مهدویت در قرآن – قسمت 21 – آیه 37 سوره انعام
وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قادِرٌ عَلي أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ
ترجمه فارسی :
آیت الله مشکینی :
ترجمه آلمانی :
Und sie (d. h. die Ungläubigen) sagen:,Warum ist (denn) auf ihn (zur Bestätigung seiner Sendung) kein Zeichen von seinem Herrn herabgesandt worden?` Sag: Gott hat (jederzeit) die Macht, ein Zeichen herabzusenden. Aber die meisten von ihnen wissen nicht Bescheid
تفسیر :
ابوجارود از امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که در تفسیر آیه ان الله قادر علی ان ینزل آیة ‹ انعام: 37› فرمود: خداوند در آخرالزمان نشانه هایی به تو نشان خواهد داد که از آن جمله است: دابة الارض، دجال ، نزول عیسی بن مریم علیه السلام و طلوع خورشید از مغرب
منبع اصلی: بحارالانوار، ج52 ، ص 181، حدیث 4
تفسیر اثنا عشری :
باز سر رشته كلام به اقوال كفار مىفرمايد:
وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ: و گفتند رؤساى قريش بعد از عجز از معارضه قرآن، چرا نازل نمىشود بر پيغمبر صلى اللّه عليه و آله آيتى از جانب پروردگار او، يعنى معجزهاى كه ما از او مىطلبيم، مراد آيات مقترحه (دلخواهى) است كه بر سبيل تعنت از آن حضرت طلب مىكردند، چون يد بيضا و عصاى موسى و ناقه ثمود و احياى موتى و غيره، و يا به جهت اعتنا نكردن ايشان به آيات و معجزات حضرت سيد كائنات از جهت عناد مىگفتند: چرا آيتى ديگر به ما نمىنمايد قُلْ إِنَّ اللَّهَ قادِرٌ عَلى أَنْ يُنَزِّلَ آيَةً: بگو اى پيغمبر بدرستى كه خداى تعالى قادر است بر آنكه نازل فرمايد آيتى از آيات مقترحه آنها آيتى ديگر، يا آيتى كه ملجأ و مضطر سازد به ايمان مانند شقّ جبل، يا آيتى كه اگر به آن ايمان نياورند هلاك شوند وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ: و لكن بيشتر ايشان نمىدانند كه حق تعالى قادر است بر آن آيات، و لكن عاقبت وخيم است چه حكم الهى بر اين وجه جارى شد كه چون معجزه طلبند و حضرت سبحان آن را ظاهر فرمايد و مقترحان ايمان نيارند، عذاب استيصال بر ايشان فرود آيد، مانند قوم ثمود و اصحاب مائده و غيره و يا نمىدانند در آنچه نزال فرموده از آيات بيّنه ايشان را مندوحه است از غير آن، يعنى وافى كافى است مر كسى را كه در آن نظر و تدبر نمايد.
حضرت باقر عليه السّلام در اين آيه فرمود: زود است نشان داده شود شما را در آخر الزمان آياتى، از آن جمله دابة الارض كه مراد وجود امير المؤمنين عليه السّلام است، و ديگر دجال و نزول عيسى بن مريم و طلوع شمس از مغرب، مراد ظاهر شدن ولىّ عصر، امام زمان، قائم آل محمّد پسر امام حسن عسكرى عجل اللّه تعالى فرجه مىباشد كه از طرف مكه ظهور نمايد و دنيا را پر از عدل و داد فرمايد، بعد از آنكه از جور و كفر پر شده باشد. اللهم اجعلنا من انصاره.
منبع اصلی: تفسير اثنا عشري، ج3، صص 260-261(نرم افزار جامع التفاسیر)
تفسیر جامع :
قوله تعالى: وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ اين آيه حكايت ميكند گفتار و سخنان بزرگان قريش را وقتى عاجز شدند از معارضه با پيغمبر اكرم در آنچه از قرآن آورده شروع كردند بياوه سرائى و سخنان بيهوده و گفتند چرا بر پيغمبر آياتى مانند عصاى موسى و ناقه صالح نازل نميشود؟
خداوند در جواب آنها فرمود در غير اين آيه آيا كفايت نميكند آنها را اين قرآنيكه بر تو نازل كرده ايم و در اينجا فرمود بگو اى محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خدا قادر است كه آياتى بفرستد ولى وقتى آيات نازل شد و ايمان نياورديد هلاك ميشويد در كافى از ابى جارود روايت كرده گفت حضرت باقر عليه السّلام فرمود در آخر زمان خداوند آياتى از قبيل دابة الارض و خروج دجال و فرود آمدن عيسى بن مريم از آسمان و طلوع آفتاب از مغرب بمردم نشان خواهد داد.
گردآورنده:طیبه فدوی
منبع اصلی: تفسير جامع، ج2، ص305(نرم افزار جامع التفاسیر)
بازدیدها: 698