حجت الاسلام رفیعی | حسن خلق یکی از شرایط قبولی دعا است

خانه / علما وسخنرانان / حجت الاسلام رفیعی | حسن خلق یکی از شرایط قبولی دعا است

کارشناس دینی حرم مطهر رضوی گفت: حسن خلق و اخلاق نیکو یکی از شرایط قبولی دعا است.

حجت الاسلام رفیعی | حسن خلق یکی از شرایط قبولی دعا است

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در سلسله جلسات سخنرانی که دوشنبه 8 مردادماه با حضور جمع زیادی از زائران و عاشقان اهل بیت علیه السلام در رواق امام خمینی رحمة الله علیه حرم مطهر رضوی برگزار شد به شرایط قبولی دعا اشاره کرد و گفت: اعمالی که انسان نجام می‌دهد دو مرحله دارد، مرحله اول صحت و مرحله دوم قبولی آن است.

وی اظهار کرد: صحت و درستی اعمال توسط مراجع و بزرگان دین در کتاب‌ها و رساله‌ها بیان شده است اما آنچه مهم‌تر است قبولی این اعمال و عبادات در نزد پروردگار است.
حجت الاسلام رفیعی گفت: زمانی که حضرت ابراهیم علیه السلام به همراه فرزند بزرگوارشان حضرت اسماعیل علیه السلام خانه خدا را بنا کردند، دعایی خواندند که در آیه 127 سوره بقره به آن اشاره شده است. ایشان در این دعا فرمودند: « خداوندا این خدمت را از ما قبول فرما، که تو شنوا و دانایی».
وی با بیان اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام در طول زندگی گهربار خود بسیار انفاق می‌کردند، اظهار کرد: شخصی از این امام همام سوال کرد که چقدر و تا چه زمان انفاق می‌کنید؟ حضرت در جواب فرمودند «اگر می‌دانستم یکی از این انفاق‌ها مورد قبول است از انفاق کردن دست می‌کشیدم».
این کارشناس دینی به شرایط قبولی دعا اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از شرایط قبولی دعا اعتقاد است. یعنی کسی که عملی انجام می دهد باید به نبوت، معاد، توحید و … اعتقاد داشته باشد.
وی اخلاق و عبادت را از دیگر شرایط قبولی دعا برشمرد و اظهار کرد: اسلام مجموعه‌ای از احکام، اخلاق و اعتقادات است اگر یک قسمت از این شرایط را نداشته باشیم در قبولی اعمالمان خلل وارد می‌شود. امام رضا علیه السلام فرموندند:« اگر کسی نماز بخواند و زکات پرداخت نکند نمازش مقبول نیست».
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به شرایط اقتصادی امروز جامعه اشاره کرد و افزود: مال حرام و شبهه‌دار موجب عدم قبولی اعمال انسان می‌شود امام محمد باقر علیه السلام در این زمینه می‌فرمایند:« خداوند قبول نمی‌کند از کسی که سفر حج و عمره خود را با مال حرام انجام دهد».
وی یکی دیگر از شرایط قبولی اعمال را شرایط خانوادگی و خوش‌رفتاری عنوان کرد و گفت: دین مبین اسلام بین عبادت، سياست، اخلاق و اجتماع ، پيوندي منسجمی ايجاد کرده است. در امور خانوادگي نیز رعايت احترام و حقوق متقابل بین فرزندان و والدین و همسران را آنقدر مهم است که بی توجهی به آن موجب عدم قبولی عبادت‌ها می‌شود.
منبع:وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

بازدیدها: 313

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *