حجت الاسلام حسینی قمی| باید درک و شناخت جامعه دینی بالا برود

خانه / مطالب و رویدادها / حجت الاسلام حسینی قمی| باید درک و شناخت جامعه دینی بالا برود

سخن من باب زندگی امام حسن عسکری علیه السلام می باشد، حیات سیاسی، علمی، عبادی و اجتماعی آن حضرت. در بخش حیات سیاسی میدانیم نام حضرت عسکری است، چون در منطقه نظامی تحت نظر زندگی میکردند .در سخت ترین دوران های دوران عسکریین است .یعنی امام حسن علیهالسلام و امام هادی علیه السلام.

سختی های زیاد دوران امامت امام حسن عسکری(علیه السلام)

سخن من باب زندگی امام حسن عسکری علیه السلام می باشد، حیات سیاسی، علمی، عبادی و اجتماعی آن حضرت. در بخش حیات سیاسی میدانیم نام حضرت عسکری است، چون در منطقه نظامی تحت نظر زندگی میکردند .در سخت ترین دوران های دوران عسکریین است .یعنی امام حسن علیهالسلام و امام هادی علیه السلام.

شاهد این سختی ها کلام خود امام علیه السلام است که فرمودند :هیچکدام از پدران من مشکلاتوسختی هایی که من کشیدم را ندیدند. سختی هایی داشت که در هیچکدام از دورانها نبود .در منطقهنظامی و تحت نظر و در زندانهای بزرگ و کوچک عمر خود را میگذراند.

ابوهاشم جعفری از اصحاب حضرت فرمودند: امام حسن عسکری علیه السلام در زندان روزه می گرفتندو ما برسر سفره ایشان دعوت میشدیم .گاهی زندان عمومی بود وگاهی خصوصی.

کم بودن روایات از امام حسن عسکری(علیه السلام)؛ شاهد بر خفقان آن دوره

شاهد دوم سختی دوران امام حسن عسکری علیه السلام تعداد روایاتی است که از ایشان داریم .ازامام حسن مجتبی علیه السلام تا امام حسن عسکری علیه السلام بغیر از امام علی علیه السلام و امام زمانعلیه السلام کل روایات شصت هزار حدیث است که امروز به مارسیده است. دقیقا شصت هزارو هشتصد حدیت است که سی و هشت هزار آن از امام جعفر صادق علیه السلام ، نه هزار حدیت ازامام باقر علیه السلام و مابقی از بقیه ائمه علیهم السلام می باشد. کمترین روایات از امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام است چون به آنها اجازه داده نمی شد با شیعیان رابطه نزدیک داشتهباشند.

واز نشانه های دیگر سختی دوران این است که حضرت شخصی به نام داوود بن اسود از صحابه حضرتفرمودند: امام حسن عسکری علیه السلام تکه چوبی به من دادند و فرمودند آنر ا به شخصی برسانموچون امام فرموده بودند من اطاعت کردم .درمسیر شلوغ شد و دعوا شد ومن با تکه چوب ضربه زدم کهاز آن چوب نامه های حضرت بیرون ریخت .به نزد امام بازگشتم وایشان بسیار ناراحت شدند که نامههایشان اینطور شده بود.

وکلای امام نمی توانستند وکالت خود را اعلام کنند

و شاهد دیگر دوران امام این جمله است که وکلای امام حسن عسکری علیه السلام جرائت نمی کردندبگویند ما نماینده و وکیل امام حسن عسکری علیه السلام هستیم. مثلا جناب ابوعمر، سمّان که بهمعنی روغن فروش که ایشان اولین سفیر از سفرای امام زمان علیه السلام می باشند که قبلا ازصحابه امام حسن عسگری علیه السلام بودند. به این دلیل به ایشان یگفتند سمّان چون روغنفروشی پوششی بود برای انجام وکالات و نیابت امام حسن عسگری علیه السلام و نامه ها ی حضرترا در این پوشش برای افراد می بردند.

نمونه دیگر این است که امام حسن عسکری علیه السلام نمی توانستند امام بعد از خودشان را مثلبقیه ائمه قبل از شهادت صریحاَ مشخص کنند چون اگر معرفی میکردند دشمن در صدد قتل امام زمانعلیه السلام بر می آمد. اگر سکوت می کردند شیعه راه خود را گم میکرد و ایشان راه سومی را انتخابکردند و به خواصی از شیعیان خود اطلاع می دادند . .

احمد بن اسحاق در سفری به خدمت حضرت رسید، حضرت به ایشان فرمودند: چون توجایگاه ویژه اینزد خداوند و اولیا داری میخواهم امام بعد از خودم را نشانت دهم .امام حسنعسکری علیه السلام، امام زمان علیه السلا مرا که سه چهار ساله بودند آوردند و فرمودند: امام بعد از من ایشان هستند و آقای توست .احمد بن اسحاق فرمودند :هل من علامة يطمئن إليها قلبي؟1

آیا نشانه ای هست که قلب من اطمینان پیدا کنم. شاید بی ادبی نسبت به امام برسد ولی این بارهااتقاق افتاده مثل حضرت ابراهیم که برای اطمینان قلبش از خداوند علامتی خواست که این هیچاشکالی ندارد.

امام زمان علیه السلام خودشان فرمودند: انا بقیه الله فی ارضه ،والمنتقم من اعدائه 2.

من ذخیره خدا در زمین و انتقام گیرنده از دشمنان هستم.

شیعه در طول تاریخ بیدار بوده است و هر کسی نمی توانست ادعای امامت کند

شیعه در طول تاریخ بیدار بوده ودر مسئله امامت و جانشین امام بیدار بود و هرکسی نمی توانستادعای جانشینی وامامت کند. امروز به همان مقدار که مسئله مهدویت و امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید مورد توجه ما باشد دشمنان مهدویت میخواهند از اعتقادات پاک جوان سوءاستفاده کنند.

بطور مثال :نام نواب اربعه امام زمان را زیاد شنیده ایم. دومین سفیرایشان بنام ابوجعفر .شیخ طوسیرضوان الله علیه می نویسد که این سفیر ایشان پنجاه سال سفیر خاص امام زمان علیه السلام بودند.

مرحوم محدث قمی می فرمایند: کسانی به عراق برای زیارت می روند شش امام را زیارت می کنند اگرهیچ امام و امامزاده ای را زیارت نمی کردید و از اینجا تنها به نیت زیارت این نواب اربعه می گذشتیدارزش داشت.

با اینکه اصحاب میدانستند ایشان نواب اربعه هستند شیعیان قبول نمی کردند. شیعه ای که اینگونهبرای امام زمان  عجل الله تعالی فرجه الشریفنشانه می خواست چرا اینگونه شده؟ آیا هرکس گفت مننماینده امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستم باید بپذیریم؟

کسانی که ادعا میکنند از ظهور امام زمان خبر دارند فکر نمی کنند اصل اعتقاد جوانان وشیعیان را زیر سوال میبرند؟

شیعه در طول غیبت کبری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیدار بوده است. در مسائل فقهیبه رساله رجوع می کنیم چطور در مسئله ظهور به آسانی و با یک کتاب ترجمه فارسی برخورد میکنیم؟

مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار فصلی از علائم و روایات ظهور دارد و بعد از تفسیر حدیث سریعاهشدار داده اند و فرموده اند: مواظب باشید در این حدیث شر خلق الله وبدترین خلق خدا ،عمر سعد درحدیث است .این حدیث را فقط برای این آورده ام که بدانید موافق و مخالف همگی اصل ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریفرا قبول دارند و بیان کرده اند. مخصوصا در آستانه شروع امامت امام زمان عجل الله تعالی باید بیدار باشیم.

لزوم بالا بردن درک و شناخت جامعه از مهدویت

در بحث امام زمان  عجل الله تعالی فرجه الشریف باید سرمایه گذاری کرد و فقط به شعار منتهی نشود.خدمت فقط به شعار نیست لازم است ولی نه به تنهایی بلکه شعور جامعه دینی را باید بالا برد.

کتاب “منتخب الاثرآیت الله صافی گلپایگانی در باره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است .باید درک جامعه و شناخت جامعه بالا برود .هرچه ما در زمینه ظهور و آغاز ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حرف میزنیم و اقدام می کنیم دشمن ما هم همان اندازه سعی و تلاش می کند.

پس از شرایط خاص و مشکلات امام حسن عسکری علیه السلام این بود که مجبور بودند به اصحابخاص خود مطالب را انتقال دهند.

از ویژگی های مهم ائمه علیهم السلام  حیات سیاسی، حیات اجتماعی، حیات علمی و عبادی آنهابوده است. امام حسن عسکری علیه السلام در آن فضای خفقان و سخت عباسی به سر می بردند.

ملا جلا الدین سیوطی درباره متوکل می نویسد: او کسی است که دستور داد قبر امام حسین علیهالسلام را تخریب کنند وکشتزار درست کنند او کسی بود که در شهوت رانی وشراب خوارری غوطه وربود.

او همان کسی است که جمع زیادی از یاران امام هادی وعسکریعلیهماالسلام  را به شهادت رساند.در همین شرایط سخت و خلفای خونخوار عباسی امام عسکری علیه السلام دویست صحابی دارد و در همین حیات اجتماعی خود با تمام مشکلات مواظب شیعیان بودند . اگرشیعیان مشکلی داشتند ازطریق شبکه های وکلا که در دوران عسکریین برای اولین بار تشکیل شد به وظیفه خود عمل میکردند.

منبع:وارث

Views: 122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *