حجت الاسلام والمسلمین انصاریان: قرآن هدایتگر بشر است
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان گفت: ممکن است برخی افراد اطاعت از امامان معصوم (ع) را همراه با قرآن ندانسته و بگویند که قرآن به تنهایی برای ما کافی است. در حالی که در خود قرآن به عنوان کتابی هدایتگر کراراً تأکید شده. برای اهل نجات شدن از پیامبر (ص) و اولوالامر (امامام معصوم (ع)پیروی و اطاعت کنید.
به گزارش خبرنگار هیأت رزمندگان اسلام؛ حجتالاسلاموالمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه، در حسینیه مرحوم علوی بروجردی به بحث پیرامون جایگاه قرآن از دیدگاه روایات پرداخته و در این راستا ضمن اشاره به کافی بودن کلام حق برای هدایت بشر بیان داشت:
وجود نازنین حق هیچ نیازی به عبادات بندگان خود ندارد. چون غنی به ذات است. به تعبیر دیگر جایگاه او پیش از خلقت بشر با زمان فعلی که میلیاردها مخلوق آفریده شده است. ذرهای تغییر نکرده یا به معنای دیگر مرتبت نیافته است. لذا پس از پایان دنیا و نابودی کل مخلوقات نیز از جایگاه و عظمت او کاسته نخواهد شد. در واقع آفرینش خلقت توسط باریتعالی مصداق این مصرع است که میفرماید. ”من نکردم خلق تا سودی کنم”.
وی در ادامه با تأکید بر این امر که حضرت علی (ع) تمام خطبهها و کلمات قصار درج شده در نهجالبلاغه را درجا انشاء کرده. و در واقع برای ثبت آنها پیشمطالعهای نداشته است. به خطبه متقین حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه اشاره کرده و گفت:
حضرت علی (ع) در این خطبه 110 صفت برای متقین را درجا و بدون هیچ آمادگی قبلی بیان کرده است. در واقع کاتب اولین کتاب در اسلام، خود حضرت علی (ع) بوده است. و در بیان قدرت بیحد و مرز حضرت در خطابه زبان عربی همین بس که ایشان 2 سخنرانی یا خطبه شگفتانگیز دارند. که یک مورد آن با وجود در برداشتن عالیترین معارف الهی فاقد ”الف” بوده و دیگری بدون ”نقطه” بیان شده است. از این رو جایگاه حضرت به لحاظ اشرافشان به ادبیات عرب و فن سخنوری ناشناخته مانده است.
استاد حوزه علمیه در بخشی از سخنان خود به تشریح کلمه ”سبحان” یا تسبیح در قرآن پرداخته و عنوان کرد:
به کلمه” سبح” در قرآن زیاد اشاره شده، در رکوع و سجود نماز واجب و مستحب نیز ذکر ”سبحان الله” واجب شده است. حال این کلام به چه معناست؟ به این معنی است که وجود مقدس حق، از هر عیب و نقصی پاک است. درک این مقوله که حضرت حق از هر نقص و عیبی بری است. ما را به این امر متوجه میسازد. که ریشه این همه نقصان در زندگی بشری از کجاست؟
جواب این سوال در آیه 79 سوره مبارکه نساء خطاب به بندگان ذکر شده آنجا که میفرماید. وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ. هر بدی که به تو میرسد از خودِ توست. مبتنی بر این آیه شریفه، همه رنجها، عیوب و نقصانهای بشری. کارخانه سازندهاش خود انسان بوده و ربطی به پروردگار عالم نداشته. چرا که وجود مقدس باریتعالی تنها ”بیده الخیر” است. به این معنی که ”در وجود مقدس خداوند شری نیست. ذات و صفات او خیر محض است”.
وی در ادامه ضمن اشاره به این امر که کلید حل مشکلات در قرآن و روایات آمده است، تصریح کرد:
خیلی از افراد به پیامبر (ص) و امامان (ع) برای رفع و حل مشکلاتشان مراجعه کرده. و آن بزرگواران در پاسخ میفرمودند که مشکلات خود را با دادن صدقه یا کسب رضایت والدین رفع کنید. چرا که کارگردان عالم خلقت. ما و جهان را بینقص رقم زده. و در این راستا خود فرموده
«فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» یا «أَحْسَنِ تَقْويمٍ».
پس علت مشکلات پیش آمده در زندگی میتواند گاهی نشأت گرفته از مخلوط شدن مال حلال با حرام باشد. بر این اساس کلید حل مشکلات خانوادهها، لزوماً در دست روانشناسان که برخی از آنها با تکیه بر فرهنگ و آموزههای غربی مراجعین خود را راهنمایی میکنند. نیست، بلکه به فرموده پروردگار عالم و روایات واصله. کلید قفل مشکلات در قرآن ذکر شده که البته باید بدون تکبر به آن گوش کرده و عمل نمود .
استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح عمل به رهنمودهای قرآن برای رفع مشکلات بیان کرد:
در آیه 109 سوره مبارکه بقره ذکر شده. فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا، پس (اگر ستمی به شما رسید) در گذرید (و مدارا کنید) به رخ نکشید. البته که این مر باید قلبی باشد و نه لزوماً زبانی و ظاهری. در آیه 22 سوره مبارکه نور نیز خداوند به مومنانی که خطا و گناهانی از آنها سرزده میفرماید.
أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ، آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ اگر پاسختان مثبت است. وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا، ”پس عفو و صفح پیشه کنند. و از بدیها درگذرید”. مبتنی بر این آیه به مومنان سفارش شده که اگر طالب آمرزش الهی هستند، از کسی که به آنها ظلم و بدی کرده، گذشت کنند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان در پایان عرایض خود ضمن تکرار این مقوله که تمامی کلیدهای مشکلات نزد خدا و اهلبیت (ع) است. به این حقیقت که وجود مقدس خداوند نیاز به طاعت بندگان ندارد اشاره و خاطرنشان کرد:
گر جمله کائنات کافر گردد. بر دامن کبریاش ننشیند گرد. در واقع منفعت طاعت و زیان و خسارات گناه برای خود فرد است ولاغیر. بر این اساس نیک و بدی برای عامل آن بوده و به تعبیری عمل از عامل خود جدا نیست.
در آیه 19 سوره مبارکه صافات قید شده ”سُبحَنَ ٱللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ”. ذات پاک خدا از هر وصف و نقصی که به او نسبت مىدهند منزّه است. (و در واقع این مخلوق است که مسئول اعمال خویش است. نه خالق)، لذا پذیرش این امر مهم که مالک هستی هیچ عیب و نقصی ندارد. سبب میشود که بنده از او راضی شده. و به دلیل نواقص موجود. خود را مسئول بداند و در حقیقت از خود ناراضی باشد. نه از خالق هستی.
در ابتدای عرایض هم اشاره شد که برای راهنمایی بشر قرآن بس است. و در خود قرآن نیز تأکید به اطاعت از خدا و اولوالامر شده که به فرموده روایات واصله. منظور از اولوالامر حضرت علی (ع) و فرزندان عالیقدر او هستند. و این در واقع چشمروشنی پروردگار هستی به بشر است. که اهل بیت (ع) را برایش قرار داده. که تا دم مرگ و حتی پس از آن با او باشند.
البته اگر فرد در دنیا به آنها توسل داشته. پس از موت از جانب حضرات معصومین (ع) به وی ندا میرسد. که در دنیا با ما بودی، زین پس ما با تو هستیم.
از اینرو به ما سفارش شده است که علاوه بر توسل به حضرات معصومین (ع). پس از نمازهای واجب دعا کنیم که به اجابت خواهد رسید. چرا که حدیث قدسی است که میفرماید. وضوگرفتن نور است. پس هر کس وضو گرفته و نماز بخواند. و پس از آن از من درخواستی نماید. اگر من دعایش را مستجاب نکنم بر او جفا کردهام و من خدای جفاکاری نیستم.
حجت الاسلام انصاریان: اعمال صالح جلوههایی از قدرتِ اراده و مشیت الهی
بازدیدها: 0