استاد محسن قرائتی در یکی از کتاب های خود آورده است:
آنکه گرفتار ریا مى شود، هنوز به مرحله یقین و باور نرسیده است.
على علیه السلام مى فرماید: «الاخلاصُ ثَمَرهُ الیَقین/ اخلاص، نتیجه یقین است». (فهرست غررالحکم)
ممکن است انسان به خدا و قیامت و پاداش و … علم داشته باشد؛ ولى علم انسان، تا به مرحله یقین و باور نرسد، آن تأثیرگذارى لازم را نخواهد داشت.
همه مى دانند که مرده، قادر بر انجام کارى نیست، امّا خیلى ها، در همان حال، از مرده مى ترسند.
ریاکار، هر چند ممکن است به خدا و قیامت و حساب و کتاب، آگاه باشد؛ ولى آگاهى او چون به مرحله یقین نرسیده، از اخلاص دور مى شود. این یقین هم در سایه عبادت بسیار فراهم مى آید.
قرآن مى گوید: «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ/ آنقدر عبادت کن تا یقین به تو برسد». (حجر، آیه ۹۹)
اگر یقین داشته باشیم که عالم، محضر خداست، عزت و ذلّت به دست اوست، دنیا و جلوه هاى آن، سرمایه هایى کم سود و گذرا و فریبنده است، به اخلاص در عمل کشیده مى شویم.
منبع: کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی
بازدیدها: 60