جایگاه مسجد در نزد خداوند

خانه / مطالب و رویدادها / جایگاه مسجد در نزد خداوند

هر کس به مسجد در آید، تنها به این خاطر که خیرى را بیاموزد یا آموزش دهد ، همچون مجاهدِ در راه خداست.

مسجد در نزد خداوند تبارک و تعالي از اهميت ويژه اي برخوردار است و آنچه را که خداوند چنين اهميت ويژه اي به آن داده است پر واضح است که نزد مسلمانان نيز از جايگاه ويژه و والايي برخوردار خواهد بود. به طور قطع مي توان اذعان کرد بعد از کعبه که خانه خدا و قبله آمال و آرزوهاي مسلمانان است مسجد از نظر مکاني مقدس ترين مکان مي باشد و اين اهميت از همان ابتدا به وسيله پيامبر بزرگوار و فخر کائنات به تمامي مسلمانان آموخته شده است.

مسجد
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله): کسى که صبحگاهان ، روانه مسجد شود ، تنها بدین خاطر که خیرى را فرا گیرد یا آموزش دهد ، پاداش کسى را دارد که عمره کاملى را به جا آورده است ، و کسى که شبانگاه ، روانه مسجد شود ، تنها با این هدف که خیرى را فرا گیرد یا آموزش دهد ، اجر کسى را دارد که حجّ کاملى را به جا آورده است .

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله): هر کس به این مسجد من در آید، تنها به این خاطر که خیرى را بیاموزد یا آموزش دهد ، همچون مجاهدِ در راه خداست ، و هر که به قصد دیگرى بیاید ، همانند کسى است که به کالاى شخص دیگرى چشم دوخته است .

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله): هر گروهى که در خانه اى از خانه هاى خدا ، گِرد هم بیایند و قرآن تلاوت کنند و آن را به یکدیگر بیاموزند ، آرامش بر آنان فرود مى آید و رحمت خدا ، بر آنان سایه مى افکند و فرشتگان ، آنها را در بر مى گیرند و خداوند ، در میان کسانى که نزد اویند ، از آنان یاد مى کند.

سنن ابن ماجة  به نقل از عبد اللّه بن عمرو : روزى پیامبر خدا ، از یکى از اتاق هاى[خانه] خود خارج شد و وارد مسجد گردید . در مسجد ، دو دسته از مردم را دید : دسته نخست ، قرآن تلاوت مى کردند و خدا را مى خواندند ، و دسته دیگر ، مى آموختند و آموزش مى دادند . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر دو دسته ، بر [کار] خیر هستند . اینان ، قرآن تلاوت مى کنند و خدا را مى خوانند . اگر بخواهد ، عطایشان مى کند و اگر بخواهد ، از آن بازشان مى دارد ؛ و آن دسته دیگر ، فرا مى گیرند و به دیگران مى آموزند . همانا من ، معلّم برانگیخته شده ام» . آن گاه ، با آن دسته نشست .

کتاب العظمة ـ به نقل از ابن عبّاس: پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) ، در حالى که ما حلقه حلقه در مسجد نشسته بودیم ، بر ما وارد شد و فرمود : «به چه کارى مشغولید؟» . گفتیم : در خورشید و چگونگى طلوع و غروب آن مى اندیشیم . فرمود :«آفرین بر شما! این گونه باشید . در آفریده ، اندیشه کنید و در باره [ حقیقت و ذات ] آفریننده ، نیندیشید که خداوند عز و جل ، هر چیزى را براى آنچه خواسته ، آفریده است.»

سنن أبى داوود ـ به نقل از عقبة بن عامر جُهنَى: پیامبر خدا ، نزد ما که در صُفّه  نشسته بودیم ، آمد و فرمود : «کدام یک از شما دوست دارد که به منطقه بُطحان یا عقیق برود و دو ماده شتر بزرگِ کوهان سفید به دست آورد ، بدون آن که خداى عز و جل را نافرمانى کند یا پیوندِ خویشاوندى را قطع نماید؟» . گفتند : همه ما ، اى پیامبر خدا ! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر یک از شما اگر هر روز به مسجد بیاید و دو آیه از کتاب خداى عز و جل یاد بگیرد ، برایش از دو ماده شتر ، بهتر است ، و اگر سه آیه یاد بگیرد ، از سه شتر ، و به هر اندازه که یاد بگیرد ، از همان تعداد شتر ، بهتر است» .

الکافى ـ به نقل از سعید بن مسیّب : امام زین العابدین علیه السلام ، هر جمعه ، مردم را در مسجد پیامبر خدا موعظه مى کرد و به زهد در دنیا ، فرا مى خوانْد و به کارهاى آخرت ، تشویق مى نمود . شنوندگان نیز آن را به خاطر مى سپردند و مى نوشتند.

منبع : شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *