گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد

گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / شهدا / گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد

نوروزی با بیان اینکه باید به تناسب موضوعیت در کتابهای درسی، دفاع مقدس و زندگی شهدا را تبیین کرد، گفت: با این کار، نوجوانان و جوانان ما به دنبال شخصیت های افسانه ای غربی نمی روند و از شهدا الگوبرداری می کنند.

گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام «دکتر محمد رضا نوروزی» در پاسخ به این سئوال که آموزش و پرورش چه نقشی در تبیین فرهنگ دفاع مقدس برای نسل آینده دارد گفت:به نظرم دفاع مقدس و زندگی شهدا باید در کتاب های درسی گنجانده شود تا اگر کسی نتواند از کتاب های متفرقه استفاده کند در مسیر قرار گیرد. وقتی کتابهای درسی دوران دفاع مقدس را تبیین کنند، دانش آموزان با ارزشها و فرهنگ دفاع مقدس آشنا می شوند.

 این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه گنجاندن فرهنگ دفاع مقدس و زندگی شهدا و جانبازان در کتاب های درسی اثرات سازنده ای بر روی نسل آینده کشور دارد، عنوان کرد: در درس های مختلف می توان فرهنگ دفاع مقدس را گنجاند. ما رزمندگان بسیاری داشتیم که نویسنده و شاعر بودند. خوب است که آثار آنها در کتاب های درسی آورده شود.

وی اظهار داشت: در کتابهای درسی به تناسب موضوعیت می توان دفاع مقدس و زندگی شهدا را تبیین کرد. به عنوان مثال در کتاب هنر از تصاویر شهدا استفاده شود، حتی در کتاب زبان انگلیسی داستان های کوتاه از زندگی شهدا آورده شود. جوانان و نوجوانان ما باید بدانند که رزمندگان دفاع مقدس افرادی بودند که چهل سال پیش در جبهه های جنگ جنگیدند. این افراد برای 700 سال پیش نیستند، هنوز شاهدان زنده از دفاع مقدس بین ما زندگی می کنند. جانبازان، آزادگان و خانواده های شهدا هستند و تاییدکننده شخصیت شهدا و دوران دفاع مقدس هستند.

گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد
گنجاندن زندگینامه شهدا در کتب درسی اثرات سازنده دارد

نوروزی تصریح کرد: بچه ها با خواندن کتاب در مورد شهدا با آنها همذات پنداری می کنند و در آنها روحیه ایثار و فداکاری، شجاعت و شهادت طلبی نهادینه می شود، بدین ترتیب بچه ها خودشان را مدیون شهدا می دانند و ادامه دهنده راه آنها می شوند و اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد، خود را فدای دین و کشورشان می کنند. با معرفی شهدا می توان شهید فهمیده ها و قاسم سلیمانی ها را پرورش داد.

این نویسنده با اشاره به اینکه معرفی فرهنگ دفاع مقدس و زندگی شهدا اثرات سازنده ای بر روی نوجوانان و جوانان خواهد داشت، بیان کرد: باید مفاهیم دفاع مقدس را در کتاب های مختلف بگنجانیم. بدین ترتیب بچه ها با شهادت، شجاعت، ایثار، از خود گذشتگی و معنویت آشنا می شوند. حس وطن دوستی آنها تقویت می شود و با شهدا ارتباط برقرار می کنند. نتیجه این می شود که نوجوانان و جوانان ما دنبال شخصیت های افسانه ای غربی نمی روند و از شهدا الگوبرداری خواهند کرد. بر این اساس لازم است که آموزش و پرورش در کتاب های مختلف فرهنگ دفاع مقدس و زندگی شهدا را بگنجاند.

منبع:شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *