گزیده سخنرانی سردارنجات درهمایش مدیران هیات رزمندگان اسلام –  مشهدمقدس

خانه / اختصاصی هیأت / گزیده سخنرانی سردارنجات درهمایش مدیران هیات رزمندگان اسلام –  مشهدمقدس

گزیده سخنرانی سردارنجات درهمایش مدیران هیات رزمندگان اسلام –  مشهدمقدس – ۰۶/۰۲/۱۴۰۳

خداراشکر که یک‌بار دیگر خداوند توفیق زیارت امام رئوف و دیدار مدعوین این همایش را به ما داد. حداقل سود این جلسه، تجدید دیدار و میثاق و تاکید بر اهمیت راه است. مباحث بنده تحلیل مختصری است نسبت به انتخابات سال قبل، سرمایه اجتماعی، اهداف، برنامه‌ها و وظایف کلان هیات درشرایط فعلی از دیدگاه مقام معظم رهبری:

انتخابات سال ۱۴۰۳

پس از اغتشاشات و جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ و شکست ، تمرکز دشمن روی سالگرد اغتشاشات سال ۱۴۰1 پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باعنایات الهی به شکست اقدامات ۱۴۰۲ منجر گردید. تصمیم برکاهش مشارکت باهمه رسانه‌های بزرگ دنیا و همه جرایانات همسو با آنان ازجمله: ملی مذهبی‌ها، ملی‌گراها و جریان اصلاحات 

تحلیل گاردین این بود که مشارکت درکل کشور ۱۶درصد و درتهران ۹درصد می‌باشد ولکن مردم درانتخابات مذکور ۴۱درصد شرکت کردند که این درشرایط تورم و نارضایتی مردم از اقتصاد و جریان‌سازی‌های معاندین بود. بعضی می‌گویند اکثریت شرکت نکرده‌اند، پاسخ اینکه: اولا ماکزیمم شرکت درانتخابات مجلس بعداز انقلاب ۷۰درصد و در اولین سال پس از پیروزی انقلاب ۵۲درصد بوده است. اگر میانگین مشارکت را 5/58 درصد درنظر بگیریم لذا دراین انتخابات نسبت به میانگین مشارکت حدود ۱۷درصد کاهش داشته‌ایم.

درنظرسنجی‌های انجام شده ۳۵ الی ۴۰درصد به‌دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی ۲۰ الی ۲۵درصد به‌دلیل عمل‌نکردن نمایندگان به وعده‌ها، ۱۰درصد به‌علت عدم اعتماد به سلامت انتخابات، 5/3 درصد مخالفت بانظام و 5/2 درصد به‌علت نبودن کاندیدهای موردنظر بوده است لذا عمدتا نارضایتی از وضع اقتصادی و عملکرد مسئولین است که این موضوع به معنای کاهش سرمایه اجتماعی است.

علل این باور دراین سرفصل‌ها می‌باشد:

 ۱- عدم موفقیت دولت دربهبود بخشی اوضاع اقتصادی

۲- عملکرد رسانه‌های بیگانه و داخلی برای بدبین کردن مردم نسبت به مسئولین و نظام

۳- سیاه‌نمایی رسانه‌ها نسبت به عملکردها

۴- عدم آگاهی مردم نسبت به پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها

هدف همه ما باید افزایش سرمایه اجتماعی با امید به آینده و اعتماد به نظام اسلامی باشد گرچه ما در مهار تورم و کاهش قیمت‌ها توفیقمان بالا نبوده لیکن  ما کمبود کالا درهیچ زمینه‌ای نداشته و در بسیاری از کالاها به خودکفایی رسیده‌ایم، دراکثر رشته‌های علمی از رده‌ پنجم تا هفدهم ایستاده‌ایم و دربعضی از سرفصل‌ها مثل صنعت فضایی، صنعت ناتو، صنعت هسته‌ای، پزشکی، سلول‌های بنیادین، سدسازی، تولید فولاد و سیمان و درمواردی مثل موشک هایپرسونیک و پهپاد شوق آور و تعجب آوراست، قدرت ما درمحور مقاومت یعنی همین‌کاری که نسبت به آمریکا و رژیم اشغالگر قدس انجام شد قابل توجه درنظر دانشمندان و استراتژیست‌های جهان درمورد ایران است.

وقتی منصفان دنیا مارا نزدیک قله می‌بینند چرا جوانان ما و دانشجویان ما و بخش قابل توجهی از مردم این پیشرفت و بالندگی را باورندارند؟ چرا بحث حجاب و بی‌حجابی علی‌رغم مبانی دینی تبدیل به دوقطبی شده‌است؟ 

دشمن در یک جنگ ترکیبی: جنگ شناختی، عملیات روانی، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی، جنگ امنیتی را دردستورکار قرارداده‌است.

جنگ شناختی یعنی تغییر باور، یعنی واقعیت رژیم سابق را وارونه کردن، واقعیت رژیم کودک‌کش اسرائیل و جنگ‌افروزی و ضدحقوق بشر آمریکا و واقعیت عدالت را باعملیات رسانه‌ای به نحوی جا بیندازند که باورمردم تغییرکند.

جنگ روانی: یعنی درهرحادثه، مهم حقیقت و واقعیت نیست بلکه مهم روایت از واقعیت است.

جنگ فرهنگی یعنی با ساختن سریال، فیلم، موسیقی، جاذبه‌های جنسی و… ایمان مردم را شُل کنند. اعتقاد به دین و ائمه و معنویت و اخلاق را کاهش و سبک زندگی را تغییردهند. ما در سه بُعد نقاط و ضعف فرهنگی، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی مسئولیت داریم، دراین رابطه رهبری هم تهدیدات را می‌بینند و هم فرصت هارا که درمورد هیات به شرح زیر می‌باشد:

الف) ماهیت و وظیفه هیات چیست

۱- هدایت به سمت معارف اهل‌بیت (ع)

هیئت یک واحد اجتماعی است، یک مجموعه‌ی اجتماعی است که بر محور مودّت اهل‌بیت شکل میگیرد؛ محور این اجتماع کوچک یا بزرگ، مودّت اهل‌بیت (علیهم السّلام) و هدایت به سمت اهداف اهل‌بیت است؛ حقیقتِ هیئت این است، ماهیّت هیئت یعنی این. این نوحه غوغا به پا میکرد. نوحه‌ی امام حسین [بود] امّا همه درباره‌ی انقلاب، درباره‌ی امام؛ اینها مردم را، انقلاب را حرکت میداد، در این دو روایت میفرمایند: اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله‌ی ما را، مکتب ما را زنده نگه دارید یا زنده کنید. خب، امروز برای شما که در محیط شیعی، در محیط جمهوری اسلامی، در کشور مسلمان و شیعه نشسته‌اید، شما که می‌نشینید در آن جلسات هیئتی، احیای امر ما را بکنید؛ یعنی امام بزرگ‌ترین مبارزات را، خطرناک‌ترین مبارزات را، از اینها مطالبه میکند. پس هیئت جای چیست؟جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت. خب ائمّه (علیهم السّلام) چه جور جهادی میکردند؟ بقیّه‌ی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرّر(۱۳) تکرار میکنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته‌ی بسیار مهم استفاده میشود.” (03/11/1400)

۲- هیات، هم دارای مغز و معناست و هم دارای تحرک است

“یک نکته‌ی دیگر در باب هیئت این است که هیئت یک ساختاری است که هم دارای مغز و معنا است، هم دارای تحرّک و پویایی است؛ فقط فکر و معنویّت و درس و تعلیم نیست، تحرّک و پویایی هم در هیئت وجود دارد. مغز و معنا همان مکتب است؛‌ تبیین مکتب. در هیئتها تبیینِ مکتب میشود. اینکه عرض میکنیم «میشود»، یعنی باید بشود. محلّ بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محلّ پاسخ به سؤالها است. امروز جوانهای ما سؤالهای گوناگونی دارند؛ درباره‌ی سبْک زندگی سؤال دارند، درباره‌ی مسائل اصولی سؤال دارند، سؤال [هم] به‌جا است. راه مواجهه‌ی با سؤال، اندیشیدن و پاسخ دادن است؛ این کار باید در هیئات انجام بگیرد؛ مرکز مهمّ این کار همین هیئات است؛ پاسخ به سؤالات فراوان متعدّدی که روزبه‌روز به وجود می‌آید. سؤال ایرادی ندارد، منتها کسی که سؤال دارد بداند که این جهل او و بی اطلاعی اوست که سوال را بوجود می‌آورد. ” (03/11/1400)

۳- پویایی هیات

“پویایی و تحرّک [هم یعنی] استفاده‌ی از هنر و استفاده‌ی از مخاطبه‌ی با مخاطب به صورت نقد. فرق هنر شما و خیلی از هنرهای دیگر این است که شما با مخاطبتان به صورت نقد مواجه میشوید؛ شما با او حرف میزنید، او احساساتش را به شما منتقل میکند؛ یعنی متقابل، به صورت دائم با همدیگر ارتباط دارید؛ این، پویایی هیئت است. یک پویایی دیگر حرکت کردن در خیابان و کوچه و بازار است با این دسته‌هایی که راه می‌افتد. به قول یکی از برادران اهل ذوق، این حرکت دسته‌های حسینی، در واقع نماد حرکت امام حسین است از مکّه به کربلا که دارد حرکت میکند؛ حرکت برای جهاد، حرکت در راه خدا. ” (03/11/1400)

۴- جهاد تبیین

“نکته‌ی بعدی در باب هیئت این است که گفتیم جهاد تبیین؛ خب پس بنابراین، قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش میکنند، تلاشهای علمی زیادی میکنند، تلاشهای اقتصادی میکنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد؛ اینها همه جهاد است. پس مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم. ” (03/11/1400)

۵- عرصه مهم جهاد تبیین

“عرصه‌های جهاد را بعضی‌ها نمی‌شناسند؛ نمیدانند کجا باید حرکت کرد و اصلاً دشمن کدام طرف است، به کدام طرف بایستی نگاه کرد و کجا را آماج حمله باید قرار داد؛ مهم این است لکن از همه‌ی اینها مهم‌تر عرصه‌ی تبیین و روشنگری است. اگر روشنگری بود، همه‌ی این عرصه‌های گوناگون در وقت خود و جای خود وضعشان روشن خواهد شد و مردان خودشان را پیدا خواهند کرد. ” (03/11/1400)

ب) مقابله با جنگ شناختی و جنگ روانی دشمن 

۶- جنگ رسانه و جنگ شناختی

“امروز انبوهی از رسانه‌ها – نمیشود شمرد، بخصوص با این وضع فضای مجازی- با هزاران متخصّص: متخصّص هنر، متخصّص رسانه، متخصّص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیّتی انبوه در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاقها را برگردانند، ایمانها را و باورها را تضعیف کنند، تخریب کنند؛ این [جور] است. حالا دیگران برای کشورهای دیگر چه کار میکنند، آنها بحثهای دیگری است؛ این مطلبی که من عرض میکنم، هدفی است متوجّه به کشور ما، مردم ما، جمهوری اسلامی ما، باورهای ما، اعتقادات ما. هزاران دستگاه دارند در این زمینه کار میکنند با پولهای گزاف و پشتیبانی‌های گوناگون. خب، این یک حرکت شیطانی است و جبهه‌ی شیطان است. ” (03/11/1400)

۷- وظیفه ما درمقابل جنگ شناختی دشمن چیست

“مقابل این جبهه‌ی شیطان چیست؟ جبهه‌ی جهاد فی سبیل‌الله؛ جبهه‌ی جهاد فی‌سبیل‌الله. خب شما در هیئتید دیگر؛ از هیئت خودتان سؤال کنید که در این جهاد کجا قرار دارد؟ عرض ما این است. این نکته‌ی دوّمی که عرض کردیم این است: ما از خودمان سؤال کنیم که ما در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟ این را باید مشخّص کنیم برای خودمان و خاطر خودمان را جمع کنیم. کجا ایستاده‌ایم؟ البتّه در تبیین، گسترش آرمانها مورد نظر است؛ آرمانها، اصول، مبانی اصلی، بیّنات انقلاب؛ اینها بیشتر از همه مورد نظر است، منتها مسائل خُرد سیاسی و اجتماعی هم داخل در این جبهه است. دو ستون مهم و پایدار هیئت عبارت است از آن منبری و واعظ و این مدّاح. حالا در مورد منبر و منبری،  بنابراین، شما به شاعر کمک میکنید، شاعر هم به شما کمک میکند؛ وقتی شما شعر خوب را در منبر میخوانید، در حقیقت جایگاه خودتان را ارزشمند میکنید. در کار مدّاحی نوآوری خوب است، نوآوری ایرادی ندارد، منتها توجّه بکنید که این نوآوری به هنجارشکنی منتهی نشود.

 مدّاحی یک هویّت خاصّی است؛ این هویّت عوض نشود. این نوآوری شما نبایستی حرکت شما و اجرای برنامه‌ی شما را بلغزاند به سمت یک چیزهایی که مدّاحی نیست.

 مدّاحان در قضایای مهم خوش درخشیدند؛ در دفاع مقدّس خوش درخشیدید، در دفاع از حرم خوش درخشیدید، در فتنه‌ی ۸۸ خوش درخشیدید، در قضایای گوناگون همین طور؛ بین جمهوری اسلامی و بین دشمنان، صدای رسای مدّاحان انقلابی کارساز بود؛ کارهای بزرگی را توانست انجام بدهد؛  مدّاحان عزیز ما دلشان میخواهد که جوانان را به این جلسه‌ی هیئت جذب کنند؛ فکر خوبی است؛ یعنی واقعاً جذب جوانها به این جلسات میتواند اصلاً برای بعضی از جوانان نجات‌بخش باشد منتها من این را میخواهم عرض بکنم که مواظب باشید جذب جوانها به هر قیمتی نباشد؛ این جور نباشد که برای اینکه این جوان خوشش بیاید، ما فلان آهنگ نامناسب را مثلاً فرض کنید در شعر مدح یا شعر مصیبت به کار ببریم. نکته‌ی آخر هم مسئله‌ی حرفهای متقن است. هم در روضه‌خوانی، هم در مدیحه‌گویی، هم در مطالبی که بیان میشود، مطالب متقن و مستند را مطرح کنید. ” (03/11/1400)

ج) محورهای کار فرهنگی هیات چیست

۸- نگاه مقام معظم‌رهبری باملاحظه موارد فوق درمورد هیات‌ها 

۱/۸- قدرتمندکردن جوانان و مجهزکردن آن‌ها به سلاح فکر و معرفت ائمه طاهرین 

“امروز نیاز مهمّ کشور ما این است که جوان‌های ما مجهّز بشوند به انواع تسلیحات نرم، سلاح‌های جنگ نرم؛ یعنی قدرت روحی و قدرت فکری. بنده مکرّر در مورد قوی شدن کشور مطالبی را عرض کرده‌ام؛ یکی از اجزا و بخشهای مهم و تعیین‌کننده‌ی تقویت کشور همین است که ما جوانهایمان را مجهّز کنیم، مسلّح کنیم به سلاح فکر و سلاح تفکّر صحیح که در معارف اهل‌بیت (علیهم ‌السّلام) موج میزند، در معارف فاطمی موج میزند که من حالا بعد یک نمونه‌ی کوچکی را عرض خواهم کرد. ” (26/11/1398)

“نسل جوانی که ما امیدهایمان را به آن دوخته‌ایم، این احتیاج دارد به معارف اهل‌بیت، این سلاح مصونیّت‌بخش جامعه و نظام اسلامی و اسلام و مسلمین است؛ پس نیاز داریم به احیای معارف اهل‌بیت (علیهم ‌السلام). ” (26/11/1398)

“اگر حالا انتقال معارف اهل‌بیت در مجالس روضه‌خوانی و مجالس هیئت‌ها و مانند اینها تحقّق پیدا بکند، این یک ذخیره‌ی تمام‌نشدنی است. امروز هم که شما ملاحظه میکنید کشور شما، جامعه‌ی شما، زیر فشارهای گوناگون تاب‌آوریِ حیرت‌انگیزی دارد، ما حرفهای اینها را میخوانیم، می‌بینیم، می‌شنویم. تاب‌آوریِ ملّت ایران برای ناظران جهانی حیرت‌انگیز است؛ تعجّب میکنند. این فشاری که غول وحشی آمریکایی وارد میکند، ملّتها[ی دیگر] طاقت یک‌پنجم این و یک‌چهارم این را هم ندارند، امّا ملّت ایران محکم ایستاده؛ این بیست‌ودوّمِ بهمنش و قبل از آن [هم] تشییع جنازه‌ی سردار آسمانی‌اش؛ اصلاً همه را متحیّر میکند که این چه ملّت مقاومی است. این به برکت همین معارف اهل‌‌بیت است، به برکت همین مجالس و محافل است، به برکت نام و یاد حسین‌بن‌علی و به برکت نام و یاد فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) است. ” (26/11/1398)

۲/۸- سبک زندگی اسلامی

“یکی از چیزهایی که در این مجالس باید حتماً به فضل الهی دنبال بشود، مسئله‌ی سبک زندگی اسلامی است؛ من میخواهم خواهش کنم که برادران عزیز در مطالعات خودشان، در پیگیری‌های خودشان روی مسئله‌ی سبک زندگی ائمّه (علیهم ‌السّلام) و سبک زندگی اسلامی کار کنند؛ شعرای متعهّد و برجسته‌ی ما -که امروز نمونه‌ی کارهایشان یعنی فرهنگ‌سازی باید بشود. ببینید شما در دعا میگویید: اللَهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد؛(۶) خب محیا یعنی چه؟ محیا یعنی زندگی من را شبیه زندگی آنها قرار بده؛ ما اگر بی‌مبالاتی مشاهده میکنیم، اگر اسراف مشاهده میکنیم، و شما بهترین کسانی هستید که میتوانید در میان مردم فرهنگ‌سازی کنید یعنی اگر همه‌ی دنیا هم با شما قطع کردند، به خدا اگر متّصل باشید، وحشتی ندارید. ” (26/11/1398)

۳/۸- استفاده از سیره حضرت زهرا (س): مسئله حجاب، ایستادگی درمقابل باطل برای اثبات حق، دفاع از ولایت، کمک به دیگران

“خب، حالا [درباره‌ی] حضرت زهرا (سلام ‌الله‌ علیها)؛ مقامات معنوی ایشان که خب خیلی بالاتر از مبلغ تفکّر ما و تفکّر معمولی انسانها است؛ بله، اهل‌الله و خواص، در عالَم معنا یک چیزهایی را درک میکنند، [ولی] ماها خب انصافاً بیگانه هستیم و  آن مقامات قدسی را، آن «وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها»(۸) را نمیفهمیم، واقعاً نمیتوانیم درک بکنیم لکن رفتارهای معمولی زندگی را می‌بینیم، مشاهده میکنیم، استفاده میکنیم، درس میگیریم؛ خب، آن چیزی که از این بزرگوار شایع و رایج است در زمینه‌ی مسائل فرهنگی، مسئله‌ی حجاب، مسئله‌ی ایستادگی در مقابل باطل برای اثبات حق، دفاع از ولایت، چیزهایی است که مشاهده میشود و تکرار هم میشود؛ لکن یک بخش دیگری از رفتار این بزرگوار و از معارف فاطمی، مسئله‌ی کمک به دیگران است که من میخواهم امروز روی این همبستگی اجتماعی و کمک به دیگران یک چند جمله‌ای عرض بکنم. وقتی [فرزند ایشان] میپرسد که مادر [چرا] شما در حال دعا و تضرّع فقط برای دیگران دعا کردی؟ جواب می‌شنود که «یا بُنَیَّ الجارَ ثُمَّ الدّار»؛(۹) اوّل همسایه، بعد خودمان؛ این یک درس است، این یک راه است، این یک مسئولیّت اجتماعی را به ما یادآوری میکند. آنجا این بزرگوارها بر گرسنگی خودشان و همه‌ی اعضای خانواده‌شان صبر کردند و به یتیم و مسکین و اسیر کمک کردند، عملاً این اتّفاق افتاد، امّا این نمادین است؛ انسانها در جامعه موظّفند که به معنای واقعی کلمه به یکدیگر کمک بکنند؛ هم کمک مالی، هم کمک فکری، هم کمک آبرویی، انواع و اقسام کمکها باید در جامعه شکل بگیرد. ” (26/11/1398)

۴/۸- مسئله اشتغال جوانان، ازدواج جوانان، ازدواج آسان

“امروز یکی از مشکلات جامعه‌ی ما مسئله‌ی جوانها: مسئله‌ی اشتغال جوانها، ازدواج جوانها. دختران و پسران جوان فراوان، [امّا] ازدواج دشوار و گاهی ناممکن است. خب باید کمک کنند؛ باید افراد در این زمینه‌ها کار کنند، تلاش کنند، باید فرهنگ‌سازی بشود. وقتی با تبلیغات چندجانبه و همه‌جانبه روی فرزندآوریِ کمتر تبلیغ میشود، میرسیم به وضعیّت فعلی که آدمهای وارد، هشدار میدهند نسبت به بیست سال دیگر، فرهنگ‌سازی دست شما است. تشکیل خانواده فرهنگ‌سازی میخواهد، ازدواج آسان فرهنگ‌سازی میخواهد، سخت‌گیری نکردن در امر ازدواج فرهنگ‌سازی لازم دارد؛‌ این فرهنگ‌سازی از شما برمی‌آید،‌ این کار شما است. جامعه‌ی مدّاح خیلی کار میتواند انجام بدهد. ” (26/11/1398)

۵/۸- ایستادگی و تسلیم نشدن درمقابل دشمن

“یکی از معارف، ایستادگی و تسلیم نشدن در مقابل زورگو است. امروز خیلی از این شعرهای آقایان ناظر به همین قضیّه بود و کاملاً درست و متین بود. انگیزه‌ی شدید و قوی‌ای وجود دارد برای اینکه ملّت ایران را قانع کنند مجموعه‌ای از اندیشکده‌ها و جمعیّت‌های فکری نشسته‌اند طرّاحی میکنند برای اینکه ملّت ایران را قانع کنند که باید در مقابل آمریکا کوتاه بیایید و چاره‌ای هم نیست. خب ملّت ما بحمدالله ایستاده، امّا بایستی نیروی معنوی را پی‌در‌پی تزریق کرد، نیروی معنوی را پی‌درپی باید زنده کرد؛ یعنی من را مدیون کافر و فاسق نکن، من را محتاج آنها نکن، چشم من به دست آنها نباشد، در همه‌ی قضایایی که نیاز به حضور حماسی مردم و حضور پُرشور مردم احساس میشده است، مردم به معنای واقعی کلمه با همان شور و با همان حماسه وارد میدان شده‌‌اند. این شور و معنویّت و احساس باید عمق پیدا کند، بخصوص در جوانها؛ این جماعت جوانی که معمولاً در این اجتماعات حضور دارند، اینها به معنای واقعی کلمه برخوردار بشوند از معنویّت، از معرفت، از بصیرت و با دست پُر برخیزند. ” (26/11/1398)

۶/۸- فرهنگ‌سازی و دادن فکردرست به مردم 

“در پایان عرایضم تأکید میکنم به برادران عزیز مدّاح -و اگر خواهرانی در این صراط مشغول کار هستند-  که این همیشه در نظر شریف و در ذهنتان باشد که شما فرهنگ‌‌سازید، باید فرهنگ‌سازی بکنید. باید کاری بکنید که یک فکر درست، یک کار لازم به صورت واضح در ذهن مردم، در دل مردم منعکس بشود و پایدار بماند؛ این کار، بزرگ‌ترین عبادت است، بزرگ‌ترین صدقه است و ان‌شاءالله خدای متعال شما را کمک خواهد. ” (26/11/1398)

۷/۸- درجهاد تبیین باید نوآوری داشته باشیم

“در جهاد تبیین هم همین ‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمیشود کار کرد]. البتّه بعضی از شیوه‌های قدیمی جایگزین ندارد، مثل منبر، مثل مدّاحی؛ اینها قدیمی است امّا اینها جایگزین ندارد؛ اینها همچنان اثرگذار است و هیچ چیز دیگری” (19/12/1400)

۸/۸- این نوآوری آن چیزی‌است که هیات‌ها از آن غافل شده‌اند

“مهم بخش نرم‌افزاری قضیّه است. سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمّی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه‌ی نو در بیان ذکر بشود. میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف. ما در زمینه‌ی مسائل معرفتی، مسائل معارفی، حرفهای نگفته زیاد داریم؛  در زمینه‌ی مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، حالا یک قلم، بحث محیط زیست است، یک قلم بحث خانواده است؛ اینها سبک زندگی است دیگر. در همه‌ی اینها اسلام حرفهای جذّاب دارد؛ معارف اسلامی‌ای که اینها را میشود از درون متون اسلامی تخلیص کرد و تجرید کرد و در اختیار همه گذاشت. ” (19/12/1400)

۹/۸- حکمرانی اسلامی

“حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی‌های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست‌جمهوری‌های امروز دنیا است، شبیه فرماندهی‌ها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی ‌بودن، دینی‌ بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم، راه پیشرفت و تعالی مادّی ملّت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا بشود؛ یکی از مسائل مهم این است. ” (19/12/1400)

۹– اولویت‌ها و سیاست‌های هیات

۱/۹- همه مواردی که از رهبری ذکرشد و دربرنامه‌های ماهم آمده

۲/۹- نقاط کلیدی هیات

افزایش هسته سخت و میدان‌دار نظام، هرهیات باید زایش داشته باشد، افراد موجود را حفظ کرده خانواده‌ها را اضافه کرد، دائما از قشر جوان افرادی را انتخاب و اضافه کرد، شعرا و مادحین موجود را انقلابی کرد و درجهت اهداف، توانمند ساخت و بر شعرا و مادحین افزود. سخنرانان، خانم جلسه‌ای های موجود را باشعور و معرفت و بصیرت کرد و تعداد آن‌هارا زیاد ساخت، همه روضه‌های منازل را پوشش دهیم، هرهیات ۲ الی ۱۰ مدرسه هدف را انتخاب کند و با یک کادر توانمند آن مدارس را احیا کرده و جذب هیات نمود، درهرشهرستان که هیات خواهران راه نیفتاده، راه بیفتد و درهرهیات خواهران که بخش جوانان و نوجوانان فاطمی فعال نشده، فعال شود، درهمه هیات‌ها باید حسینیه کودک و جلسه خاص نوجوانان راه بیفتد.

– درکلیه هیات‌هایی که جانشین جوان نگذاشته‌اند، جانشین جوان بگذارند (خیلی مهم است)

– هرجا هیات جوانان و نوجوانان فعال نشده، فعال شود و به آن‌ها میدان داده شود 

– تشکیل هیات اندیشه‌ورز باحضور ۵۰ درصد جوانان صاحبنظر، جهت تغییر روش‌های هیات انجام شود

– سرمایه‌گذاری روی فضای مجازی و شبکه اجتماعی هیات انجام گیرد

– سرمایه‌گذاری روی جلسات میزگرد و پرسش ‌و پاسخ انجام شود

۳/۹- عفاف و حجاب مهم است، دراین رابطه چندکار باید بشود، کار تبیین با تربیت مربی و معلمان توانمند از دانش‌آموزان و والدین شروع شود و اهمیت پاسخ به سوالات انجام گردد.

– امر به معروف باید درهمه‌محیط‌ها (تذکرمدار، برخورد و درگیری حداقلی، پیگیری‌ها باگرفتن عکس و درمحل‌های خلوت و یا احضار) انجام شود

– به بی‌حجاب به‌عنوان غافل نگاه کنیم نه دشمن نه فاسد و نه….

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *