کانون‌های مساجد به دنبال تربیت آوینی‌ها در فیلمسازی و رشته‌های هنری است | ارزانی

خانه / پیشنهاد ویژه / کانون‌های مساجد به دنبال تربیت آوینی‌ها در فیلمسازی و رشته‌های هنری است | ارزانی

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی با اشاره به سیر تطور هنر انقلاب اسلامی به نقش مسجد در این عرصه اشاره کرد و گفت: مسجد یک فرصت برای تحقق هنر انقلابی در جامعه امروز است و هنرمندانی چون شهید آوینی، اهل مسجد بودند.

کانون‌های مساجد به دنبال تربیت آوینی‌ها در فیلمسازی و رشته‌های هنری است | ارزانی

هیاتحجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهمیت ترویج گفتمان انقلاب اسلامی از منظر هنر اظهار کرد: در طول سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فعالیت‌های مختلفی به منظور معرفی اندیشه والای نظام اسلامی صورت پذیرفت. هنرمندان در رشته‌های مختلف به میدان آمدند تا دغدغه‌ها و ارزش‌های انقلابی را به مخاطبان عرضه کنند، اما این رویکرد پس از شهادت مظلومانه «سیدمرتضی آوینی» بیش از همیشه بروز و ظهور یافت تا جایی که بیستمین روز از فروردین ماه به نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد که اقدام مبارکی بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در این میان اگر نبود مجاهدت‌های آنان که کمر همت برای تعالی هنر انقلابی بستند، امروز در قله افتخار هنر دینی انقلابی نبودیم. کسانی چون «سیدمرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم که در این مسیر از جان خود گذشته و به مقام رفیع شهادت رسیدند. واقعیت آن است که در این دوره، کمترین خدمت در راستای زنده نگاه داشتن نام و یاد آنان، حفظ و پاسداشت ارزش‌هایی است که در راهشان این چنین مظلومانه به دیار باقی شتافتند.

وی گفت: در این میان مساجد به عنوان یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین مراکز دینی و فعالیتی مسلمانان نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ چرا که مسجد فی نفسه مظهر تجلی هنر اسلامی است و چه بسیار مساجدی که از اعصار گذشته، به عنوان گواه و شاهد بر هنر مسلمین تا به امروز باقی ماندند و خودنمایی می‌کنند، نمونه‌های متعددی از این مساجد و سازه‌های فاخر را می‌توان در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، مشهد، یزد، شیراز مشاهده کرد.

کانون‌های مساجد به دنبال تربیت آوینی‌ها در فیلمسازی و رشته‌های هنری است | ارزانی

ارزانی با بیان اینکه وظیفه سنگربانان مسجد در عرصه هنر، آن است که بتوانند این گنجینه را به نسل جدید منتقل کنند، افزود: فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گامی در راستای تحقق این هدف مهم است، از این نظر است که می‌بینیم، بچه‌های مسجد در عرصه‌های مختلف از جمله سرود، نمایش، فیلم، معرق‌کاری و … فعالیت داشته و هرکدام از شاخه‌های هنر را از بستر مسجد برای نسل دیروز و امروز روایت می‌کنند. این رویکرد اهمیت بسزایی دارد و شاید بتوان گفت از اهداف بزرگ‌مردانی چون شهید آوینی بود چراکه او نیز می‌خواست از منظر هنر فیلم‌سازی، ارزش‌ها و اهداف رزمندگان دفاع‌مقدس را به قاب تصویر بکشد و به جوانان معرفی کند.

وی ادامه داد: اکنون پس از گذشت سه دوره از برگزاری رویداد ملی فهما و فعالیت کانون‌های مساجد سراسر کشور در رواق‌های ۱۲ گانه که بخشی از آنها در عرصه هنر تعریف شدند، می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که موج هنر مسجدی میان جوانان شکل گرفته است و فهما با تکیه بر سنگر مسجد، مبادرت به حفظ فرهنگ و هنر ایران اسلامی کرده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: فیلم از جمله اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیتی کانون‌ها در عرصه هنر است، در این بخش تاکنون فیلم‌های مختلفی به همت اعضای کانون‌ها ساخته شده که موفق به کسب رتبه در جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است. این رویکرد نویدبخش ادامه راه آوینی و آوینی‌ها است. کسانی که می‌خواهند از نگاه تیزبین آن شهید به عرصه فیلم‌سازی وارد شوند چه مأوایی بهتر از مسجد خواهند یافت؟ از این جهت است که ستاد فهما بسترهای لازم را برای فعالیت جوانان در این رشته فراهم کرده و با برگزاری دوره‌های مختلف با حضور هنرمندان و کارگردانان مطرح، اقدام به تربیت جوان فعال و هنرمند در عرصه فیلمسازی و رشته‌های دیگر هنری کرده است.

ارزانی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اهتمام هرچه بیشتر اهل مسجد و حمایت‌های لازم، شاهد تبلور یک جریان تاثیرگذار در عرصه هنر انقلابی از منظر مسجد باشیم.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *