شرح حدیث اخلاق | دنیا و آخرت می‌خواهید نماز شب بخوانید

خانه / قرآن و عترت / شرح حدیث اخلاق | دنیا و آخرت می‌خواهید نماز شب بخوانید

در وصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمده است: بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی و بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی و بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی، و سه مرتبه دیگر گفتند

کان فی وصیه النبی (صلی‌الله علیه و آله وسلم) لعلی (علیه‌السلام)َ: و عَلَیْکَ بِصَلوَهِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوَهِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلوَهِ اللَّیْلِ و عَلَیْکَ بِصَلوَهِ الزَّوَالِ، و عَلَیْکَ بِصَلوَهِ الزَّوَالِ و عَلَیْکَ بِصَلوَهِ الزَّوَالِ[۱]

ترچمه حدیث:

در وصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمده است: بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی و بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی و بر تو باد که به نماز شب قیام نمایی، و سه مرتبه دیگر گفتند که بر تو باد که به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد که به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد که به نماز زوال مبادرت نمایی.

شرح:

فقراتی از وصیت نبی مکرم به امیرالمؤمنینّ (علیه‌السلام) را قبلا خواندیم، در ادامه حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار می‌فرمایند: نافلۀ شب را بجا بیاور! معلوم می‌شود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمه شب، سحرخیزی و عبادن کردن وجود دارد که در هیچ‌یک از نمازهای بیست و چهار ساعت دیگر، این خصوصیات وجود ندارد؛ لذاست که بر آن تأکید شد است.

دنیا و آخرت می‌خواهید نماز شب بخوانیدنقل قولی را از مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی (رضوان‌الله علیه) نقل کردند: اوائلی که مرحوم آقای طباطبایی به نجف رفته و با ایشان آشنا شده‌ بودند، ایشان می‌گفتند: در بین راه، به آقای قاضی برخورد کرد، ایشان به آقای طباطبایی اینطور توصیه می‌کنند: پسرم! اگر دنیا می‌خواهی، نماز شب بخوان! اگر آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان! یعنی اولین توصیه مرحوم میرزا علی آقای قاضی به این شاگردِ برگزیده برجسته همین نماز شب بود، دوستان بخصوص افرادی که بنیه جوانی دارند، این سفارش بسیار مهم را رعایت کنند، نگذارند نماز شب ترک بشود.

یعنی رفتار با نماز شب باید مثل نماز فریضه باشد، مادامی که قادرید و می‌توانید و محذور ندارید، اضطراری ندارید، حتما مقید باشید که نماز شب را بجا بیاورید. این را بایستی همه رعایت کنند. سپس فرمودند: علیکبِصَلوَهِ‌ الزوال، این را هم سه مرتبه فرمودند؛ به نظر می‌رسد، به قرینه صَلوَهِ‌ اللیل که قبل فرمودند، نافله ظهر است نه نماز ظهر.

نماز ظهر، فریضه است، این تأکید مربوط به نافله ظهر است. اینجاهم مرحوم آقای قاضی (رضوان‌الله علیه) در یکی از مکتوباتی که به بعضی از تلامذه خودشان دارند، بر نافله ظهر خیلی تکیه می‌کنند، می‌فرمایند: اینصَلوَهِ الأوابین است. تعبیر مرحوم آقای قاضی است که نافله ظهر، صَلوَهِ الأوابین است. این هم جزو نوافل بسیار مهم است.

پی نوشت:

[۱] – الشافی، صفحه ۸۲۹

بازدیدها: 69

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *