درباره حضرت حمزه و فضائل ایشان

خانه / اختصاصی هیأت / درباره حضرت حمزه و فضائل ایشان

حضرت حمزه سیدالشهداء، شیر خدا و رسول

حمزه بن عبدالمطلب، مشهور به سیدالشهدا و اسدالله، عموی گرامی پیامبر اسلام (ص) و از یاران وفادار ایشان بود. او در سال ۵۴ قبل از هجرت در مکه متولد شد و در سنین جوانی به شجاعت و پهلوانی در میان قریش شهرت یافت.

 

حمزه در دومین سال بعثت پیامبر اسلام (ص) به ایشان ایمان آورد و با شجاعت و قدرت خود، به پناهگاهی برای مسلمانان مظلوم مکه تبدیل شد. او لقب “اسدالله” را به خاطر شجاعت و دفاع بی‌امان از پیامبر و اسلام دریافت کرد.

 

نقش حضرت حمزه در جنگ‌ها:

جنگ بدر: حمزه در جنگ بدر، یکی از درخشان‌ترین نبردهای خود را به نمایش گذاشت. او با شجاعت و دلاوری بی‌نظیر، مشرکان را به خاک و خون کشید و نقش مهمی در پیروزی مسلمانان داشت.

جنگ احد: در جنگ احد، حمزه به مصاف وحشی، پهلوان معروف قریش، رفت و او را به هلاکت رساند. اما در ادامه نبرد، نوح بن عبدالعزیز، غافلگیرانه به او حمله کرد و او را در سن ۵۴ سالگی به شهادت رساند.

 

شهادت و غم پیامبر:

شهادت حمزه، ضربه سنگینی به مسلمانان و به خصوص پیامبر اکرم (ص) وارد کرد. پیامبر در سوگ عموی خود اشک فراوان ریخت و او را “سیدالشهدا” و “شیر خدا و رسول” نامید.

 

 

فضائل و مقام حضرت حمزه:

حضرت حمزه به خاطر شجاعت، ایمان و فداکاری در راه اسلام، جایگاهی والا در نزد خداوند و پیامبر دارد. او الگویی از شجاعت و فداکاری در راه حق برای مسلمانان است.

 

سقای کعبه

در یکی از روزهای گرم و طاقت‌فرسا در مکه، زائران کعبه که از راه‌های دور به زیارت خانه خدا آمده بودند، از شدت تشنگی رنج می‌بردند. در آن زمان، آب آشامیدنی در مکه بسیار کمیاب و گران بود.

حضرت حمزه که شاهد رنج و مشقت زائران بود، دلش به حال آنها سوخت. او با وجود ثروت و مقام، تصمیم گرفت به عنوان سقا به زائران خدمت کند.

حمزه با سخاوت و فداکاری، مشک‌های آب را به دوش می‌کشید و به زائران تشنه، آب می‌داد. او هیچگاه بین مسلمانان و مشرکان تفاوتی قائل نمی‌شد و به همه به طور یکسان آب می‌داد.

 

فضائل حضرت حمزه (س) در روایات

شیخ صدوق از انس بن مالک نقل می‌‌کند که: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی علیهم‌السلام. (امالی صدوق، مجلس هفتاد و دوم.)

در روایت دیگری، کلینی رحمه الله از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که: «جاءَ رَجلٌ اِلَی النبی صلی الله علیه و آله فقال یا رَسُول اللّه وُلِدَ لی غلامٌ فماذا اُسَمّیه؟ قال: سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ؛ حَمْزة؛‌ شخصی محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ای فرستاده خدا، فرزند ذکوری برایم متولد شده است، چه نامی ‌‌بر وی نهم؟ فرمود: او را «حمزه» نام بگذار که محبوب‌ترین نام‌ها در نزد من است.» (کافی کتاب العقیقة باب الأسما والکنی.)

مرحوم صدوق رحمه الله در ضمن حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین نقل می‌‌کند: «و ما فی القیامة راکبٌ غَیرنا وَ نَحنُ أربعةٌ فَقام اِلَیه العَبّاس بن عبدالمطلب، فَقال: مَنْ هُم یا رسول اللّه؟ فقال: امّا أَنا فَعَلی البراق… و عَمّی حمزة بن عبدالمطلب اسداللّه و اسد رسوله سیدالشهدا عَلی ناقتی الغضباء… و أخی علیّ، عَلی ناقة من نوق الجنّة؛ در قیامت همه پیاده هستند به جز ما چهار تن. عباس بن عبدالمطلب عرض کرد: ای رسول خدا، آن چهار تن کدامند؟ فرمود: اما من سوار بر براق خواهم بود… و عمویم حمزة بن عبدالمطلب اسدالله و اسد رسول و سیدشهدا بر شتر غضبای من سوار خواهد شد. و برادرم علی بر شتری از شتران بهشتی».(خصال باب الأربعة.)

در حدیث مفصلی که امیرمؤمنان علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل نموده، آن حضرت، درباره حضرت حمزه می‌‌فرماید: «اما انّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه؛ همانا در قیامت عمویم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد». (تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص ۱۷۶، چاپ ۱۳۱۴)

 

برخی از فضائل و مقامات حضرت حمزه:

اولین شهید اسلام

اولین پرچمدار مسلمانان

لقب “سیدالشهدا” و “اسدالله” از پیامبر اکرم (ص)

شجاع‌ترین مرد عرب در زمان خود

مورد احترام و علاقه خاص پیامبر اکرم (ص)

 

حرم مطهر حضرت حمزه:

پیکر مطهر حضرت حمزه در کوه حُره در نزدیکی مدینه به خاک سپرده شد. امروزه حرم مطهر ایشان یکی از مکان‌های زیارتی مهم برای مسلمانان است.

 

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *