مداح با اخلاص اهل بیت (علیهم السلام)حاج منصور ارضی در جلسات هفتگی خود در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) به شرح و تفسیر دعای مبارکه جوشن صغیر پرداخت.
در ادامه مباحث مطرح شده توسط وی به شرح زیر است:
ویژگیها و ارزش دعای جوشن صغیر
اگر خدا برای ما مُقدر بسازد شبهای جمعه با فرازهای دعای جوشن صغیر وضعیت جامعه بیرونی نفس و دشمنان جامعه اسلامی در شکلهای مختلف را مورد اشاره قرار میدهیم از ویژگیهای این دعا هشدار در مقابل خطرات دشمن و بیان نشانههای سلامت در جامعه میباشد. از این طریق با بصیرت بیشتر حمد خداوند را میگوییم. در واقع دو قسمت اول این دعا در مورد دشمن شناسی است همانطور که رهبر انقلاب بیان میکنند دستی که به سوی ما دراز شده “پنجه چدنی زیر دستکش مخملی” است و نباید به این خندهها اعتماد کرد . حضرت موسی بن جعفر علیه السلام هم در این دعا با همین ادبیات این نکته رابیان میفرمایند. منتهی آن زمان سلاح شمشیر و نیزه و تیروکمان بود و با عصرحاضر متفاوت، حالا به شکلی دیگر دشمن تیر میزند منتهی بعضی این دشمنی را قبول نمیکنند!
حمد خداوند در دعای جوشن صغیر مخصوص خود است البته شباهت هایی به زیارت عاشورا دارد، اما در قسمت بعد این دعا که مربوط به گرفتارهای جامعه میشود. ما به آنها بی توجه هستیم در حالی که در صحت کامل به سر میبریم ولی عده ای در گرفتاری دست و پا میزنند.
امام از راه مناجات با خداوند به شکلی صحیح صحبت میکنند. بزرگان این گونه به ما فرمودند، اگر مشکل دارید(گرفتاری و یا زندانی) سه بار نذر خواندن دعای جوشن صغیر را برای رفع حاجت داشته باشد یکی از این سه نذر را اداکند و دوتای دیگر را بعداز برآورده شدن حاجت ورسیدن به مقصد بخواند. دلیلش هم این است که برای شهادت امام هفتم شیعیان (حضرت موسی بن جعفر علیه السلام) اقدام میشود ولی این دعا را ایشان از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله میشنوند و میخوانند ، ورق بر میگردد و طراح این نقشه کشته میشود. یعنی کسی ازمیان همان دشمنان پیدا میشود و سر خلیفه عباسی را جدا میکند.
واقعاً وقتی این دعاها را میخوانیم متوجه میشویم مقام معظم رهبری چرا در مورد صهیونیزمها و آمریکاییها و اذنابشان ویا سعودیان چنین ادبیاتی را اختیار میکنند، البته بیشتر رو به مسئولین است که اعتماد بیجا نکنید.
دشمن همیشه به یک گونه سلاح خود را زهراآلود نمیکند
“اِلهى کَم مِن عَدُوٍ انتَضى عَلَىَ سَیفَ عَداوَتِهِ وَشَحَذَ لى ظُبَةَ مِدیَتِهِ وَاَرهَفَ لى شَباحَدِهِ وَدافَ لى قَواتِلَ سمُوُمِهِ وَسَدَدَ اِلَىَ صَوائِبَ سِهامِهِ” خدایا چه بسیار دشمنى که شمشیر دشمنی اش را به روى من کشید، و لبه تیغش را بر من تیز کرد، و باریک نمود دم برنده اسلحه اش را و زهرهاى کشنده اش را براى من درهم آمیخت و تیرهاى بی خطایش را به سوى من نشانه گرفت.
زمانی واقعاً همین گونه شمشیر را تیز و زهراآلود میکردند مثلاً برای شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام مگر آن ملعون (ابن ملجم)نگفت هزار درهم دادم شمشیر را تیز کرده و هزار درهم دادم و آن را زهراآلود نمودم! دشمن همیشه این گونه اسلحه را زهرآلود نمیکنند یک وقت میبینی این زهر از راه محتوای علمی ، و یا خوراک فکری- فقهی وارد میسازد. که مثلاً میگوید مگر تو نمیخواهی شبیه امام حسین علیه السلام شوی؟ چرا خود را خون آلود نمیکنی؟ چرا خود را با قمه نمیزنی؟ حالا چند نفر میگویند حرام است خب تو برو دنبال آن کسی که میگوید حرام نیست!
مگر به هر چیزی میرسیم آن را آزمایش میکنیم تا بفهمیم طهارت دارد
با عوض کردن رنگ دشمن شما را به اشتباه میاندازند،و یا این زهر را درون عسل میریزند، شما دیگر نمیتوانی از ظاهر این عسل مسموم ، زهر را تشخیص دهید، مگر اینکه به متخصص رجوع کنید. یک وقت ما مسئله شرعی میخوانیم، میرسیم به نجاسات و مطهرات میفرمایند برای تشخیص نجاست شما میتوانید از طریق بو ، رنگ ، مزه و… این نجاسات را تشخیص دهید! خب یعنی شما به هر چیز که رسیدید باید این آزمایشها را انجام دهید!؟ وقتی کسی هست که به تو بگوید این شیء نجس هست و یا نیست چرا باید خودت آزمایش کنی؟ باید از نجاست دوری کرد. حالا این موضوع را بیاورید در سطح اجتماع و کارهای خودتان … وقتی دشمنی هست که دنبال فرصت میگردد و با تیغی زهراآلود منتظر شماست شما هم باید هوشیار باشید.
شخص هوشیار با زبان شیوا و مهربان خود دیگران را بصیرت میدهد
طرف میگوید اگر این کارهای مورد توافق ما انجام شود بازهم تحریمها هست، آیا میتوان گفت حالا عیبی ندارد حالا تو بیا! یعنی دشمن برای ما بازی در میآورد، به دقت دارد کار میکند ، من در یکی از درگاهای مجازی دیدم اسرائیلیها دارند تمرین مداحی میکنند، آن هم برعکس کار ما با بی احترامی علیه مقدسات شیعیان سعی به آموزش و تمرین مداحی دارند. ببینیم دشمن چقدر آماده است و ما بی توجه! آن وقت به مداح تذکر میدهیم گیج، به سینه زن تذکر میدهیم گیج است. اینها یعنی دشمن تهیه دید و آماده است برای رها کردن تیرهای زهرآلود خود، حالا این موضوع را یک فرد متقی، دانشمند ، که ولی فقیه هم است یواش یواش به شما میگوید تا ما متوجه شویم ولی یک عده باور نمیکنند و یا نمیخواهند باور کنند.
یعنی الان شیفت به شیفت دشمنان در لباس منافق و کفار و صهیونیزم و هر چه که اسمش را میگذارید از نزدیک و دور عوض میشوند تا قابل تشخیص نباشند شاید مثل من و شما محاسن داشته باشد و یا مثل من و تو لباس پوشیده و زبان را با اصطلاحات و اشارات آن آموخته است و برای تفرقه به هر کجا لازم باشد میرود به سوی آذری زبانها، و غیر آنها میروند. بله ناگهان وزارت اطلاعات چند نفر را بازداشت میکند، ولی بقیه اش را خداوند دفع میکند،خدا کنترل میکند. فلذا راه میروی باید بگویی “یا دافع البلایاء” به همین جهت است.
دعای جوشن صغیر شرح دشمن در کمین نشسته ماست
” وَاَضمَرَ اَن یَسُومَنِى المَکروهَ وَیُجَرِعَنى ذُعافَ مَرارَتِهِ نَظَرتَ اِلى ضَعفى عَنِ احتِمالِ الفَوادِحِ وَعَجزى عَنِ الانتِصارِ مِمَن قَصَدَنى بِمُحارَبَتِهِ وَوَحدَتى فى کَثیرٍ مِمَن ناوانى واَرصَدَ لى فیما لَم اُعمِل فِکرى فى الإِ رصادِ لَهُم بِمِثلِهِ فَاَیَدتَنى بِقُوَتِکَ وَشَدَدتَ اَزرى بِنُصرَتِکَ ” نهانى بر آن است تا مرا در معرض امور ناخوشایند قرار دهد، و به من بچشاند زهر جگر سوزش را، خدایا به ناتوانى من نگریستی که تاب حوادث بزرگ را ندارم، و در درماندگى ام را از انتقام گرفتن از ان با ستیزه جویى اش قصد من کرده دیدى، و تنهایی ام را در برابر بسیارى از آنان که آزار مرا اراده نموده اند، و در کمین من نشستند مشاهده کردى و در آنچه که اندیشه ام را علیه آنان براى مقابله به مثل بکار نگرفتم، پس مرا به نیرویت تأیید کردى و پشتم را با یاریت محکم نمودى.
در این فراز از دعا بیان میشود اگر خدا به فریاد ما نرسد، قدرت ما این قدر نیست که دشمن را – از نظر تکنولوژی، اطلاعاتی و سمعی و بصری و یا هرچه که اهل این فنون اسمش را میگذارند – شکست دهیم. ما ساده حرف میزنیم. دشمنان همه چیز دارند، خودشان هم ماندند که چرا نمیتوانند کاری انجام بدهند! در هزار حرکتی که انجام میدهند ممکن است نیروهای ما یکی از آنها را ببینند، اما همه برنامه ریزیهای آنها به هم میخورد. اینکه امام خمینی ره فرمود که درواقعه طبس خدا انقلاب را به ما برگرداند؛ جداً همین طور بود، همه خواب بودند ولی دشمن با اسلحهها و هلکوپتر و تجهیزات آماده اند و در خاک ما نشستند تا نیروهای خود را نجات دهند و یا قسمتی از کشور را اشغال کنند! اینها طبق برنامه دقیقشان نیرو پیاده کردند ولی “یُسَبِحُ لِلَهِ مَا فِی السَمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرضِ المَلِکِ القُدُوسِ العَزِیزِ الحَکِیمِ”(جمعه آیه1) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است خدایى را که پادشاه پاک ارجمند فرزانه است تسبیح مى گویند. شنهای طبس آن شکل این آیه را معنی کردند، شن کمک کرد و اینها را به ریخت، صبح بلند شدیم دیدم نیروهای دشمن را خداوند دفع کرد، همانطور که خرمشهر را خداوند آزاد کرد،حلب را خداوند آزاد کرد، اگر توجه کنیم میبینم همه عنایت خداوند است. و در این راه آن کس که شهید و یا مجروح میشود به مقامی میرسد – هرچند برای خانوادهایشان سخت است .
شهرت سیدالکریم بیشتر از امام زاده بودن به خاطر اطاعت پذیری اوست
چند روز قبلتر ولادت آقا سیدالکریم (عبدالعظیم حسنی علیه السلام) بود و برای ایشان جشن ولادت گرفتند ،خدایا قبلتر از این برای ایشان جشنی نمیگرفتند، این آگاهی از خون شهدا است که یک ولی فقیه و نائب خاص امام زمان ارزش دارد تا شاید برسیم به نائبان امام زمان عج . بعضی میگویند شما نسبت به سیدالکریم تعصب دارید، اما باید بگویم گرچه ایشان امامزاده بوده اند ولی ” المُطِیعُ لِلَهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ المُؤمِنِینَ…” بودن ایشان باعث ارادت بیشتر به ایشان شده است. زمانی برای مناجات به حرم سیدالکریم میآمدیم ولی درها بسته بود حتی بعضی از این درها را الان خراب کرده اند و دیگرنیستند.
خاطرهای از حرم سیدالکریم
در زمان ستم شاهی یادم هست یک شب چندتا ماشین شدیم و بعد از هیئت آمدیم به حرم سیدالکریم که ناگهان یک گله ساواکی ریختند و ما را محاصره کردند گفتند اینجا چه میکنید؟ ما باترس و التماس گفتیم ما هر شب جمعه میآییم اینجا زیارت. گفتند بی خود میآیید زیارت چرا تشکیلاتی آمدید زیارت؟ مرحوم چمنی دست بلند کرد گفت یا صاحب الزمان همین الان اینها ما را بازداشت میکنند و میبرند، به فریادمان برس! منظور اینکه ما برای مناجات آسایش نداشتیم، حالا هم که آسایش هست، خواب اجازه نمیدهد، دیدی شبهای جمعه هم خیلی خوب میخوابیم!
بازدیدها: 100