اگر فرشتگان و پیامبران می‌‌توانند هر روز خود امام حسین(علیه السلام) را در عالم برزخ ملاقات کنند، پس چرا برای زیارت قبر ایشان به کربلا می‌‌آیند؟

خانه / مطالب و رویدادها / اگر فرشتگان و پیامبران می‌‌توانند هر روز خود امام حسین(علیه السلام) را در عالم برزخ ملاقات کنند، پس چرا برای زیارت قبر ایشان به کربلا می‌‌آیند؟

با توجه به آنچه در مورد زیارت اهل‌بیت(علیهم السلام) بیان شده است، حیات و ممات فردی که زیارت می‌‌شود برای شخص زائر یکسان است و زائر آن امام را حاضر و شاهد بر اعمال و رفتار خود می‌‌بیند.

خلاصه پرسش:
اگر فرشتگان و پیامبران می‌‌توانند هر روز خود امام حسین(علیه السلام) را در عالم برزخ ملاقات کنند، پس چرا برای زیارت قبر ایشان به کربلا می‌‌آیند؟

متن کامل پرسش:
چرا فرشته‌‌ها و پیغمبران در ایام خاص می‌آیند به کربلا برای زیارت امام حسین؟ مگر امام حسین(علیه السلام) جسم خالص بود که می‌آیند برای جسمش؟ مگر حتی دیگر شهدا را نگفتند که مرده فرض نکنید، بلکه اینها زنده واقعی هستند؟ حالا فرشته‌‌ها که خود مادی نیستند می‌آیند برای زیارت جسم مادی که سال‌ها پیش از روح خودش جدا شده؟ برای زیارت امام حسین می‌توانند بروند پیش خودش… اصلاً فرض می‌‌کنیم فرشته‌‌ها اجازه ندارند بروند در محیطی که آنها در آن زندگی می‌‌کنند در آن دنیا… پیغمبرها هم نمی‌‌توانند؟ اگر نمی‌‌توانند کسی ملاقاتشان کند، پس نتیجه باید گرفت که آنها در انفرادی زندان هستند! اگر ما می‌‌رویم مثلاً کربلا فرق داریم؛ خودمان ماده هستیم پس دور از عقلانیت نیست رفتن به آن‌جا… مثلش هم همین قبله خودمان هست. ما که به کعبه سجده نمی¬کنیم ما به خدا سجده می‌‌کنیم… که اگر سجده بر سنگی که قداست دارد بزنیم، نزنیم بهتر است؛ چرا که قداست ائمه و مؤمنان بالاتر است از سنگ خام.

پاسخ:
با توجه به آنچه در مورد زیارت اهل‌بیت(علیهم السلام) بیان شده است، حیات و ممات فردی که زیارت می‌‌شود برای شخص زائر یکسان است و زائر آن امام را حاضر و شاهد بر اعمال و رفتار خود می‌‌بیند. روایات بسیاری اشاره یا تصریح به این معنا دارد که زندگی و مرگ معصوم(علیه السلام) یکی است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌‌فرماید: «کسی که پس از مرگ و وفات مرا زیارت کند؛ مانند کسی است که مرا در حال حیات ملاقات کرده است و من در هر دو حال شاهد بر او هستم و شفاعت او در روز رستاخیز بر عهده من است».[۱] همچنین دور و نزدیک برایش تفاوت نخواهد داشت. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌‌فرماید: «هر کس مرا پس از مرگم زیارت کند؛ مانند کسی است که در زمان حیاتم به سوی من شتافته است و اگر نتوانستید، درود و سلام برایم بفرستید این صلوات شما به من می‌‌رسد».[۲] از این‌رو زیارت ملائکه و انبیا در کربلا نیز به منزله زیارت هر روز ملائکه از خود امام معصوم است.
اما با این حال برخی اماکن، خود نشان و علامتی برای شعائر الهی و رستگاری مؤمنان شده و به همین جهت از تقدسی برخورددار می‌‌شوند، که صحبت و ملاقات با امام معصوم در آن اماکن از شرافت و فضیلت خاصی برخوردار می‌‌گردد. جبرئیل(علیه السلام) در کلامی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) چنین عرضه می‌‌دارند: «براى قبر سیّد الشّهداء در آن سرزمین اثرى نصب کرده تا براى اهل حق نشانه‏‌اى بوده و براى اهل ایمان سببى براى رستگارى باشد و در هر روز و شب از هر آسمانى صد هزار فرشته گرداگرد آن طواف کرده و بر آن‌حضرت صلوات فرستاده و نزد قبرش تسبیح خدا گفته و براى زائرین آن‌جناب طلب آمرزش کرده‏…»[۳].
همان‌گونه که در و دیوار خانه‌ معشوق هم رنگ و بوی او را می‌­گیرند و تقدس می‌‌یابند، زمین مقدس کربلا نیز چنان رنگ و بوی امام حسین و یاران الهی ایشان را گرفته است که پاک‌‌ترین سرزمین‌ها لقب گرفته است[۴] و شرافتی بیشتر از کعبه را برای خود برگزیده است. امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «خداوند تبارک و تعالى بیست و چهار هزار سال پیش از خلقت کعبه زمین کربلا را آفرید و آن‌را مقدس و مبارک قرار داد و پیوسته قبل از خلقت مخلوقات مقدس و مبارک بود تا آن‌را برترین زمین در بهشت نمود و برترین منزل و مسکنى قرارش داد که اولیاء و دوستانش در بهشت در آن سکنا مى‏‌گزینند». از این‌رو ملائکه نیز از این قافله عاشقی عقب نمانده و هر روز و شب به همراه پیامبران به زیارت این مکان مقدس می‌‌آیند و برای دیگر عاشقان حسینی دعا و طلب مغفرت می‌­نمایند.[۵] نمونه این تقدس و شرافت نیز در برخی اماکن مانند مقام ابراهیم نیز دیده می‌‌شود. اگرچه فردی در فلسطین و بیت‌‌المقدس قبر ابراهیم خلیل(علیه السلام) را زیارت کرده باشد ولی وقتی به مکه می‌آید پشت جایگاهی که قدمگاه آن پیامبر الهی است نماز می‌‌گذارد؛ زیرا که این مقام نیز تقدس یافته گرچه حتی جسم مادی ابراهیم(علیه السلام) نیز در کنار آن نباشد؛ چنانچه قرآن کریم نیز آن‌را از آیات الهی می‌‌شمرد: «در آن، نشانه‌‏هایى روشن است [از جمله‏] مقام ابراهیم است».[۶]

[۱]. قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۴۵، چاپ اول، مرتضویه، نجف، ۱۳۵۶ق.
[۲]. قمی، عباس، سفینه البحار، ج ۳، ص ۵۱۸، چاپ دوم، اسوه، قم، ۱۴۱۶ق.
[۳]. کامل الزیارات، ص ۲۶۵٫
[۴]. «هِیَ أَطْیَبُ بِقَاعِ الْأَرْضِ وَ أَعْظَمُهَا حُرْمَهً»؛ همان، ص۲۶۴٫
[۵]. از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که مى‌‏فرمودند: «نیست پیغمبرى در آسمان‌‏ها و زمین مگر آن‌که از خداوند متعال درخواست دارند که به ایشان اذن داده شود تا حضرت حسین بن على علیهما السّلام را زیارت کنند پس فوجى از آسمان نازل شده و به زیارت آن‌جناب رفته و فوجى پس از زیارت به آسمان مى‌‏روند». همان، ص۱۱۱٫
[۶]. آل عمران، ۹۷٫ 

منبع: مجمع جهانی شیعه شناسی

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *