نظرامام رضا (علیه السلام)دربارۀهزینۀخانواده وثروت اندوزی

خانه / مطالب و رویدادها / نظرامام رضا (علیه السلام)دربارۀهزینۀخانواده وثروت اندوزی

روایت است که درباره هزینه کردن در خانواده از امام رضا (علیه السلام) سوال شد، امام (علیه السلام) فرمودند: «راه میانه راهی است در میان دو روش ناپسند!»

روایت است که درباره هزینه کردن در خانواده از امام رضا (علیه السلام) سوال شد، امام (علیه السلام) فرمودند: «راه میانه راهی است در میان دو روش ناپسند!»
راوی پرسید: فدایت شوم! من آن دو روش ناپسند را نمی دانم، منظورتان چیست؟
حضرت (علیه السلام) فرمودند: «آری، می دانم. خدا تو را رحمت کند! آیا نمی دانی که خداوند از اسرافکاران و سختگیری، بیزاری جسته و فرموده است: «آنان که انفاق می کنند، نه اسراف می ورزند و نه تنگ می گیرند؛ بلکه راهی میانه در پیش می گیرند» یعنی نه افراط نه تفریط»

3
ثروت اندوزی
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «ثروت انباشته نمی شود مگر به سبب پنج چیز: بخل شدید، آرزوی طولانی، حرص زیاد، قطع رحم و ترجیح دادن دنیا بر آخرت.»

معیار شرافت و برتری
نقل است روزی یاران گرد امام رضا (علیه السلام) نشسته بودند. سخن از موسی بن جعفر (علیه السلام) شد. عبادت های ایشان زیانزد خاص و عام بود. یکی از حاضران رو به امام رضا (علیه السلام) کرد و گفت: به خدا سوگند! در زمین از لحاظ پدری، احدی از تو شریف تر نیست.
امام (علیه السلام) راز بزرگی اجدادشان را به زیبایی بیان کردند و فرمودند: «تقوا این شرف را به آنان داد و اطاعت خداوند نیز ایشان را بدان بهره مند گردانید.»
یکی از دوستان نیز فرصت را مغتنم شمرد و از خود امام (علیه السلام) به بزرگی یاد کرد و در پایان نیز در حالی که با احساسات تمام سخن می گفت: به امام (علیه السلام) عرض کرد: یابن رسول الله (ص)! شما از نسل پیامبر (ص) هستید و به خدا سوگند شما بهترین مردمان هستید. و این حرف دل همه حاضران بود.
امام (علیه السلام) در کمال فروتنی فرمودند: «ای مرد! غصه نخور. چرا غصه می خوری؟ بهتر از من کسی است که تقوایش به خداوند متعال بیشتر و اطاعتش افزون تر باشد. به خدا قسم این آیه قرآن منسوخ نشده است که خداوند متعال فرمود:

«إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم؛ ما شما را قبائل مختلف قرار دادیم تا به آن نام ها شناخته شوید همانا گرامی ترین شما نزد خداوند، متقی ترین و پرهیزکارترین شما است.»

Views: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *