گفت و گو بگفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدما حجت الاسلام پناهی مقدم با موضوع گام دوم انقلاب

گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم با موضوع گام دوم انقلاب

خانه / اختصاصی هیأت / گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم با موضوع گام دوم انقلاب

یکی از بخش هایی که باید علما و بخش حوزه روی این بیانیه کار بکند، این است که فرمایشات حضرت آقا را مستدل کند، یعنی از اسلام، از مدارک قرآنی و روایی، دلائل فرمایشات ایشان را بیان کند. بعضی خیال نکنند که این حرف ها، درست است که فارسی گفته میشود و به بیان واضحی گفته میشود ، خیال نکنند اینها یک حدس و گمان هایی است یا یک سخنرانی ساده است. این ها همه بر اساس مدارک اسلامی بیان شده است. چنانچه فرمایشات امام (ره) همیشه اینطور بود.

گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم

گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب که متن کامل آن را در ادامه می آید.

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال را شکرگزاریم که توفیق داد عمرمان در شرائط انقلاب اسلامی قرار داده شد. از خدای متعال توفیق درک و فهم و قدردانی نسبت به انقلاب و خدمت به انقلاب را تقاضا داریم. امیدواریم همانجوری که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند، این انقلاب زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) ان شاءالله باشد . در اوج مسئولیت ها در این انقلاب موضوع رهبری از اول بسیار قابل توجه بوده و در شرایط فعلی هم، کاملا ملموس شده که یک عالم عارف وارسته، یک کسی که اسلام را به صورت جامع بشناسد، دنیا را بشناسد، چقدر موثر است در پیشبرد اهداف اسلام.

مستدل کردن فرمایشات حضرت آقا

در شرایط فعلی، رهبر معظم انقلاب، حفظه الله تعالی، با کار بسیار جدی که به بعض از علما گفته بودند، حضرت آیت الله شب زنده دار فرموده بودند که: حضرت آقا به من فرمودند که من چقدر روی این بیانیه کار کردم،  ایشان بسیار حساب شده نکاتی را فرمودند، به نظر بنده برای کار روی این بیانیه، یکی از بخش هایی که باید علما و بخش حوزه روی این بیانیه کار بکند، این است که فرمایشات حضرت آقا را مستدل کند.

 یعنی از اسلام، از مدارک قرآنی و روایی، دلائل فرمایشات ایشان را بیان کند. بعضی خیال نکنند که این حرف ها، درست است که فارسی گفته میشود و به بیان واضحی گفته میشود. خیال نکنند اینها یک حدس و گمان هایی است. یا یک سخنرانی ساده است. این ها همه بر اساس مدارک اسلامی بیان شده است. چنانچه فرمایشات امام (ره) همیشه اینطور بود. بنده در صدد این هستم در این فرصتی که در مصاحبه داده شده، بخشی از ادله فرمایشات حضرت آقا را بیان کنم تا راهی باز شود و عزیزانمان ان شاءالله خودشان ادامه بدهند .

 

گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم
گفت و گو با حجت الاسلام پناهی مقدم

 

همت انقلاب کردن

مثلا در بخش اول فرمایشات آقا که موضوع اصل انقلاب مطرح شده که می فرمایند: از میان همه ملت های زیر ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت می گمارد. ممکن است همین جا مورد سؤال واقع بشود، کما اینکه همینطور هم هست و افرادی سؤالاتی می کنند، که اصلا چه لزومی داشته انقلابی انجام شود؟خب اینها دلیل دارد و باید مستدل از قرآن کریم و فرمایشات معصومین بیان شود .

دلیل انقلاب آیه شریفه قرآن است که میفرماید: و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت . یعنی همه انبیا فرستاده شدند برای اینکه مردم اطاعت خداوند متعال را کنند و طاغوت ها را کنار بزنند. پس انقلاب یک کار پیغمبری بوده که حضرت امام انجام داده و هر ملت مسلمان متدینی باید انجام بدهد و اینکه حضرت آقا از انقلاب صحبت میکنند ریشه اش این است . هر ملتی وظیفه اش این است که شرائط جامعه را طوری قرار بدهد که احکام الهی اجرا شود . پس اگر ما انقلاب کردیم سرّش این بوده . این انقلاب آرمان داشته . بر اساس یک مهندسی دقیق انجام شده . بی برنامه و بی حساب نبوده که حالا در فراز های بعدی عرض میکنیم.

تفاوت انقلاب ها

 یا مثلا در بخش دیگری حضرت آقا درباره پیروزی انقلاب می فرمایند ملت ها یا انقلاب نکردند و یا اگر انقلاب کردند پیروز نشدند. یا اگر پیروز شدند نتوانستند نگه دارند، اما انقلاب با شکوه ملت ایران مانده. خب این پیروزی بخاطر نصرت های الهی بوده. اینجا باید ادله ما که فرمایشات حضرت آقا ناظر به آن مدارک هست مورد توجه قرار بگیرد . ما بحث نصرت های الهی را باید اینجا مطرح کنیم. یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم جایش اینجاست. اگر انقلاب ملت ایران مانده بخاطر نصرت های الهی بوده که این بحث یاری های غیبی خدای متعال در دوران مبارزات و در دوران انقلاب و در دوران بعد از انقلاب و دفاع مقدس، همه اینها مطرح بوده که ما فرصتمان کم است و الا آیات نصرت بسیار هستند .

نقش ملت ها و مردم

در بخش دیگری حضرت آقا نقش ملت ها و مردم را بیان کردند. فرمودند بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید انقلاب ملت ایران است. در اینجا باید نقش مردم برجسته شود . مردم از نظر قرآن کریم یکی از ابزار های بسیار مهم نصرت انبیا بودند. در قرآن خداوند متعال میفرماید پیغمبر اگر دشمنان تو را تنها بگذارند خدای متعال ایدک بنصره و بالمؤمنین. نقش مؤمنین را بعد از نصرت الهی ببینید چقدر با اهمیت نشان میدهد. نقش مردم خیلی مهم است. اینجا جا دارد که آیه شریفه معروف ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم را مطرح کنیم که اگر خدای متعال این امت را پیروز کرده بخاطر اینکه حرکت کردند . میبینید فرمایشات حضرت آقا همه اش بر اساس ادله بیان شده .

 سکوت های ملت ها اینجا باید مطرح بشود که چه آثاری داشته در میان جوامع مختلف و چقدر دشمن ها را جرأت داده و منشأ این سکوت ها چه بوده ؟ چرا بعض ملت ها سکوت کردند ؟ طبعا اینجا باید مباحثی مثل دنیا طلبی ، عافیت طلبی و .. مطرح شود . پس اگر ملت ایران موفق شده ، اسرارش این چیزها بوده. فرمایشات آقا بر اساس این مدرک  بیان میشود.

عدم توفیق انقلاب ها

 بعد در بخش دیگری ایشان میفرماید که بعضی از انقلاب ها بخاطر خیانت به آرمان هایشان موفق نشدند. در این انقلاب به آرمان ها خیانت نشده . ممکن است در سطوح پایین تر و در بخش هایی از مسئولین خطاهای بزرگی دیده باشیم یا ببینیم اما اینکه به آرمانها خیانت نشده معنایش این است که این انقلاب از ناحیه رهبری کاملا درست اداره شده . چون به آرمانها اگر در سطح بالا خیانت شود ، انقلاب از بین میرود. تغییر آرمان های انقلاب ها بخاطر ضعف، عقب گرد رهبران است که خود ایشان هم در اینجا مباحثی را می آورند این بخاطر نداشتن برنامه کامل و جامع هست در انقلاب های دنیا که آن ها موفق نشدند ولی در اسلام این برنامه بوده. اگر که موفق شده، اگر رهبران اسلامی ، رهبری انقلاب ، اگر آن ویژگی های لازم را نداشت، در انقلاب اسلامی هم خیانت می شد.

صفات مؤمنان

افتخار ما این است که اسلام میتواند شخصیت هایی را تربیت کند که در این سطح و با این ویژگی ها بتوانند پابرجا یک انقلاب عظیم با این عظمت را اداره کنند. در اینجا صفات مؤمنان میتواند مطرح بشود. این که حضرت آقا میفرمایند خیانت نشده بخاطر این است که در روایت داریم که المؤمن اصلب من الجبل . چنین شخصیت هایی بودند که این انقلاب مانده . خب این امید می آورد. این برای مردم خیلی مهم است که بدانند در طول این همه سال با این فراز و نشیب های خطرناک انقلاب توانسته بدون هیچ خیانتی از ناحیه بزرگان انقلاب به پیش برود. خیلی بجاست که اینجا انسان اگر فرصت داشته باشد مقایسه کند رهبری را در اسلام با رهبری هایی که در جوامع دیگر وجود دارد که ببینید با اندک مزایای دنیوی از اهدافشان برمیگردند.

خودسازی

در بخش دیگری حضرت آقا مسأله خودسازی را مطرح کردند. اینکه ویژگی های امت اسلامی که توانسته انقلاب کند پیش برود و ماندگار شود و ان شاء الله دوام داشته باشد، این بخاطر این است که امت اسلامی خودسازی کرده . در مبارزه آمده در دوران انقلاب شرکت کرده و بعد توانسته سختی ها را تحمل کند. پس این باید برجسته بشود. ما در اسلام بحث خودسازی ، بحث اینکه انسان مراقب باشد و خودش را به اهداف الهی نزدیک کند را داریم .

حضرت سجاد علیه السلام میفرماید: لیس منا من لم یحاسب نفسه. امت اسلامی در یک چنین شرائطی بوده که توانسته موفق بشود . حضرت آقا در این فراز اول ببینید بر اساس چه مدارک و آیات و روایاتی دارند این نکات را میفرمایند .

تشکر

بعد در اواخر این بخش اول بیانیه ، ایشان تشکر میکنند از امت که این مردم وظیفه خودشان را خوب انجام دادند . هم از نسل قبلی و هم از نسل فعلی و هم برای کسانی که ان شاءالله ادامه میدهند. این تشکر از مخلوق جزو برنامه های متون دینی ماست و در انتهای این بخش یعنی بخش اول بیانیه، ایشان یک نگاه جهانی اسلامی را مطرح می کنند که باید این انقلاب خودش را برای یک حرکت بسیار وسیع آماده کند .

مسئولیت

در اینجا ما بجاست که از کلمات حضرت صدیقه سلام الله علیها در آن خطبه معروف استفاده کنیم که حضرت در مسجد خطاب به مردم فرمودند: شما بندگان خدا بعد از پیامبر هم مسئولیت دارید. پیامبر آمد و وظائفش را آورد و وحی دیگر تمام شد ولی شماها مسئولیت دارید . شما نصب الهی هستید. یعنی علامت های دین خدا هستید و بعد حضرت پا را بالاتر گذاشتند و گفتند و حمله دینه و وحیه . شماها حاملان دین خدا و وحی الهی هستید .

دیگر پیامبر نمی آید و بعد فرمودند امناء الله علی انفسهم و بلغائه علی الامم. شما در این موضوع هم نسبت به خودتان خدای متعال شما را ایمن قرار داده و باید ایمان خودتون را حفظ کنید و هم این را به امم دیگر برسانید. نگاه جهانی حضرت آقا نظر به این متون دینی دارد. به هر حال این بحث بسیار مفصل است در حد یک مصاحبه من خواستم یک نشانه هایی را عرض کنم . ان شاءالله موفق باشید. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *