حجت‌الاسلام پناهیان:انسانی که هدف کلان زندگی خود را درست انتخاب نکرده باشد افسرده می‌شود

خانه / اختصاصی هیأت / حجت‌الاسلام پناهیان:انسانی که هدف کلان زندگی خود را درست انتخاب نکرده باشد افسرده می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:انسان هدف کلان زندگی خود را درست انتخاب نکرده باشد افسرده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: وقتی انسان هدف کلان زندگی خود را درست انتخاب نکرده باشد افسرده می‌شود و امروز بیشتر مردم دنیا افسرده هستند.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: برای ایجاد یک ارزش و رسیدن به کمال، حق و حقیقت سختی وجود دارد اما نباید اشتباه کنیم که مسیر درست حق طلبی و حق جویی سراسر تلخ نیست. انسان عاشق حقیقت است، قطعاً انتقال دین لحظه‌های بسیار شادابی در انسان ایجاد می‌کند و هیجان انگیزتر از آشنایی یک زوج جوان و به دست آوردن یک ثروت مهم است منتها باید راه آن را پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: مربی یا امام جماعت برای انتقال دین باید دنبال روش‌های درست باشند. باید برای قفل کلید خاص آن را پیدا کرد. هدف متعالی برای تقوا قرب الی الله است،‌ باید دنبال این باشیم چگونه کار کنیم، پس از اینکه اصل مراقبت را در تقوا نهادینه کردیم باید انگیزه آن را بررسی کنیم.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه کار کردن با انسان با کار کردن در روند علمی بسیار تفاوت دارد، اظهار کرد: وقتی شما می‌خواهید یک مقاله علمی بنویسید اول باید مفاهیم و مسئله را توضیح بدهید اما یک انسان اینگونه نیست گاهی از اوقات برای آموزش انسان باید او را در خود مسئله انداخت، سم بسیار مهلک است قبل از اینکه شخص به خدا احساس نیاز داشته باشد وجود خدا را برای او ثابت می‌کنند. دغدغه‌های عالمان علم کلام است که می‌گویند قبل از نبوت باید خدا را اثبات کرد در حالی که این کار در مقام تربیت غلط است ما آن چیزی را که در میدان می‌بینیم در ابتدا پیامبر است و پس از آن می‌پرسیم که چه می‌گوید.

تولیت حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه ما به جای اینکه غیبت کنیم در گفتگوهای خانوادگی هدف از زندگی را برای کودکان خود و یکدیگر تبیین کنیم. گفت: مقداری درباره فرایند زندگی، از آمد و شد، از جوانی تا پیری، از ازدواج تا میانسالی و اتفاقاتی که در زندگی افراد می‌افتد صحبت کنیم، این فرایندها شخص و نوجوان را هوشیار می‌کند که به هدف زندگی توجه داشته باشد. امیر مومنان امام علی علیه السلام فرمودند که معرفت به خداوند متعال در متن زندگی به دست می‌آید؛ در متن زندگی خداوند مقدرات و تقدیرها را به هم می‌ریزد. پس از آن معرفت به پیامبر و حتی معرفت نسبت به وجود می‌آید. ما باید زمینه اینکه نوجوان یک هدف کلان را دنبال کند ایجاد کنیم و این باید گفتمان خانوادگی باشد. نشان دادن فرایند زندگی، تغییرات و تقدیرها و اجل ها بسیار مهم است و می‌تواند شخص را پخته کند. مدارس در این زمینه‌ها نمایشنامه اجرا کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز حملات و تهاجم فرهنگی دشمن می‌خواهد شما را در یک مقطع زمانی خاص محدود کند که به آغاز و انجام زندگی توجه نداشته باشید و اجازه توجه عمیق به شما نمی‌دهند. ابراز کرد: در زمان گذشته مردم در زندگی خود دچار سرگرمی‌های امروزی نبودند و متن زندگی را از نزدیک می‌چشیدند اما امروز برخی در فضای مجازی دچار توهم و خیال پردازی می‌شوند. جهت شناخت هدف، کودکان خود را در نقش بازی کردن قرار بدهید، ما نقش بازی کردن را در امام حسن(ع) و امام حسین(ع) زمانی که می‌خواستند وضو گرفتن را به یک پیرمرد آموزش دهند مشاهده کردیم. همانگونه که معلم ورزش و معلم‌های دیگر داریم باید در مدارس معلم نمایشنامه هم داشته باشیم که بتواند هدف زندگی را با نمایش به کودکان آموزش دهد، اجرای نمایشنامه در مدرسه و گفتگوهای خانوادگی درباره آغاز و انجام زندگی ابزاری است که ما هدف کلان زندگی را نشان دهیم. اگر هدف کلان زندگی را به گونه‌ای انتخاب کنیم که افراد از آن خسته شوند دلزدگی ایجاد می‌کند. با این روش ها اگر نوجوانی خود حاضر شد درباره هدف کلان زندگی فکر کند شما موفق شده‌اید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) برای اینکه دیگران را مجاب کند درباره خدا فکر کنند کلمه (دلم می‌خواهد) را به میان آورد، عنوان کرد: وقتی این مطرح شود همه کنجکاو شده و قیاس به نفس می‌کنند، ما خدایی را نیاز داریم که به ما امنیت و قدرت بدهد و نیازهای ما را تامین کند. حضرت ابراهیم(ع) می‌گفت من این را دوست ندارم، چون خدای من چیزی است که باید من او را دوست داشته باشم، خدایی که من می‌خواهم غیر از برآورده کردن نیازها باید عاشق او هم باشم، خدایی که من لازم دارم باید همه خوبی‌ها را داشته باشد چرا که اگر یک خوبی را نداشته باشد از چشم ما می‌افتد. خدایی که بخواهد عشق مرا تامین کند باید هر روز بهتر از دیروز باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: خدای من باید کامل همه خوبیها را داشته باشد و من هر روز نسبت به دیروز بفهمم که او بهتر از آن چیزی است که من تصور می‌کردم این طریق خداشناسی است. در روایت هست که هر شب جمعه اولیا خدا به خدا معرفتی پیدا می‌کنند که نسبت به آن معرفت احساس می‌کنند که تا حالا خدا را نمی‌شناختند. این رابطه انسانی با خدا بسیار زیبا است، فرشتگان تسبیح الهی را می‌گویند اما معلوم نیست که عاشق او هستند یا نه؛ اما انسان‌ها می‌توانند عاشق خدا بشوند. یکی از خصوصیات هدف برتر این است که ما باید عاشق او بشویم در غیر این صورت خسته می‌شویم این موارد را باید در نمایش‌ها به کودکان نشان داد.

وی با بیان اینکه ما یک هدف کلان برای زندگی می‌خواهیم که باید تمام جزئیات زندگی ما را در بر بگیرد، اظهار کرد: انسان یک هدف کلان نیاز دارد که باید عاشق او باشد وگرنه خسته می‌شود باید یکی باشد و تمام جزئیات زندگی او را در بر بگیرد. برای این موارد باید تولید ادبیات کرد. عالم دینی که مسجد را اداره می‌کند باید برای تمام بخش‌های مسجد بودجه‌بندی کند. احکام، مباحث اخلاقی و خانوادگی، تغذیه، (توصیه‌های ائمه درباره تغذیه بیشتر از روایت نماز است) بخش تاریخ و مسائل سیاسی روز بودجه‌بندی شود و آنچه بودجه آن بیشتر از همه است توجه به هدف است که باید به بهانه بهانه‌های مختلف تبیین شود.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان غمتاسفانه ما در مرحله اثبات خدا ماندیم و به توصیف او نپرداختیم، ابراز کرد: وقتی انسان هدف کلان زندگی خود را درست انتخاب نکرده باشد افسرده می‌شود و امروز بیشتر مردم دنیا افسرده هستند، وقتی انسان از حس ششم و چشم سوم نیروی انسانی خود استفاده نمی‌کند او دل مرده است، بسیاری در فضای معنوی افسرده هستیم، امیر مومنان فرمودند انسان انرژی خود را از غذا نمی‌گیرد بلکه از نیت خود می‌گیرد، چرا تعجب می‌کنید که همه باید مثل رجب علی خیاط باشند امام صادق(ع) می‌فرماید مومن اینگونه است. دین چه پیشنهاداتی برای رسیدن به انسان سالم دارد، اسلام برای اینکه انسان به استانداردهای سالم برسد پیشنهادهای خوبی دارد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کودک و نوجوان منبع هیجان است و دین هم تنها عامل تعیین کننده این هیجان دائمی است، گفت: ما دین را چگونه معرفی می‌کنیم. امام سجاد (ع) می‌فرمایند «ضرر کردند کسانی که به سمت جایی غیر از تو آمدند و کسانی که جز تو را انتخاب کردند خسران کردند و ضایع شدند کسانی که یک آرزوی دیگری غیر از تو داشتند، کی شاد شد کسی که غیر از تو را قصد کرد»، کسی که جز خدا را انتخاب کرد شادی را تجربه نمی‌کند. باید نمایشنامه این موارد را به اجرا گذاشت، فضای اینترنت ماهواره تلویزیون وسایلی هستند که اگر بخواهیم از آنها استفاده خوب داشته باشیم بسیار به نفع انسان است. یک کار خوب و معنوی این است که مردم برای آن پول بدهند برای اینکه سرگرم شوند و از هیجان آن لذت ببرند همه کارها از نظر هنری ضعیف است که باید پول بدهیم برود نگاه کنند.

 

eheyat

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *