محورهای مباحث مطرح شده در نشست هم اندیشی سخنرانان هیات در قم

خانه / مطالب و رویدادها / محورهای مباحث مطرح شده در نشست هم اندیشی سخنرانان هیات در قم

خلاصه مباحث حضرت آیت ا… کاظم صدیقی

نکات اخلاقی ویژه مبلغ و منبری :

۱-      جلب رضایت امام زمان از اول تا آخر منبر

۲-      اصلاح خود مقدم است بر اصلاح جامعه

۳-      منبری تا وصل نباشد نمی تواند کسی را وصل کند

۴-      پرهیز از غرور در منبر برای اثرگذاری در مخاطبین

۵-      بالا و برتر ندیدن خود

۶-       لزوم منبر رفتن برای خود جهت خودسازی

۷-       منبر و محراب نباید ویترینی باشد برای خودنمایی بلکه باید خدا را نشان دهد

۸-      پرهیز از آفات شهرت مثل اینکه انسان مجالس کوچک را در شأن خود نبیند

۹-      مراقبت بر عمل به آنچه به مردم می گوییم تا در قیامت حسرت نخوریم

خلاصه مباحث حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری

الف)چیستی اقتصاد مقاومتی

تعریف اقتصاد مقاومتی :

  • اقتصاد مقاومتی یعنی الگوی اقتصادی مبتنی بر  فرهنگ اسلامی ، اثرش هم باید توانمندی اقتصاد کشور در مقابل با تهدیدهای دشمن و تبدیل آنها به فرصتی برای پیشرفت بیشتر است.

نکته :

  • اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی است که ضمن مقاوم سازی و تقویت اقتصاد ملی در برابر تهدید ها ، توان تحریم شکنی با رویکرد عقب راندن نظام سلطه را داشته باشد و در عین حال پیش رو ، فرصت ساز ، مولد ، درون زا و بروگرا باشد .

(درون زا یعنی مبتنی بر توانایی های ملی باشد

 برون گرا یعنی مرتبط با اقتصاد جهان ولی متکی  بر توانایی های ملی .نخواهد مشکلاتش را با توانایی های برون مرزی حل کند)

  • اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ماست و البته اختصاص به کشور ما هم ندارد و همه اقتصاد ها با توجه به تکانه های اجتماعی که امروز در فضای جهانی هست نیاز به مقاوم سازی اقتصاد خود در مقابل این تکانه ها دارند

ویژگی های اقتصاد مقاومتی :

  • باید در مقابل فشارهای بیرونی مصونیت سازی کند به بنای اقتصاد داخلی استحکام ببخشد و باید به حدی استحکام اقتصادی ایجاد کند که دشمن را از تأثیر گذاری ازاین ناحیه مأیوس کند .
  • اقتصاد مقاومتی درون زا ست یعنی به توانایی های داخلی تکیه می کند برای حل معضلات . مکرر فرمودند ما برای حل مشکلات اقتصادی مان نباید به رفع تحریم تکیه کنیم باید تلاش کنیم که اقتصاد خود را به گونه ای شکل دهیم که بتوانیم از امکانات درون برای حل مشکلات استفاده کنیم
  • این که برون زا ست یعنی اقتصادی است که تعامل با جهان دارد در عین اینکه تکیه بر توانایی های داخلی می کند .
  • اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست یعنی معنای آن ریاضت اقتصادی نیست که به مردم ریاضت دهیم بلکه الگوی اقتصادی است که امکان مقاومت در برابر شرایط جهانی را فراهم می کند
  • : این اقتصاد مقاومتی فقط برای عبور از بحران های اقتصادی و مثلا شرایط تحریم نیست
  • حتما باید متکی بر اقتدار عمومی و آحاد ملت باشد اقتصاد دولتی نیست دولت نظارت می کند ولی اقتصاد مردمی است

اقتصاد مقاومتی چه چیزی نیست ؟

  •  الگوهای جهانی اقتصاد مدل توسعه بین المللی حتما اقتصاد مقاومتی نیستند
  • بی تردید اقتصاد سرمایه داری که منتهی به نفی کرامت انسان در مقابل توسعه سرمایه می شود و عاطفه و اخلاق را متناسب با توسعه سرمایه داری تعریف می کند و نسبی می کند اخلاق را این حتما اقتصاد مقاومتی نیست و اقتصاد مقاومتی امکان مقاومت بومی ما فرهنگی ما در مقابل جهان مهاجم فراهم می کند.

ب) ضرورت اقتصاد مقاومتی

  •  با این تحلیل که یک الگوی اقتصادی برآمده از ارزش های دینی و انقلابی ماست و می تواند به توانمند سازی اقتصاد ما مبتنی بر مؤلفه های درونی منتهی شود و امکان مقاومت و بلکه غلبه اقتصادی و حتی تغییر موازنه اقتصاد جهانی را به   نفع کشور ما و منافع ملی ما و دنیای اسلام فراهم می کند این یک ضرورت برای انقلاب اسلامی است
  • (در رویارویی و هماوردی تمدن اسلامی با تمدن غرب و کنفسیوس باید در سه عرصه  انقلاب کنیم : سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی )
  • این جنگ همه جانبه ای که بین ما و غرب هست یعنی جنگ تمدنی الان لبه تیزش بر جنگ اقتصادی است ، این جنگ تمام عیار تبدیل شده در شرایط کنونی به جنگ اقتصادی برای شکست کل انقلاب اسلامی

ج)راه تحقق اقتصاد مقاومتی :

۱-      راه تحقق طولانی مدت :

  • به دست آوردن سه مؤلفه :
  • برنامه ریزی برای اقتصاد عینی (تصمیم های مدیریتی جاری در کشور در مقیاس آحاد عمومی بر اساس قوانین)
  • دانش اقتصاد( ابزار شناخت وضعیت و پیش بینی و کنترل )
  • مکتب اقتصادی(منظور از مکتب اقتصادی مجموعه ی آموزه هایی است که دین برای حوزه اقتصاد به ما می دهد که بخشی از آن در فقه الاقتصاد است بخشی در اخلاق اقتصادی است و بخشی در حکت اقتصادی است در سه لایه موضوعات ، نظامات اجتماعی و تکامل اجتماعی) این مأموریت حوزه است .
  • بر پایه مکتب اقتصادی دانش اقتصادی تولید می شود و با فرآوری مکتب و دانش اقتصادی برنامه ریزی عملیاتی صورت می گیرد . پس دانش اقتصاد باید تولید شود بر محور مکتب اقتصادی اسلام و الا دانش دینی نیست و فرآوری مکتب و دانش در حوزه برنامه ریزی تبدیل می شود به برنامه  اقتصاد مقاومتی .

۲-      راه تحقق کوتاه مدت :

–           گفتمان سازی

–           ایجاد مطالبه مردمی

–          ایجاد امید

–          تبیین رابطه رفتار اقتصادی با مقاومت در مقابل کفار

  • اولین اقدامی که ما می توانیم کنیم فرهنگ سازی نسبت به ضرورت اقتصاد مقاومتی ، چیستی آن و مسیر دست یابی به آن است . که تبدیل به گفتمان اجتماعی شود در هر حوزه متناسب با خودش چه در حوزه عمومی و چه تخصصی .
  • ما مقدورات این کار را به شدت در اختیار داریم  . ما یک مقدورات تاریخی داریم که تاریخ حرکت اسلامی در اختیار ما گذاشته مثل مسجد ، حسینیه و هیئات.
  • باید تبیین کنیم  رابطه بین نوع معیشت اقتصادی و مقاومت در مقابل با کفار ، رابطه بین معیشت اقتصادی اعم از تولید توزیع مصرف با پیشرفت اقتصادی دنیای اسلام ، تغییر موزانه به نفع دنیای اسلام و پیشرفت تمدنی اسلام :

o        فرهنگ تولید : قبله نبودن ربا و سود ربایی ، قناعت به سود کم ، صرف  ثروت در تولید به جای توزیع ، بهره وری حداکثری

o        فرهنگ مصرف : خرید کالای داخلی ، قناعت

خلاصه مباحث حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی

الف) نکات ویژه تبلیغ :

۱-      نقشه راه و ویژگی های مبلغ :

  • دعوت به خدا
  • عمل صالح
  • باور

۲-      روش کار مبلغ :

  • دفع سیئه به حسنه برای تبدیل کردن دشمن به دوست گرم
  • دو صفت لازم در جهت رسیدن به هدف : صبر و حظ عظیم (ایمان و تقوی)

۳-      سه محور یک تبلیغ خوب :

  • موضوع (ویژگی های موضوع : نو بودن ، کاربردی بودن ، اثرگذار بودن ، انطباق با مخاطب و …)
  • محتوای عالی
  • شیوه القاء

ب) نکات بحث پیرامون خانواده :

سه محور اساسی :

  • تشکیل خانواده
  • تحکیم خانواده
  • تکثیر خانواده

۱-      تشکیل خانواده :

  • ازدواج آسان (جریان ازدواج حضرت موسی) :

–         بررسی علل موهوم تأخیر ازدواج (وسواس و حیای منفی، بی تفاوتی اطرافیان ، توقعات و تجملات ،مشکل خانوادگی ، مسئولیت گریزی، ولنگاری، روابط آسان و آزادی جنسی، سخت گیری و بهانه جویی، نا باوری و ضعف، فقر و ناداری)

–         بررسی علل معقول تأخیر ازدواج (کسب مدارج علمی، نداشتن کار ، سربازی)

–         بررسی اصول حاکم برای ازدواج (شناخت همسر ، اصل کفویت ، اصل سنخیت)

–         راهکارهای ازدواج آسان (مثلا استفاده از فرهنگ وقف)

۲-      تحکیم خانواده :

  • سه نوع خانواده :

–         خانواده موفق و پیوسته (ویژگی های این خانواده : نظم و ثبات و مسئولیت پذیری . ۹۱/ انبیاء و سوره انسان)

–         خانواده نیمه موفق و گسسته (ویژگی ها : طلاق عاطفی زیر یک سقف ، نبودن گذشت ، نبودن انصاف ، نبودن احترام ، بهانه گیری ، نبودن حق محوری ، افسردگی و انزوا)

–         خانواده ناموفق و گسیخته (ویژگی ها : خدا محوری نیست، ظلم است، گاهی اعتیاد است، ولنگاری جنسی ، تذوق و تنوع طلبی)

  • سه محور برای مانور دادن در این بحث :

–         اصول مشترک در خانواده بین زن و مرد و فرزند (اصل محبت ، اصل صفح و تغافل ، اصل سازگاری ، اصل تقدیر و قدر شناسی، اصل راز داری، اصل آراستگی ، اصل احترام متقابل، اصل صداقت، اصل صبر بر نا ملایمات)

–         وظایف مرد (پذیرش مدیریت مرد در خانه ، تربیت دینی ، تربیت سیاسی ، تربیت اقتصادی )

–         وظایف زن

۳-      تکثیر خانواده

–         ورود به این بحث با لطافت

–         توجه ویژه مقام معظم رهبری به بحث کمیت و اینکه به بهانه کیفیت نباید کمیت را رها کنیم .

خلاصه مباحث حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان

لزوم جریان سازی در کشور در دو حوزه :

۱-انس با قرآن

راهبرد :

–         لذت بردن از  قرآن با ابزار محزون شدن با قرآن

(منظور از حزن : فراق یا شوق در اثر محبت)

o        کثرت قرائت قرآن و قرار دادن آن در سبک زندگی

۲-  تدبر در قرآن

معنای تدبر در قرآن :

o        کشف ارتباط آیات و استخراج معنا از ترتیب آنها

نتیجه تدبر در قرآن :

o        سیاسی بار آمدن مردم

o        سوخته شدن ریشه استکبار در مردم

خلاصه مباحث حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری

الف) اهداف تربیتی همه معارف دین به ترتیب اولویت :

۱-       تقویت روحیه عبودیت و بندگی

۲-      تقویت روحیه ی ولایت پذیر دینی

۳-       تحکیم بنیان خانواده است.

(در اهداف تربیتی اول بندگی خدا، مسیرش ولایت پذیری دینی است، کانونش خانواده است.)

۴-       تقویت روحیه ی خدمت گذاری

۵-       تقویت روحیه ی مجاهدت، ایثار، فداکاری و شهادت طلبی  که این مقدمه تمدن سازی است.

ب) مدل پیشنهادی برای پردازش مطالب :

  • مدل تحلیل مفهومی : بررسی موضوع از سه منظر به ترتیب :

–         چرایی

–          چیستی

–          چگونگی

  • مثال :

–         موضوع : بندگی و پرستش خداوند

–         چرایی : پاسخ گویی به نیاز انسان به پرستش (بشر بدون پرستش خداوند آرام نمی گیرد)

–         چیستی : ابعاد بندگی

o        بعد عقلی

o        بعد قلبی

o        بعد جوارحی

–         چگونگی :

o        فهم دینی

o        رعایت دینی

o        استقامت

ج) نکات جذب مخاطب :

            – تأیید آنچه قابل تأیید است (تأیید فرهنگ وفاداری جاهلیت)

– تبدیل آنچه قابل تبدیل است (تبدیل فرهنگ تعصب جاهلیت به غیرت دینی)

– تخریب آنچه قابل تأیید و تبدیل نیست . (تخریب زنده به گور کردن دختران)

د) نکات پراکنده :

  • سه کارکرد شیطانی دین :

o        بازی با دین

o        کسب با دین

o        توجیه با دین

  • سه تخصص شیطان :

o        نیاز سنجی

o        ظاهر سازی

o        استفاده از واسطه های ارزشی

  • بحثی پرکاربرد :

–         انسان سراسر نیاز است

–         دو سفره برای تأمین نیازهای او وجود دارد : سفره حضرت حق و سفره شیطان

–         نتیجه استفاده از سفره الهی : تأمین نیاز با حلال و تجارت دنیا و آخرت

–         نتیجه استفاده از سفره شیطان : تأمین نیاز با حرام و خسارت دنیا و آخرت

–         انسان عاقل کدام را انتخاب می کند؟

بازدیدها: 161

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *