه‌ای برای خواندن نمازهای آنچنانی برای دیدار حضرت نداریم.

چگونه کتابخوان ها را به آثار مهدوی جذب کنیم؟

هیات:به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و به منظور بررسی عواملی که اقبال از کتاب های مهدوی را افزایش می دهد و نیز چگونگی بحث از مهدویت در تالیفات با حجت الاسلام «محمدتقی امیدیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مکتوبات مهدوی برای آنکه بتواند مخاطب را با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف آشنا و مانوس کند و جای خود را در سبد مطالعاتی کتابخوان ها بگشاید، باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

متاسفانه، در گذشته در موضوع مهدویت بسیار کم کار شده بود هم در وادی کودک و نوجوان و هم برای دیگر اقشارِ نیازمند به این مباحث از عوام و خواص چنان که مجله های تخصصی برای نوجوانان و جوانان منتشر نمی شد اما به لطف خدا و اهتمام مراکز تخصصی مهدوی، در این حیطه ورود کرده ایم و تا حدی توانسته ایم جامعه را اشباع کنیم اما اکنون مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به دلیل درگیری به مشغله های اقتصادی و نیز به دلیل هزینه های بالای تامین کتاب، مراجعه چندانی به منابع مکتوب ندارند مگر افراد محقق و خواستار این قسم از مطالب؛ از سوی دیگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی علی‌رغم توصیه های مکرر مقام معظم رهبری چندان مرسوم نیست و با همه تاکیدات و برکات جا نیفتاده است از این رو، ضرورت دارد مطالب نوشته‌شده را گلچین و در حوزه های مختلف در فضای مجازی بارگذاری کنیم چراکه امروز استقبال مردم از این فضا بیشتر است و این روش در مقایسه با برگزاری مسابقات کتابخوانی و … تاثیر بیشتری در افزایش کتابخوانی مهدوی دارد.

در تالیف کتاب و تولید محتوای مهدوی پرداخت به چه مباحثی بیشتر تاثیرگذار خواهد بود؟

مدتی است که امام خامنه ای بر سبک زندگی تاکید دارند چون متاسفانه سبک زندگی غربی بر عده ای تاثیر گذاشته و آسیب هایی همچون اشرافی گری و تجمل گرایی را بر آن تحمیل کرده است. خوب است که سبک زندگی از طریق مکتوبات مهدوی عرضه و تامین شود کمبودها و معضلاتی که جوانان در این برهه زمانی احساس می کنند همچون اشتغال، تامین هزینه های زندگی، اختلافات خانوادگی، اعتیاد و … و راهکارهای حل آنها می تواند دستمایه خلق کتاب های مهدوی قرار بگیرد. خوب است مباحث مهدوی به صورت فشرده و به تعبیر استاد قرائتی ساندویچی به جوانان ارائه شود و کاربردی باشد اینطور بهتر می توان از آن بهره برد تا اینکه در قالب برهان و دلیل و آیه و روایت عرضه شود. این آموزه ها باید گلچین و کاربردی به نسل جوان ارائه شود.

چگونه کتابخوان ها را به آثار مهدوی جذب کنیم؟

چطور باید با کتاب و کتابخوانی ظرفیت های مهدویت در موضوع اصلاح سبک زندگی را بالفعل کرد؟

مباحث مهدوی این قابلیت و ظرفیت را دارد اکنون برخی از کارشناسان سخنرانی های حجج اسلام والمسلمین پناهیان، انصاریان و هاشمی‌نژاد را که خطبای شهیر و شناخته شده ای هستند یا سخنان مرحوم آیت الله مصباح یزدی را گلچین کرده اند و در قالب های دو یا سه دقیقه ای مثل روش استاد قرائتی در تفسیر قرآن که اصطلاحاً فست فودی و ساندویچی است، عرضه می کنند. استاد قرائتی با اینکه تفسیری کامل از قرآن نوشته اند اما به آن اکتفا نکرده و برای مخاطب عام و به تناسب وقت او تفاسیر یک دقیقه ای را هم از آیات نوشته اند. این یعنی باید به تناسب مخاطبان مختلف، روش های متنوع را در نگارش کتاب های مهدوی به کار گرفت. اینکه فقط کتاب هایی بنویسیم که کاربردی هم نیستند به درد جامعه نمی خورد و صرفا قشری خاص از آن استفاده می کنند.

آیا پرداختن به مباحثی همچون ملاقات گرایی و تشرف به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در کتاب های مهدوی برای جذب مخاطب راهبردی موثر است؟

طرح بحث از ملاقات گرایی و تشرفات به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چون جذابیت دارد به ویژه برای نسل جوان که تشنه دانستن از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، ایراد ندارد اما در کنار طرح این قسم مباحث باید سوءاستفاده هایی که شیادان از چنین موضوعات جذابی می کنند نیز مطرح شود. برای مطالعات این قسم مطالب جذاب مهدوی باید سراغ منابع متقن و معتبر رفت همچون «میرمهر» نوشته مسعود پورسید آقایی یا کتاب «نجم الثاقب» نوشته محدث نوری.

باید توجه داشت وظیفه ما انتظار در عمل و دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است ما وظیفه ای برای خواندن نمازهای آنچنانی برای دیدار با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یا رفت و آمد 40 هفته ای به جمکران برای ملاقات با ایشان را نداریم، اگر سبک زندگی و اعمال و کردا ما به گونه ای باشد که این ظرفیت را پیدا کنیم، بسیار مغتنم است اما رسالت منتظرانه ما تلاش برای این دیدار نیست.

در هفته کتاب و کتابخوانی به عنوان مولفی که در مهدویت آثاری دارید چه کتاب هایی را برای مطالعه منتظران و مهدی باوران پیشنهاد می کنید؟

برای افزایش سرانه مطالعات مهدوی در جامعه منتظر خوب است کتاب هایی که روان نوشته شده اند را به مخاطب پیشنهاد دهیم همچون کتاب «مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف » مرحوم آیت الله دستغیب، یا کتاب استاد قرائتی، همچنین است کتاب هایی که علی‌اصغر رضوانی درباره مهدویت نوشته است.

در موضوع حساس و مهم مهدویت باید مردم را به کتاب های ساده و روان سفارش کرد، کتاب هایی که روان و جذاب و ساندویچی مطالب مهدوی را عرضه کرده اند. باید سلیقه و ابتکار به خرج داد و حتی از کتاب های سنگینی همچون «مکیال المکارم» مطالب مهم و کاربردی مهدوی را استخراج و به زبان جذاب و روز عرضه کرد اینچنین است که کتاب های مهدوی با استقبال مخاطبان مواجه می شود.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *