گذری بر بیکران دعای افتتاح | در فراق امام عصر

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) / گذری بر بیکران دعای افتتاح | در فراق امام عصر

گذری بر بیکران دعای افتتاح – قسمت پایانی – در فراق امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُک عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ منک تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَهٍ مِنْک تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیَهٍ مِنْک تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِک یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

خدایا! ما به تو شکایت می کنیم از نبودن پیامبرمان _ که درود تو بر او و خاندانش باد _ و غایب بودنِ سرپرستمان و زیادیِ دشمنانمان و اندک بودنِ تعدادمان و سختیِ آشوب هایی که بر ما وارد می شود و شورش هایی که علیه ما بر پا می شود.

پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را بر این امور یاری کن، با گشایشی که به سرعت برایمان قرار می دهی، و برطرف کردنِ بدحالی که به ما عارض شده، و کمکی که عزّتمندانه می رسانی، و سیطره همه جانبه حق که آشکار می کنی، و رحمتی که بزرگی بخشِ ما قرار می دهی، و سلامتی که به ما می پوشانی.

[خدایا! همه این درخواست ها را] به سبب رحمتت به ما عطا فرما، ای رحم کننده ترینِ رحم کنندگان!

نکته ها

     شکایت یعنی اظهار اندوه و بیان گرفتاری. از آموزه های دینی چنین آشکار می شود که بی تابی و شکایت از سختی ها وقتی به درگاه خدای چاره ساز باشد پسندیده است. (اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک)

     زنده بودنِ پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در جامعه، نعمت های بی نظیری است که ما در این دوره از آن ها محروم هستیم. از این رو اندوه خویش را به درگاه خدای متعال ابراز می کنیم. (اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُک عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا)

     «فتنه» به معنای قرار دادن سنگِ طلا در آتش است تا طلای خالصِ آن از ناخالص جدا شود. بر این اساس، یکی از نتایج سختی های دوره غیبت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف این است که در اثر سختی های طاقت فرسای این دوره، مؤمنانِ حقیقی از کسانی که ادّعای ایمان دارند، شناخته می شوند. (وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا)

     «تظاهر» به معنی کمک کار شدن و پشت به پشت هم دادن است. در دوره غیبت، همه گروه های جبهه باطل دست به دست هم می دهند تا عرصه زندگی را بر پیروان حق و منتظران امام موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف تنگ کنند. این سختی ها به حدی است که گویا زمانه علیه مؤمنان است.

     هر چند در دوره غیبت، تمام جبهه کفر و نفاق با کثرت و فراوانیِ عِدّه و عُدّه به مقابله با شیعیان و منتظران امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف می پردارند، ولی دقّت در حوادث گذشته و آینده، این واقعیت را نمایان می کند که جبهه حق، علی رغم اندک بودنِ پیروانش، پیروز میدان های گوناگونِ مبارزه بوده، که هشت سال دفاع مقدّس در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، از نمونه های آن است.

     این پیروزی ها چیزی جز تحقّق وعده های نصرت الهی و عنایت های امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف نیست؛ چراکه بر اساس بخشی از توقیع آن حضرت به مرحوم شیخ مفید، اگر دست یاری آن حضرت نبود، شیعه ریشه کن می شد: «… إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکرِکمْ وَ لَوْ لَا ذَلِک لَنَزَلَ بِکمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکمُ الْأَعْدَاءُ…؛ ما از رعایت حال شما کوتاهی نکرده ایم و از یاد شما غافل نیستیم، و اگر [توجه ما نسبت به شما] نبود، هر آینه سختی ها به شما هجوم می آوردند و دشمنان، شما را ریشه کن می ساختند».

پیام ها

1- مؤمنان در برابر سختی ها میدان را رها نمی کنند و هم رنگ جماعت نمی شوند؛ بلکه صبر پیشه می کنند و از خدای متعال یاری می طلبند. (وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ)

2- زیادی جمعیتِ دیگران، به معنی حقانیت آن ها نیست. (کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا)

3- پیروی از حق، باید با پایداری در برابر سختی ها همراه باشد. ( وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ)

4- امید به گشایش و فرارسیدن یاری الهی در هیچ حالتی نباید از بین برود. (شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکشِفُهُ)

5- منتظران امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف هر مقدار هم که در سختی ها قرار بگیرند، دست نیاز و کمک خواهی به سوی دشمنان دراز نمی کنند؛ بلکه فقط از خدای متعال یاری می طلبند. (وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِک بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَکشِفُهُ)

     آنچه تاکنون آوردیم برگرفته از کتاب شرح دعای شریف افتتاح اثر حجت الاسلام محسن قرائتی دامت توفیقاته بوده که در پایان آورده اند : «نگارش این کتاب، در روز جمعه، بیست و هشتم صفرالمظفر 1434 مطابق با 22 دی ماه 1391 پایان یافت. این روز از سویی متعلق است به امام عصر ، حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف که از غیبتش به پیشگاه خدای متعال شکایت می کنیم و از سویی سال روز شهادت دردانه هستی، رسول مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم و امام حسن مجتبی علیه السّلام است، که مصیبت خویش را در سوگشان ابراز می کنیم و از غم فراق آن بزگواران نیز به درگاه الهی شکایت می بریم. و الحمدلله ربّ العالمین.»

برگرفته از بازار کتاب قائمیه

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *