اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(6)

خانه / ویژه نامه / ویژه نامه های مناسبتی / ویژه نامه اربعین / اربعین / اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است(6)

اربعین‌ساخته‌شیعه‌نیست؛شیعه‌ساخته‌اربعین‌است.

در طول تاریخ شبهاتی نسبت زیارت اربعین وارد شده است. در این زمینه جمعی از علما و فضلا پاسخگوی این شبهات بودند. که در ادامه قصد داریم به پاسخ ایشان بپردازیم.

قرار است هیات‌رزمندگان‌اسلام تا روز اربعین هرروز پاسخ به یک شبهه با بیان یک فضیلت از اربعین را ارائه دهد.

شبهه‌چهارم

سوال: چرا بزرگداشت اربعین، تنها برای امام حسین (ع) مطرح و برای سایر اهل‌بیت ع مطرح نیست؟

پاسخ‌کوتاه: مراسم اربعین امام حسین (ع) و یاران بی‌بدیل حضرت نسبت به سایر ائمه ع بسیار متفاوت است. و هیچ‌یک از ائمه نه تنها با این مراسم مخالفت نکرده‌اند. بلکه همواره بر برپایی عزای ابا‌عبدالله الحسین (ع) در هر زمانی سفارش اکید نموده‌اند.

و یکی از اصلی‌ترین دلایل برپایی این حماسه عظیم همدردی و همدلی با اهل بیت امام حسین ع که اولین زائر اربعین امام حسین ع بودند.

 

پاسخ‌کامل:

اینگونه می‌توان گفت تفاوت عزاداری امام حسین (ع) با سایر امامان به دلیل گستره کمی و کیفی واقعه‌عاشور است.
وضعیت زمانی حکومت اسلام و مسلمانان، ظلم‌های حاکمان، تضعیف امت اسلامی، تشدید ظلم علیه محبان اهل‌بیت ع، از بین رفتن آموزه‌هایی چون امربه‌معروف و نهی از منکر و … همگی از یک‌سو، مظلومیت و تنهایی ویژه اباعبدالله الحسین (ع) و نوع جنگ و برخورد فیزیکی با آن حضرت و اهل‌بیت ایشان، از سوی دیگر همه و همه شکل خاصی به این حادثه داده که باعث شده. حتی پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) و تمام ائمه اطهار (ع)، برای آن حضرت عزاداری کنند. و بر احیای عزای آن حضرت، تأکید فراوان داشته باشند.

تأکیدی که حتی اساس ایمان را مبتنی بر زیارت اربعین کرده. و گویا بر هر مؤمنی لازم است این زیارت را اقامه نماید.

همچنین تأکید به عزادارى بر حضرت سیدالشهدا (ع) به خاطر فلسفه‌های سازنده و تربیتى متعدد آن مثل تزکیه نفس ،آمادگی برای ظهور و…است.

رسیدن کاروان اسیران در سفر بازگشت به صحرای کربلا در چهلم شهادت آن حضرت و عزاداری معروفی که در همان سفر برگزار شد. نیز دلیلی دیگر بر بزرگداشت اربعین است.
بنابراین عزاداری برای سید الشهدا (ع) به‌طور خاص از سوی اهل‌بیت (ع) مورد تأکید قرار گرفته. و اساساً نباید آن را با سایر عزاداری‌ها مقایسه کرد.

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *