نظر آیت‌الله حسن‌زاده آملی درباره نحوه مواجهه با قبله

خانه / پیشنهاد ویژه / نظر آیت‌الله حسن‌زاده آملی درباره نحوه مواجهه با قبله

عباسی خراسانی ضمن تفسیر آیه تغییر قبله بیان کرد: مرحوم شهید در کتاب قبله لمعه این بحث را مطرح کردند که آیا مواجهه به قبله مواجهه فیزیکی و ریاضی است یا امری عرفی است. استاد ما علامه حسن‌زاده می‌فرمودند مواجهه با قبله امری عرفی است و به تعبیر دیگر، این قبله، قبله روزمره‌ای است.

نظر آیت‌الله حسن‌زاده آملی درباره نحوه مواجهه با قبله

هیات: جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله هادی عباسی خراسانی، صبح روز ۱۸ دی‌ماه در حوزه علمیه قم برگزار شد.

عباسی خراسانی در این جلسه به شرح و تفسیر آیه ۱۴۴ سوره بقره پرداخت. خداوند در این آیات می‌فرماید: «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ؛ ما [به هر سو] گردانیدن رویت در آسمان را نیک مى‌بینیم پس [باش تا] تو را به قبله‏‌اى که بدان خشنود شوى برگردانیم پس روى خود را به سوى مسجدالحرام کن و هر جا بودید روى خود را به سوى آن بگردانید در حقیقت اهل کتاب نیک مى‏‌دانند که این [تغییر قبله] از جانب پروردگارشان [بجا و] درست است و خدا از آنچه مى‌کنند غافل نیست».

نظر آیت‌الله حسن‌زاده آملی درباره نحوه مواجهه با قبله

متن جلسه از نظر می‌گذرد؛

آیات، آیات تغییر قبله است. نکته اول این است که تغییر قبله به عنوان یک امر ذاتی و اصیل مطرح نیست که قابل تبدیل و تبدل نباشد، بلکه به عنوان یک امر نسبی و تبعی مطرح است و به عبارت بهتر، تعیین قبله به جهت اطاعت مردم مطرح است.

در اینجا یک بحث مطرح است که آیا تغییر قبله برای دومین‌بار بود یا برای اولین‌بار. طبق نظر اول، ابتدا قبله به سوی کعبه بود و بعدها برای اینکه بت‌پرست‌ها در کعبه بت قرار دادند به سمت بیت‌المقدس تغییر کرد. آنچه مسلم است این است که وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در مکه بودند به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خواندند. در برخی روایات داریم پیامبر طوری به سوی بیت‌المقدس می‌ایستادند که کعبه را هم پیش روی خودشان داشته باشند. در سال دوم هجری تغییر قبله در نماز عصر اتفاق افتاد و جبرئیل ایشان را به سوی کعبه برگرداند.

مرحوم شهید در کتاب قبله لمعه، این بحث را مطرح کردند که آیا مواجهه به قبله مواجهه فیزیکی و ریاضی است یا امری عرفی است. استاد ما علامه حسن‌زاده می‌فرمودند مواجهه با قبله امری عرفی است و به تعبیر دیگر، این قبله، قبله روزمره‌ای است. قبله روزمره‌ای استقبال را می‌طلبد. نکته مهم دیگر اینکه؛ این قبله نشانی است که ره گم نشود. قبله حقیقی قبله‌ای است که از ارض تا عرش گسترده است و امتداد دارد. در طواف هم این بحث مطرح می‌شود که آیا طواف در طبقات فوقانی صحیح است یا نیست. اگر بگوییم نباید طواف بالاتر از کعبه باشد صحیح نیست ولی اگر بگوییم کعبه از ارض تا عرش امتداد دارد، طواف ایرادی ندارد.

«وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ»، یعنی هر کجا هستید رویتان را به سوی کعبه کنید. اساسا هیچ مسلمانی نیست مگر اینکه هر روز پنج مرتبه باید مواجهه با قبله برایش اتفاق بیفتد.

منبع: وارث

بازدیدها: 0

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *