حکم پاسور بازی بدون شرط بندی

حکم پاسور بازی بدون شرط بندی

خانه / احکام / احکام بازی و سرگرمی / حکم پاسور بازی بدون شرط بندی

بیلیارد اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز ‏نیست؛ و بولینگ اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندى اشکال ندارد.

به نقل از گزارشی از سایت تبیان؛ با چند پرسش و پاسخ ورزشی در خدمت کاربران بخش احکام هستیم:

سۆال: چرا برد و باخت در شطرنج حرام است ولی در فوتبال بلا اشكال است؟

جواب: برد و باخت در شطرنج و فوتبال هر دو حرام است یعنی اگر در بازی با غیر آلات قمار مثل فوتبال شرط كنیم كه هر تیمی باخت مبلغی یا چیزی به تیم برنده بدهد این هم حكم قمار پیدا می كند و حرام می شود. ولی دادن جائزه و هدیه به شخص یا گروه برنده كه از جانب دو طرف مسابقه تأمین نشده باشد بلكه از طرف شخص ثالثی باشد اشكال ندارد. همچنین بازی بدون شرط پول و امثال آن اشكال ندارد. اما شطرنج چون آلت قمار محسوب می شود به نظر بسیاری از مراجع بازی با آن حتی بدون برد و باخت هم حرام است ولی حضرت امام رحمة الله علیهو مقام معظم رهبری می فرمایند اگر شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده باشد و دیگر به آن وسیله قمار نگویند بازی بدون برد و باخت با آن اشكال ندارد. (ر.ك كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج2, ص181؛ استتفتائات امام رحمة الله علیهج2, ص9 ؛ استفتائات مقام معظم رهبری, س 1116 و 1122)

سۆال: آیا پاسور یا بازی با كارت بدون شرط بندی اشكال دارد؟
جواب: بازی با پاسور و سایر آلات قمار حرام است اما كارتهای دیگری كه برای سرگرمی درست شده نه برای قمار, بازی بدون برد و باخت با آنها اشكال ندارد. (استفتائات جدید امام رحمة الله علیه,ج2, ص10, س22؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری س1122)

سۆال: مسابقات اسب دوانی از نظر شرع جایز است؟
جواب: مسابقه اسب دوانی با شرائط شرعیه مانع ندارد. (استفتائات امام رحمة الله علیه,ج3, ص617)

سوال: حکم بازی بیلیارد و بولینگ چیست؟

دفتر حضرت امامخامنه ای (مد ظله العالی):

بیلیارد اگر با برد و باخت و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز ‏نیست؛ و بولینگ اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندى اشکال ندارد.دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد.پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

بدون شرط بندی و به عنوان ورزش بلامانع است.چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):

سوال: آیا ورزشهای حرفه ای و قهرمانی جزء مشاغل مشروع در اسلام به حساب می آیند، به عبارت دیگر آیا فرد مسلمان می تواند ورزشی را شغل خود قرار دهد و در مقابل آن پولهای هنگفت بیت المال را بگیرد مانند فوتبال که با حقوق های چند صد میلیونی یک فوتبالیست امرار معاش می کند؟
در حد معقول مانعی ندارد ولی حقوق های نامعقولی که معمول شده آن هم از بیت المال جایز نیست.

سوال: آن چه در مسابقات المپیک و نظیر آن مشاهده می شود، در برخی رشته ها از جمله رشته ی کشتی مردان، گاهی یک داور زن، قضاوت مسابقه را به عهده دارد. از آن جایی که بازرسی بدنی ورزشکار قبل از شروع مسابقه توسط داور، جزو قوانین بوده و برای شرکت در مسابقه ،گذشتن از این مرحله(بازرسی بدن ورزشکار که مستلزم تماس است. و نیز بلند کردن دست پیروز توسط داور) ضروری است و ورزشکار باید به آن تن دهد، حکم شرعی آن برای ورزشکار ایرانی و مسلمان شرکت کننده چیست؟ آیا این عمل جزو ضرورت حساب شده و یا کشتی گیر باید از مسابقه اجتناب کند؟
می بایست مسئولین ورزش قبلاً فرهنگ دینی ما را برای آنها توضیح می دادند و این گونه مشکلات را حل می کردند.

سوال: مشاهده فیلم های ورزش کشتی کج و یا مبارزه بوکس که در آن با خشونت زیاد مبارزه میکنند مشکل شرعی دارد؟
اگر مفسده ای بر دیدن آن باشد دیدن آن اشکال دارد.

سوال: دانشجویان در رشته تربیت بدنی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند روزانه برای دروس مختلف باید در سالن های ورزشی و استخرهای مختلط حاضر شوند. با توجه به لازم بودن حضور و این که به نامحرم توجه نکنیم و این که واقعاً هیچ احساس و حالت خاصی برایمان به وجود نیاید و همچنین با توجه به این که خانم های هم کلاسی مسلمان نبوده و دارای حرمت نیستند، آیا حضور در این باشگاه ها برای دانشجویان مسلمان چه حکمی دارد؟

این کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید.

بازدیدها: 1451

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *