آیت‌الله جوادی آملی | گرامی‌داشتن فاطمیه فقط سینه زدن و گریه کردن نیست

خانه / علما وسخنرانان / آیت‌الله جوادی آملی | گرامی‌داشتن فاطمیه فقط سینه زدن و گریه کردن نیست

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از دامن زدن به اختلافات میان مذاهب اسلامی در ایام فاطمیه پرهیز شود، گفت: اگر گفته‌اند سالگرد شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها برای این سینه زدن و مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست؛ بلکه وظیفهٴ اصلی ما پیروی اندیشهٴ عالمانهٴ و انگیزه مخلصانهٴ آن حضرت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حضرت آیت‌الله جوادی آملی در  درس خارج خود پیرامون شخصیت برجسته و والای ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح فرمودند: بحثِ دربارهٴ شخصیت صدیقهٴٴ نساء عالمیان سلام الله علیها از این جهت مهم است که آن حضرت مانند انبیا و اولیای دیگر علیهم السلام اسوهٴ جوامع بشری‌اند؛

وی ادامه داد: همان‌طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه‌اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) و همان‌طوری که امیرالمؤمنین سلام الله علیها اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا سلام الله علیها هم ولیّ خدا است هم برای زنها و هم برای مردها آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام که انسان نمونه است و مقتدای همهٴ انسانها است و مخصوص مردها نیست.

این مرجع تقلید اظهار داشت: سیدهٴ نساء عالمیان فاطمهٴ زهرا صلی الله علیه و اله و سلم هم در مسئلهٴ معرفت ممتاز بود، هم در مسئلهٴ پایداری و مقاومت و هم در اندیشهٴ توحیدی سرآمد بود.

رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء با بیان جایگاه ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها در میان حضرات معصومین علیه السلام ابراز داشت: این علومی که در قلب مبارک حضرت فاطمه اطهر سلام الله علیها است به وسیله آن حضرت به ائمهٴ بعدی رسیده است. اگر معلم مجرای فیض تعلیمی خداست و اگر معلم غیبی، حجت است و اگر مجرای فیض است و اگر «حجه الله علی المتعلّم» است، وجود مبارک امام صادق علیه السلام می‌فرماید: وجود مبارک سیدهٴ نساء عالمیان حجت خدا است بر ما. حتی وجود مبارک امیرالمومنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام در بعضی از مسائل فقهی و حقوقی به گفتار فاطمه سلام الله علیها استدلال می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: این بانو در بخش اندیشهٴ و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود که از آدم علیه السلام تا علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام کسی همتای او نبود. آن روایتی که وجود مبارک امام صادق علیه السلام می‌فرماید: اگر علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام نبود از آدم تا انقراض عالم، هیچ کس همسر فاطمه سلام الله علیها نمی‌شد، این دو پیام دارد: یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای زهرا سلام الله علیها نبودند و یکی اینکه هیچ کدام از انبیای گذشته هم همتای علی‌بن‌ابی‌طالب نبودند؛ به هر تقدیر اگر اندیشه‌اش در تمام اوج است؛ پس از نظر اندیشه و علم کمبودی ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید از دامن زدن به اختلافات میان مذاهب اسلامی در ایام فاطمیه پرهیز شود، گفت: اگر گفته‌اند سالگرد شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها برای این سینه زدن و مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست؛ بلکه وظیفهٴ اصلی ما پیروی اندیشهٴ عالمانهٴ و انگیزه مخلصانهٴ آن حضرت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گریه‌های همراه با معرفت را لازم و ضروری دانسته و افزود: با گریهٴ بی‌معرفت، با گریه بی‌پایداری ممکن است انسان بخشی از ثواب را ببرد، اما به جایی نمی‌رسد که فرشته بر او نازل بشود و ما می‌توانیم به جایی برسیم که ملائکه بر ما نازل بشوند، این وعده را خدا به ما داده است.

Views: 127

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *