انتخاباتانتخابات

اخبارویژه روزنامه ها چهارشنبه 1 مهر 94

خانه / مطالب و رویدادها / اخبارویژه روزنامه ها چهارشنبه 1 مهر 94

روزنامه کیهان

 

وارونه‌گویی روزنامه زنجیره‌ای درباره بازدید از پارچین

 

یک روزنامه زنجیره‌ای با تحریف واقعیات موجود مدعی شد موضع ایران در قبال اصرار آژانس درباره پارچین انکار و امنیتی شدن موضوع بود و اکنون با دادن اجازه بازدید، این قفل شکسته شده و بحران غیرضروری پایان یافته است.

روزنامه بهار نوشت: قفل پارچین شکست و آخرین میخ بر تابوت بحران غیرضروری هسته‌ای ایران زده شد، بحرانی که در امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران تبلور یافته بود و «پارچین» هم نماد آن شد؛ نماد طرح ادعای وجود «ابعاد احتمالی نظامی» در برنامه هسته‌ای ایران. به استناد این نماد هم بیش از یک دهه کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که احتمال انحراف در برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز وجود دارد. بهانه‌جویی‌ها و داستان‌سرایی‌ها کار را به آنجا کشاند که پرونده هسته‌ای ایران ابتدا در «وین» روی میز شورای حکام قرار گرفت و بعد به «نیویورک» رفت تا از آن به بعد از روی میز شورای امنیت سازمان ملل متحد به آن رسیدگی شود.

دبیر گروه سیاسی بهار می‌افزاید: هر چند در این رفت و آمد عوامل دیگری هم موثر بود، اما همه آن عوامل در یک جمله قابل جمع بود و آن وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و برخی آزمایش‌های احتمالی در رابطه با تسلیحات هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله در پارچین. بر پایه این ادعا هم سال‌ها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید و راستی‌آزمایی از سایت نظامی پارچین «اصرار» بود و از جمهوری اسلامی ایران «انکار». این «اصرار» و «انکار» در سایه تقابل سیاسی ایران و غرب حول محور برنامه هسته‌ای ایران، تنش در مناسبات فنی و حقوقی تهران و آژانس را به اوج رساند و سبب شد تا این نهاد بین‌المللی در آبان 1391‍ بی‌سابقه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را با ضمیمه‌ای پررنگ‌تر از متن منتشر کند که طی آن در 12 صفحه و با لحنی تند اتهاماتی را در چارچوب مطالعات ادعایی یا ابعاد احتمالی نظامی متوجه ایران کرد.

بهار نوشت: شکستن قفل پارچین و باز کردن  درهای این سایت به روی بازرسان تدبیر دیگری از دولت روحانی بود.

القای لجبازی و انکار ایران بر سر پارچین و تبدیل ماجرا به یک موضوع امنیتی در حالی است که بنا بر تصریح علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک (5 اردیبهشت 94) «در دوران آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی پرونده ما با آژانس بسته شد، ولی بحث مطالعات ادعایی را مطرح کردند که ایران کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و انفجارهای قوی در ایران رخ داده است. هر انفجاری که با مواد هسته‌ای نیست. می‌تواند انفجار قوی در هر کشوری صورت گیرد که از نوع مواد هسته‌ای نیست. آنها پس از طرح مطالعات ادعایی 2 بار از سایت پارچین بازدید کردند. برای بار سوم بحث بازدید از پارچین را مطرح می‌کنند. ما مشکل بازدید نداریم. مشکل حاکمیتی است. نمی‌شود که هر وقت دلشان خواست بخواهند بازدید کنند. ما به آژانس گفتیم 2 بار بازدید کردید و هر بار گفتید آخرین بار است، چه ضمانتی است که بار سوم بازدید کردید باز هم خواستار بازدید نشوید؟»

با این وصف باید پرسید روزنامه زنجیره‌ای یاد شده که پیش از این به قلم ناصر هادیان خواستار تعلیق‌های یکطرفه برنامه هسته‌ای از سوی ایران شده بود، اکنون چرا با انکار و کتمان 2 بار اجازه بازدید به آژانس، ادعا می‌کند ایران قبل از روی کار آمدن روحانی اصرار بر انکار داشته و بی‌خودی بحران امنیتی درست کرده است؟!

یادآور می‌شود اجازه بازدید آمانو در پارچین و پیش از آن نمونه‌برداری انجام شده؛ اجرای ماده 14 برجام و نقض مواد 77 و 125 قانون اساسی درباره ضرورت بررسی توافقات تعهدات‌‌آور بین‌المللی توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی است.

 

حالا چه عجله‌ای هست برای برخورد با تبلیغات زودهنگام؟!

 

معاون سیاسی وزیر کشور گفت با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخورد می‌کنیم.

مقیمی در حاشیه مراسم ختم برادر سخنگوی دولت درباره تبلیغات زودهنگام کاندیداها در فضای مجازی و احزاب خلق‌الساعه تصریح کرد: چه به صورت حقیقی و یا حقوقی هر کسی که کار خلافی انجام دهد و یا اگر به کسی در رسانه‌های مکتوب و مجازی اهانتی شود و تخریبی صورت گیرد آن شخص می‌تواند به دستگاه‌های قضایی شکایت کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تبلیغات زودهنگامی انجام دهند این کار خلاف قانون است و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید به موقع تصمیم بگیرند همچنین می‌توان از کسانی که علیه اشخاصی سخنرانی می‌کنند شکایت شود.

این اظهارات در حالی است که از معاون اول رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت گرفته تا برخی اعضای کابینه در کنار احزابی چون «کارگزاران»، «اعتدال و توسعه» و برخی مشاوران ارشد دولتی و چهره‌هایی نظیر هاشمی رفسنجانی و عارف و… پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 92 شروع به تدارک و تبلیغات برای انتخابات اسفند 94 کرده‌اند و این رفتار غیرقانونی به ویژه در یک سال اخیر شدت گرفته است، ضمن اینکه برخی مسئولان دولتی رویکردهای مدیریتی را به انتخابات گره زده‌اند و طیفی وسیع از مسئولیت‌ها – از سیاست خارجی گرفته تا موضوعات اقتصادی و مسائل فرهنگی – را از زاویه انتخاباتی می‌بینند و به آن می‌پردازند.

بنابراین جای سوال است که آیا مسئولان انتخابات مثلا قرار است با تخلف نامزدهای حاشیه‌ای در فلان ده کوره برخورد کنند یا این تخلفات چشمگیر و سازمان یافته مسئولان دولتی و حامیان آنها نیز مدنظر است؟! از زاویه دیگر با نوع سکوت در قبال تخلفات مذکور می‌توان این‌گونه هم خطاب به وزارت کشور نوشت که حالا چه عجله‌ای هست برای برخورد با تبلیغات انتخاباتی زودهنگام؟

 

هیئت مستشاری دیوان محاسبات تخلف جهانگیری را احراز کرده است

 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب از قول دادستان دیوان محاسبات، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را از تخلفات میلیاردی تبرئه کردند و در تیترهای صفحه اول خود خبر از برائت وی دادند.

روزنامه‌های اعتماد و شرق از قول دادستانی دیوان محاسبات نوشتند سند و مدرکی دال بر انتساب تخلف به جهانگیری وجود ندارد اما برخلاف این ادعا گزارش حسابرس دیوان محاسبات مستقر در وزارت صنایع و معادن به شماره 2/418/841 مورخه 85/8/17 به دادسرای دیوان محاسبات وجود دارد و معلوم نیست آقای دادستان چرا این گزارش مستند را انکار می‌کند؟

همچنین رأی هیئت سوم مستشاری دیوان محاسبات به شماره پرونده 418/841/ط/ی به تاریخ رسیدگی 1389/10/20 مبنی بر احراز تخلف آقای جهانگیری موجود است.

جواز قانونی صدور این رأی؛ بند «ط» ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور است و هیئت سوم مستشاری دیوان براساس بند «ی» ماده 23 قانون دیوان محاسبات صلاحیت رسیدگی به این تخلف را داشته است این در حالی است که هیچ یک از مواد قانون دیوان محاسبات به دادستان اجازه نمی‌دهد پرونده را به دلیل عدم احراز تخلف مختومه کند.

احراز تخلف به عهده هیئت‌های مستشاری دیوان محاسبات است، لذا در مورد تخلف مذکور، دادستان مجوز قانونی برای اعلام برائت متخلف نداشته است.

ضمن اینکه دادستان وظایف صریح مقرر در تبصره 1 و 2 ماده 21 قانون دیوان محاسبات را در رسیدگی به تخلف آقای جهانگیری وفق گزارش حسابرس دیوان نادیده گرفته و حاضر نشده گزارش تخلف را از طریق فرایند قانونی رسیدگی به تخلفات پیگیری کند.

بنابراین ضروری است نمایندگان مجلس به این مورد رسیدگی کنند و دادستان به سؤالات و ابهامات در این مورد پاسخ دهد.

 

انتقام‌گیری از ناطق در مقایسه وی با منتظری و بازرگان

 

یک سمپات گروهک نهضت آزادی، در آخرین شیرین‌کاری خود، آقای ناطق نوری را با منتظری و بازرگان مقایسه کرد و از وی خواست برخلاف میلش در انتخابات نامزد شود.

زیباکلام ناطق نوری را به عنوان ریاست ‌محترم بازرسی ویژه نهاد مقام معظم رهبری خطاب قرار داده و نوشته است: در خبرها به نقل از حضرتعالی اظهارنظری آمده بود که حکایت از بی‌میلی‌تان پیرامون شرکت در انتخابات مجلس می‌نمود. اگرچه صراحتا بیان نکرده بودید که قطعا نخواهید آمد، اما بیاناتتان مبین عزم‌تان مبنی بر نیامدن می‌نمود. جناب آقای ناطق نوری عزیز، تجربه، دانش و اطلاعات شما و شاید مهم‌تر از همه، عشق و اعتقادتان به انقلاب، نظام و کشور در ورای آن است که امثال بنده خواسته باشند به خودشان اجازه دهند تا به حضرتعالی توصیه نمایند. آنچه هست استدعا و تقاضاست. یقینا توهینی که به شما در جریان انتخابات سال 88 شد به ناحق بود و شاید بیش از نفس آن توهین، سکوت برخی از یاران و دوستان بود که برایتان سنگین‌تر و ناگوارتر آمد. اما جناب آقای ناطق نوری عزیز، نه خون شما رنگین‌تر از خون مرحوم آیت‌الله منتظری یا مرحوم مهندس مهدی بازرگان است نه توهین‌هایی که به آن بزرگواران صورت گرفت قابل قیاس با توهین به جنابعالی است؛ و نه تلاش‌ها، زجرها و خون‌دل‌هایی که آنان برای انقلاب متحمل شدند تناسبی با مرارت‌های شما پیدا می‌کند. رفتگان به کنار، جنابعالی شاهد توهین‌ها و بی‌مهری‌هایی که به آقایان هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی منظما می‌رود هستید. مع‌ذالک هر دو ایستاده‌اند. یقینا جنابعالی نه قهر کرده‌اید نه علت تصمیم‌تان کدورت‌های سال 88 هستند. اما انگیزه‌تان برای نیامدن هرچه باشد، شرایط مملکت به گونه‌ای است که کشور بیش از هر زمان دیگری به حضور شما در مجلس نیاز دارد.

وی همچنین نوشت: جناب آقای ناطق نوری معزز، باور بفرمایید که کشور به شما نیاز دارد و تمسک به «جوان‌گرایی»، «تزریق خون تازه»، «انجام وظیفه درون اطاق‌های فکر» و این دست کلیشه‌ها راهگشا نیستند.

زیباکلام پیش از این اظهار داشت که ایده‌آل وی امثال‌ هاشمی و روحانی نیستند و هرگاه لازم باشد می‌توان آنها را از قطار دموکراسی پیاده کرد بلکه ایده‌آلش کسانی چون واتسلاو هاول و بازرگان هستند.

افراطیون مدعیان اصلاح‌طلبی در زمان ریاست ناطق نوری بر مجلس پنجم ضمن تجمعاتی شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم ناطق نوری نمی‌خوایم»!

موضع سمپات نهضت آزادی در قیاس آقای ناطق با منتظری و بازرگان در حالی است که ناطق صریح‌ترین و انقلابی‌ترین مواضع را علیه این دو سرکرده جریان‌های نفاق داشته و احتمالا اقدام اخیر برای انتقام‌گیری از ناطق است.

دولت با چند نرخی کردن ارز به بی‌ثباتی اقتصادی دامن می‌زند

 

یک سایت حامی دولت اذعان کرد «سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در قبال نرخ ارز با وجود تغییراتی که در شرایط بازار رخ داده از انعطاف لازم برخوردار نیست و اصرار بر ادامه روند سال گذشته، دامنه نوسانات را افزایش داده است».

خبر آن‌لاین نوشت: نوسان خارج از عادت قیمت ارز طی هفته گذشته، سیاستگذار بازار ارز را که کاهش دامنه نوسان طی دو سال اخیر را از افتخارات خود می‌داند، شدیداً به تکاپو انداخت تا از دستاوردش دفاع کند. بازار اما در این میان راه خود را می‌رود و حکم خود را می‌دهد تا یک بار دیگر برای چندمین بار ثابت شود «بازارها، سیاستگذاران را ادب می‌کنند».

تا پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای و در شرایط دشوار تحریم، طبیعی بود که جامعه عدم دستیابی به ثبات را تقریباً ناممکن می‌دانست و به همین خاطر نیز مسئولان اقتصادی دولت تک نرخی کردن ارز را به پس از لغو تحریم‌ها موکول می‌کردند. از سوی دیگر از آنجایی که بانک مرکزی و مجموعه دولت توانسته بودند با اعمال انضباط پولی و سیاست‌های ثبات‌آفرین، نوسانات ارزی را به حداقل ممکن برسانند و همین موفقیت به عنوان برگ برنده در دست آنها بود، فشار بر روی مجموعه دولت برای کاستن از قیمت ارز و دستیابی به نرخ واحد چندان زیاد نبود.

پس از توافق جامع در اواخر تیر ماه و خروج ایران از بند تحریم‌ها اما شرایط تغییر کرد. خلاف آنچه انتظار می‌رفت انتشار خبر توافق تأثیر چندانی بر قیمت ارز نگذاشت و حتی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم. واقعیت این است که بانک مرکزی چندان تمایلی برای کاهش قیمت ارز نداشت و ترجیح می‌داد انرژی خود را صرف ثبات قیمت‌ها کند تا کاستن آنها. این راهبرد در حالی از سوی مدیران ساختمان فیروزه‌ای میرداماد ادامه یافت که شرایط بازار کم‌کم تغییر کرد؛ بنابر آمارهای گمرک صادرات غیر نفتی کشور طی 5 ماهه نخست امسال حدود 25 درصد افزایش یافته و این یعنی ارز بیشتری آماده ورود به بازار و تبدیل به ریال بوده است.

با این حال بانک مرکزی ترجیح می‌داد همچنان از کانال برخی صرافی‌های خاص نسبت به توزیع دلار در بازار اقدام کند. این شیوه اما به محض اینکه به علل گوناگون مانند افزایش تقاضای فصلی، نیاز به دلار در بازار بالا می‌رفت، افزایش قیمت‌ها را نیز به دنبال داشت دقیقاً مانند آنچه طی هفته گذشته شاهد آن بودیم.

نتیجه پافشاری بر شیوه توزیع تک صرافی، این بود که بانک مرکزی به محض افزایش قیمت‌ها ناگزیر به افزایش تزریق از کانال‌های دیگر می‌شد تا قیمت‌ها به سطح قبلی بازگردد و این یعنی همان افزایش نوسان در بازار ارز که کاهش آن به عنوان افتخار مجموعه دولت قلمداد می‌شود.

خبر آن‌لاین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بانک مرکزی طی این مدت از چند جهت تحت فشار بوده است و اتهامات مختلفی به آن وارد می‌شود؛ کسب درآمد برای دولت با جلوگیری از کاهش قیمت ارز، پیگیری تک نرخی کردن ارز با نزدیک‌تر شدن تدریجی قیمت دولتی به بازار و اعمال فشار به صرافی‌ها با انحصاری کردن کانال توزیع ارز در بازار. اگرچه بانک مرکزی تا به حال بارها و با شفافیت به هر سه اتهام مطرح پاسخ داده است اماعدم انعطاف‌پذیری در شیوه مدیریت بازار پس از حصول توافق و اصرار بر مدیریت انتظارات در دوران پس از توافق، همچنان و با هر بار افزایش قیمت این اتهامات را زنده می‌کند.

یادآور می‌شود در حالی که قیمت رسمی دلار در بودجه 94، 2850 تومان بود، دولت قیمت 3100 تومان را برای بودجه 95 تعیین کرده و این در حالی است که هم اکنون با سکوت دولت، قیمت دلار تا 3500 تومان صعود کرده است.

*************************************

روزنامه قدس

 

در «غزه» پارک نساخته ایم

 

انتقاد وزیر پیشین اطلاعات

فرارو: حجت الاسلام والمسلمین مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در پنجمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده کشور، 20 درصد از عوامل بروز مشکلات بزرگ اقتصادی امروز کشور را تحریمهای غرب دانست و گفت: 80 درصد دیگر، مدیریت نادرست، از جمله افزایش 5/2 برابری نقدینگی در دوران ریاست جمهوری روحانی بوده است.

 

مرگ همسرم مشکوک بود

عصرایران: همسر دکتر حاتمی(دانشمندی که در حادثه سقوط جرثقیل در مکه جان باخت) در مصاحبه ای ابعاد جدیدی از این حادثه را روایت کرده که احتمال وقوع عامل غیر طبیعی را در مرگ این دانشمند ایرانی تقویت می کند. همسر دکتر حاتمی با تشکیک در اصل این حادثه در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها گفت: وقتی پیکر شهید حاتمی را دیدم، ابهاماتم بیشتر شد. نمی‌دانم چرا در بدن ایشان هیچ جای شکستگی و آسیب دیدگی نبود؛ فقط مقداری از بینی وی خون آمده بود و مقداری هم پیشانی ایشان جای ضربه یا بهتر بگویم یک خط بود به طوری که حتی کبود هم نشده بود. روی پیشانی دکترهم بعید می‌دانم جای سنگ یا آهن جرثقیل باشد.

 

زمینگیر شدن سعودی ها در باتلاق یمن

مهر: علی‌اصغر قریشی، سفیر اسبق ایران در یمن با بیان اینکه عربستان سعودی اگر موفق به تصرف صنعا شود، مسأله تمام شده نیست، گفت: عربستان سعودی در باتلاقی گیر کرده که براحتی نمی‌تواند بیرون بیاید.

 

مطهری: سندی ندیدم

ایرنا: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: سندی از نفوذ چند صد نفری جاسوسان در مطبوعات کشور ندیده ام و در این باره احساس نگرانی ندارم.

 

در «غزه» پارک نساخته ایم

فارس: سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه این نهاد هیچ گاه به دنبال احداث پارک در «غزه» نبوده است، گفت:‌مقایسه ساختمان امداد در سوهانک با کاخ درست نیست، ضمن اینکه ما تصمیم خود را برای جابه‌جایی از این ساختمان گرفته‌ایم.

 

جای خالی «شهاب» در  رژه

مشرق: موشکهای سری شهاب که پای ثابت رژه های نیروهای مسلح در سالهای اخیر محسوب می شدند، در مراسم دیروز به نمایش درنیامد.

 

بازداشت عامل شهادت 6 مامور انتظامی

قدس آنلاین: سرهنگ جلیلیان فرمانده انتظامی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت که شرور مسلح و عامل اصلی شهادت 6مامور انتظامی در 16 سال پیش، در بخش بمپور این شهرستان دستگیر شد.

 

اول توافقات محرمانه بعد لغو تحریم‌ها!

باشگاه خبرنگاران: مایک پومپئو، پیتر راسکمن و لی زلدین، سه نماینده کنگره آمریکا با صدور بیانیه مدعی شدند که اگر توافق محرمانه ایران و آژانس در اختیار کنگره قرار نگیرد، ‌تحریم های تهران لغو نمی‌شود.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی

 

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی:

مرحوم علّامه امینی، شیفته ولایت و عاشق امیرالمومنین علی علیه السلام بود

در آستانه عید‌الله الاکبر عید سعید غدیر خم، فرزند علّامه امینی صاحب کتاب گرانسنگ “الغدیر” و مسئول کتابخانه بزرگ امام امیرالمومنین علیه السلام نجف اشرف با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با ایشان دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام آقای شیخ احمد امینی با ابراز مسرّت از ملاقات مرجع ولایی و شیفته اهل البیت علیهم السلام، گزارشی از چاپ و نشر کتب و آثار علّامه امینی و نیز فعالیت‌های کتابخانه و احداث‌دار التحقیقات در نجف اشرف ارائه کرد.

آیت‌الله صافی نیز با تشکّر از ایشان، علّامه امینی را فردی شیفته ولایت دانسته و گفتند: آن بزرگوار شیفته ولایت و عاشق امیرالمومنین علی علیه السلام بود و عمر شریف خود را در ترویج و نشر ولایت آن حضرت گذرانید.

ایشان افزودند: از ویژگی‌های مرحوم علامه اخلاص بالای ایشان بود. واقعاً اخلاص ایشان در ترویج مکتب اهل البیت علیهم‌السلام مثال‌زدنی است. کارهایش، خواندنش، نوشتنش و سخن‌گفتنش برای خدا بود.

این مرجع تقلید گفتند: امتیاز دیگر ایشان تالیف کتاب ارزشمند الغدیر است که در راه تالیف آن زحمات فراوانی را متحمّل شدند و به حقّ مورد استفاده محقّقان و پژوهشگران است. باید طلاب محترم ایشان را در اخلاص، تحقیق و پژوهش و شیفتگی و جان‌نثاری برای مکتب اسلام الگو قرار دهند.

ایشان در ادامه با اشاره به سابقه رفاقت خود با علّامه افزودند: یک بار که قرار شد از کربلای معلّی به نجف اشرف بروم ایشان هم در آن سفر بودند. در بین راه به من فرمودند: بسیار دوست دارم کتاب «فتح الملک العَلیّ بِصِحَّهِ باب مَدینه العِلم عَلیّ» را حفظ داشته باشم چرا که کتابی بسیار پرمحتوا و عالی است ولی تاکنون موفّق نشده‌ام. حقیر وقتی جزئیاتی از کتاب را برای ایشان گفتم و این‌که از نظر رجالی بسیار مهمّ است، مرحوم علّامه با تعجّب پرسیدند شما مگر کتاب را دیده‌اید؟ عرض کردم: بله، این کتاب را قبلاً کامل و با دقّت خوانده‌ام. کتابی مهمّ از یکی از علمای بزرگ اهل سنّت است که مخصوصاً از نظر بحث رجالی بسیار اهمیت دارد.

بعد هم در ایران گفتم دقیقاً مثل همان چاپ مصر را به طبع رساندند و منتشر کردند. به طلّاب محترم و اساتید هم توصیه می‌کنم این کتاب را مطالعه و مباحثه کنند مخصوصاً مبانی رجالی مهمّی دارد.

آیت‌الله صافی در خاتمه این دیدار، با اظهار خوشحالی از این ملاقات برای آن مرحوم از خداوند متعال طلب درجات عالیه و رضوان الهی مسالت نموده و توفیقات بیشتر فرزند ایشان در ادامه راه آن بزرگوار و نشر آثار ایشان را خواستار شدند.

*************************************

روزنامه خراسان مورخ چهارشنبه 1394/07/01 شماره انتشار 19077

تابناک

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری در سال گذشته، آیین نامه نظارتی مجمع را تصویب کردند و مجمع از این به بعد می تواند بر نحوه اجرای سیاست های کلی، نظارت کند؛ اختیاری که مجمع در گذشته نداشت و از سال گذشته این اختیار به مجمع داده شد؛ ان شاء ا… نظارت خواهیم کرد.

 

عصر ایران نوشت

امیرعباس سلطانی، نماینده پیگیر پرونده زنجانی، اعلام کرده میلیاردر متهم نفتی در آستانه آزادی از زندان قرار دارد.سلطانی با اشاره به تلاش وکلای زنجانی برای آزادی او از زندان، افزود: «براساس قانون مصوب مجلس، هیچ متهمی را بدون صدور حکم، بیش از ٢٤ ماه نمی توان در زندان نگه داشت، ازاین رو وکلای زنجانی به دنبال آن هستند میزان زمان بازداشتی وی را به بیش از این زمان افزایش دهند، تا عملا حکم آزادی وی صادر شود».

 

انتخاب نوشت

سردار نقدی رییس سازمان بسیج با تاکید بر اینکه استکبار از ابتدای انقلاب اسلامی با تربیت و نفوذ نیروهایی سعی در مخدوش کردن عملکرد نظام در ذهن مردم داشته است، بیان کرد: بر اساس اخبار رسیده از کانادا، دولت کانادا از خاوری با ضریب امنیتی بالایی محافظت می کند.

مجوز ویژه دولت درباره واگذاری زمین 800 هزار متری

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده است حسب موافقت صورت گرفته، زمین متعلق به یکی از سازمان های دولتی به مساحت 800 هزار مترمربع واقع در استان آذربایجان شرقی از طریق ترک تشریفات مزایده به منظور احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی، به مبلغ 34 میلیارد ریال به سازنده نیروگاه واگذار شده و وزارت نیرو مجاز است در صورت عدم اجرای طرح، نسبت به فسخ قرارداد واگذاری زمین مذکور اقدام کند.

پیشنهاد برخی وزرا برای اعطای ویزای خاص به نخبگان فرهنگی

بر اساس نامه یکی از وزرای کابینه به برخی از مسئولان ارشد اجرایی که مورد موافقت کلی نیز قرار گرفته، پیشنهاد شده است که با توجه به اهمیت و ضرورت افزایش ارتباطات میان نخبگان فرهنگی و اساتید کشورهای همسایه ایران با بخش های مرتبط و مسئولان کشورمان، شرایط ویژه ای جهت اعطای ویزا به آنها ایجاد شود تا آنها نیز همچون دیپلمات ها و سایر گروه‌های خاص، بتوانند به راحتی در کشورمان حضور یابند.

************************************

روزنامه ایران

 

ادعای نامستند «کیهان»

 

«کیهان»، برای «تیتر یک»  دیروز خود عبارت «اظهارات ضد و نقیض درباره بازرسی از پارچین/ آمانو رسماً از پارچین بازدید تشریفاتی کرد!» را برگزید که در بخش‌های آغازین آن آمده است:« آژانس می‌گوید: در نمونه‌برداری از پارچین بازرسان آن حضور داشته‌اند و مقامات دولتی این گفته را رد کرده و می‌گویند، نمونه‌برداری بدون حضور بازرسان بوده است.» کیهان درحالی این جمله را مبنای تحلیل خود قرار داده که برخلاف معیارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، منبع خبری برای آن ذکر نکرده است و در ادامه متن  مفصل این روزنامه نیز  هیچ اشاره مستندی به آن نشده است. مرور خبرهای مستند منتشر شده توسط «آژانس» و «آمانو» هم  گویای آن است که جمله «آژانس می‌گوید: در نمونه‌برداری از پارچین بازرسان آن حضور داشته‌اند»؛ توسط هیچ منبع  خبری معتبری منتشر نشده است. به این ترتیب؛ افکار عمومی انتظار دارد این روزنامه مستند نقل قول ادعایی  خود از «آژانس» را اعلام کند. کیهان یکشنبه گذشته نیز ادعای آسوشیتدپرس را با وجود تکذیب مقامات رسمی در «تیتر یک» خود بازتاب داد و نوشت: «مأموریت آمانو در تهران زمینه‌سازی برای بازجویی از دانشمندان؟!»

************************************

روزنامه جام جم

 

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان از مواضع منطقه‌ای این کشور درخصوص بحران یمن و ارسال کمک های انسان‌دوستانه برای مردم این کشور قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با کمک عمان صلح و ثبات بار دیگر به یمن بازگردد و مردم این کشور بتوانند در آرامش زندگی کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی با انتقاد شدید از حمله هوایی نیروهای مهاجم به مردم بی‌گناه و زیربناهای یمن بویژه اماکن دیپلماتیک افزود: از این که نیروهای مهاجم به یمن به هیچ یک از مقررات و عرف بین‌المللی توجه ندارند، نگران هستیم و این اقدامات به‌ویژه حمله به اماکن دیپلماتیک به‌عنوان اقدامی ناصحیح و غیرانسانی باید شدیدا محکوم شود. روحانی ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های عمان و به‌ویژه شخص سلطان قابوس و سایر کشورهای صلح‌دوست، به مناسبت عید سعید قربان هر چه سریع‌تر آتش‌بس در یمن با هدف کمک‌رسانی به مردم مظلوم این کشور برقرار شود. وی اظهار کرد: وضعیت انسانی در یمن از سطح فاجعه معمولی بالاتر رفته استو ما بسیار متاسف هستیم که جامعه بین‌المللی نسبت به آتش‌بس در این کشور و اقدامات انسان‌دوستانه اقدام جدی به عمل نمی‌آورد.

 

نماز عید سعید قربان، فردا صبح به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام یدالله شیرمردی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با اعلام این‌که نماز عید سعید قربان همزمان با تهران در سراسر کشور نیز برگزار می‌شود، افزود: نماز عید قربان همانند نماز عید فطر فضیلت فراوانی دارد و بزرگان و فقها نیز تاکید زیادی بر اقامه آن دارند.

***********************************

روزنامه وطن امروز

 

پس از انتشار اسناد محکومیت جهانگیری رخ داد

شکایت دولت از 9 دی و رجانیوز

در پی انتشار سند محکومیت اسحاق جهانگیری به بازگشت وجه و انفصال از خدمات دولتی به جهت تخلفش در دوران تصدی وزارت صنایع در دولت اصلاحات، رسانه‌های دولتی، هفته‌نامه ۹ دی و رجانیوز را به انتشار خبر کذب و دروغ درباره جهانگیری متهم کرده و از شکایت ریاست جمهوری از این رسانه‌ها خبر دادند.  رجانیوز دیروز با انتشار این خبر نوشت: سایت رجانیوز و نشریه ۹ دی از شکایت معاون اول دولت یازدهم استقبال می‎کنند، زیرا این شکایت فرصتی را برای ارائه اسناد متقن موجود درباره محکومیت جهانگیری در پرونده مذکور و مختومه شدن رسانه‌ای این پرونده آن هم یک‌بار برای همیشه فراهم خواهد کرد. مبارزه با فساد با هیاهو درباره فساد متفاوت است و به نظر می‌رسد دولت یازدهم لازم است از تخلفات قدیمی صاحبان خانه دولت شروع کند!

 

عراقچی رئیس «ستاد پیگیری برجام» در وزارت امور خارجه

به‌دستور وزیر امور خارجه دولت روحانی،  ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه تشکیل شد و معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت متبوع با حفظ سمت به‌عنوان «رئیس ستاد پیگیری برجام» منصوب شد. به گزارش «وطن امروز»، وزارت امور خارجه اعلام کرد به‌دستور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه تشکیل شد و وی در حکمی سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت متبوع را با حفظ سمت به‌عنوان «رئیس ستاد پیگیری برجام» منصوب کرد.

 

بر تروریست‌های ‌همسایه مسلطیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه اقدامات تروریست‌ها را لحظه به لحظه رصد می‌کنیم، گفت: ما روی آنها اشراف کامل داریم، چه در عراق و چه در افغانستان روی آنها مسلط هستیم.  به گزارش تسنیم، امیراحمدرضا پوردستان در حاشیه مراسم رژه ۳۱ شهریور و هفته دفاع‌مقدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اقدامات آمریکایی‌ها برای نفوذ در ایران و منطقه چیست، گفت: آمریکا در منطقه نفوذی ندارد، اما آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره سعی کردند در ایران نفوذ کنند که با توجه به تدابیر رهبر انقلاب و هدایت‌های ایشان، پای آنها قطع شده است. وی افزود: پس از برجام، آمریکایی‌ها سعی کردند از طریق کشورهای اروپایی جای پایی برای خودشان در ایران پیدا کنند.  فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از گروهک‌های تروریستی و تهدیدشان برای ایران چیست، گفت: ما روی آنها اشراف کامل داریم، چه در عراق و چه در افغانستان روی آنها مسلط هستیم.  امیر پوردستان اضافه کرد: این مرز ۴۰کیلومتری که مشخص کرده‌ایم، اگر بخواهند از این مرز عبور کنند با پاسخ تند ما مواجه می‌شوند. وی در پایان با بیان اینکه ما لحظه به لحظه اقدامات گروهک‌های تروریستی را رصد می‌کنیم، گفت: اگر آنها اقدامی کنند، حتما پاسخ تندی را از جانب ایران دریافت خواهند کرد.

قدرت بازدارندگی ایران باعث شده آمریکایی‌ها منفعل عمل کنند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: باید توجه داشت از 3 کشوری که در دنیا منابع گازی دارند، 2 کشور در خلیج‌فارس قرار دارند و به دلیل اینکه نیروهای انقلابی در خلیج‌فارس حضور دارند آمریکایی‌ها در این منطقه هیچگاه موضع تهاجمی نگرفته‌اند بلکه همیشه در حال انفعال هستند. سردار فدوی در صحن علنی مجلس با بیان این مطلب افزود: کسی که مستکبر است دوست ندارد انفعالی عمل کند؛ اما قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باعث شده آمریکایی‌ها انفعالی عمل کنند و نباید فراموش کرد آمریکایی‌های جنایتکار تنها زور را درک می‌کنند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها براساس منفعت و هزینه اقدامات خود را انجام می‌دهند و هرگاه هزینه اقدامی بیشتر از منفعت آن باشد آنان کاری نخواهند کرد اما قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران باعث شده که آمریکایی‌ها نتوانند در خلیج‌فارس هیچ حرکتی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *