اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
رهنمود های امام خامنه ای ( حفظه الله) برای ما سر مشق است
موضوعی که به من فرمودند در ارتباط با آن یک مقداری محضر شما سروران معظم و اساتید عزیزم در فضای مبارزه و جهاد و انقلابی گری مواردی را درس پس بدهیم، جریان شاخصه های انقلابی گری و بلکه اشاره ای هم به چگونگی ظرفیت ها و عرصه های ایجاد این فضا در هیات. اصل اینکه چرا این بحث انتخاب شده شاید یک جهت آن این باشد که حدود پنج ماه پیش مقام معظم رهبری در جمع پنج شش هزار نفری مردم قم در حسینیه ی امام مطلبی را فرمودند، یعنی در اصل مشقی را دادند، ما اگر تکالیفی که آقا می دهند اجراء نکنیم آن وقت این مشق هایمان روی هم انبار می شود؛ پریروز دوباره مقام معظم رهبری یک تکلیف جدیدی را دادند، ما باید سریع خودمان را برسانیم، حالا چون برای پریروز بوده حالا به این نکته هم اشاره ای خواهیم کرد ولی اگر نرسانیم این ها روی هم انباشته می شود، آقا منتظر نمی مانند که مشقمان را خط بزنند، می گویند و عبور می کنند، کاری که پیامبر(صل الله علیه و آله) کردند « ما عَلَي الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ » بعد آن وقت قیامت ما می مانیم و خدا و محاسبه ی سخت خدا که امر و فرمان ولی شما در این حوزه بود شما چه کردید! آن جا خط می زنند، آن جا نمره می دهند، این جا ممکن است کسی با ما کاری نداشته باشد ولی آنجا سخت می گیرند، قطعا هم سخت می گیرند؛ قرآن می فرماید که سوال می شوید. در چگونگی مبارزه قیامت از همه سوال می کنند که نقش شما چه بوده است، شما چه کردید؛ تکلیفی که 19دی مقام معظم رهبری دادند این بود که جوان ها در همه ی حوزه ها، در همه ی مجموعه ها در دو حوزه کار کنند، یعنی هم تحقیق کنند، هم بررسی کنند، جلسات بگیرند و با هم بحث کنند، یکی در شناختن شاخصه های انقلابی گری است، این را حتما باید موضوع کار قرار بدهند جوان ها ی ما و یکی هم بررسی عوامل ماندگاری انقلاب است که البته این دو تا به هم ارتباط خیلی نزدیکی دارد، چرا این موضوع انتخاب شده است من یک اشاراتی اگر خدا توفیق دهد عرض خواهم کرد که مقام معظم رهبری در این برهه چرا الان روی فضای انقلابی گری این مدت این همه تاکید دارند؛ در انتخابات مجلس می فرمایند نماینده باید انقلابی باشد، در جلسه با هیات دولت است، مسئولین اجرایی است می فرمایند مسئولین باید انقلابی باشند، در جلسه با حوزه ی علمیه است، نمایندگان مجمع طلاب حوزه ی علمیه فرمودند اگر حوزه ی علمیه از روحیه ی انقلابی فاصله بگیرد همه چیز از بین خواهد رفت، یعنی به حوزه ی علمیه هم فرمودند انقلابی گری، اساتید دانشگاه هم محضر آقا بودند، آقا فرمودند انقلابی گری و… . همه جا آقا دارد تکرار می کند این موضوع انقلابی گری را، خب حتما یک مسئله ی مهمی در بین هست که البته با این صحبت پریروز آقا در دانشگاه امام حسین(علیه السلام) کاملا خیلی از مسائل روشن شد، تا حالا مقام معظم رهبری در این صحبت های چند سال اخیر از دولت قبل یک نکته ای را مطرح می کردند که اعتماد به خدا، عدم اعتماد به دشمن، این را در دولت قبل هم آقا خیلی تکرار می کردند به دشمن اعتماد نکنیم، چون حالا همه می دانیم بالاخره جزء ادبیات سیاسی در دولت ما حزب الهی ها این بود که ما برویم بنشینیم با آمریکا صحبت کنیم بگوییم که تو با ما کاری نداشته باش، ما هم با تو کاری نداریم و تو ما را به عنوان یک قدرت حساب کن، تو قدرت هستی مثلا در کجا، ما هم در خاورمیانه قدرت هستیم، تو قدرت ما را به حساب بیاور؛ اگر این کار را بکنی به ما کاری نداشته باشی ما هم با تو کاری نداریم، که بعد آن موقع ما فریادمان گوشه و کنار، با این دوستان جمع می شدیم می گفتیم اگر کسی با ایشان ارتباط دارد بگوید این منطق، منطق انقلاب نیست، این منطق اسلام نیست، آمریکا اگر با ما کار نداشته باشد ما معلوم است که با آن کار داریم. مقام معظم رهبری دارد داد می زند ما داعیه ی محو نظام سلطه را داریم، چطور ممکن است ما با او کاری نداشته باشیم اگر با ما صرفا کاری نداشته باشد، خدا به ما دستور می دهد « قَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ » بروید بجنگید با سران کفر، خدا دارد به ما دستور می دهد « وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ »، اینطوری نیست که ما یک روزی بخواهیم بگوییم که عیسی به دین خود، موسی به دین خود؛ این حرف را هم آمدند به پیامبر(صل الله علیه و آله) هم زدند « لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ » آمدند گفتند که « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ » یک بخش هایی از مطالب تو را ما می پذیریم، یک بخش هایی از مطالب ما را هم تو بپذیر، ما همه ی دین تو را نمی پذیریم، تو هم همه ی دین ما را نپذیر ولی بیا باهم معامله کنیم، یک بخش های از آن را تو به پذیر، یک بخش هایی از آن را هم ما می پذیریم؛ خدا دستور داد پیامبر حواست را جمع کن « قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ » نه من آن چیزی که شما قبول دارید قبول دارم و نه آن چیزی که من قبول دارم شما قبول دارید «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ» شما دین خودتان، من دین خودم؛ ان وقت دین من، دین اسلام اصلا اجازه نمی دهد بنشینی مماشات کنی با دستگاه استکبار؛ امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود آن آیه قرآن که حالا جناب هاشمی برداشت این آیه در پیامش به کنگره ی جهانی صلح، در سایتش هم است، که ما باید بر اساس این آیه ی قرآن با کفار حربی هم صلح کنیم، کدام آیه ی قرآن؟ آیه ی61 سوره ی انفال «فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ» یعنی شما وقتی کفار آمدند صلح کنند بپذیرید و توکل به خدا کنید، دیگر حالا گذشته را هم بیخیال؛ امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود نخیر این آیه برای قبل از جنگ بدر است که اسلام در نهایت ضعف و ذلت و کمی یار بود. امام صادق(علیه السلام) فرمود: خدا نفرمود اگر دشمن آمد صلح کند، فرمود اگر جناح کفر و استکبار آمد تسلیم تو شد؛ الان کجا استکبار تسلیم ما شده است! الان کجا داعش تسلیم شما شده! الان کی داعش آمده گفته است من می خواهم تسلیم شما شوم که شما بخواهید صلح کنید؛ در اوج درگیری داعش می گفت بر اساس آیه ی قرآن باید با کافر حربی صلح کرد. یک زمانی ما در زمان اصلاحات مطلبمان این بود که می گفتند قرآن احکام هزار و چهارصد سال پیش است و برای الان نیست؛ جالب است که الان می گویند به واسطه ی آیه ی قرآن شما باید در برابر استکبار کوتاه بیاید! کوتاه چه است! بیاید بروید رابطه را برقرار کنید؛ به قول آقای روحانی بزرگوار می گفت من دو سال است تلاش کردم، زحمت کشیدم این تنش را بین ایران و آمریکا در حد بسیار زیادی پایین آوردم و دارد ایجاد اعتماد می شود، مشاور او بر می گردد می گوید ما فرصت نداریم سریع باید اعتماد ایجاد کنیم؛ مقام معظم رهبری در اواسط دوره ی قبل فریاد عدم اعتماد به دشمن را سر دادند، خب ما جریان های حزب الهی حاضر نبودیم بپذیریم که آقا با ما است، که این حرف چی است که آمریکا بیا باهم مشترک مدیریت کنیم جهان را، ما می گوییم «لا اله الا الله» اول نفی می کنیم سلطه ی استکبار را بر خلق جهان؛ اسلام آمده بشر را نجات دهد، هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ » رسالت اسلام این است، برای این پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) زجر کشیده است، برای این پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) این همه ستم را تحمل کرده، سخن صریح رسول اکرم(صل الله علیه و آله) است، می فرماید اصلا مبعوث شدم برای این، اصلا من آمدم این جماعت را بردارم یک جماعت دیگر بگذارم. البته این ادبیات آقای روحانی و احمدی نژاد اینجا با هم یکی است، ایشان هم الان دارد می گوید مشارکت در قدرت که البته ایشان خیلی دیگر جلو رفته است، تا جایی که پریروز مقام معظم رهبری فریاد می زند جهاد جهاد جهاد، آیه ی جهاد می خواند، می گوید مشکل ما امروز تبعیت از دشمن است، اگر دیروز مشکل ما اعتماد به دشمن بود دیگر بحث اعتماد به دشمن تمام شده بچه های پاسدار(در آن جمع) و بعد می فرماید این خطاب من فقط به پاسدارها نیست، به هر کسی که دلسوز انقلاب است، به هر کسی که فکر می کند کاری باید برای انقلاب و اسلام انجام دهد به شما دارم عرض می کنم، آیه ی قرآن است سوره ی فرقان را آقا می خواند که شما جهاد کبیر کنید، مبارزه کنید، به این می گویند مبارزه ی زیاد، کدام مبارزه؟ اینکه تبعیت از کفر نکنید. دشمن خیلی پیش رفته است؛ ما هنوز بحث شاخصه های انقلابی گری را انجام ندادیم، الان باید برویم در بچه هایمان، در جوان هایمان و در شهرمان بیاییم جریان تبعیت از دشمن را پنبه اش را بزنیم، این بحث ها را وقتی آقا مطرح می کنند؛ الان چرا آقا انقلابی گری را بحثش را مطرح می کند می گوید شاخصه هایش را بشناسید؟ چون ما ارتباطمان، ما نسل انقلاب ارتباطمان با بچه ها و جوان هایمان خیلی کم است در تبیین شاخصه های انقلاب ارتباطمان خیلی کم است، یا آن ها حوصله نداند با ما بنشینند یا ما حوصله نداریم با آن ها بنشینیم.
شاخصه های انقلابی گری از نظر حضرت آقا
اگر مقام معظم رهبری می فرمایند جوان ها بروید شاخصه های انقلابی گری را در بیاورید و روی آن تحقیق و تفحص کنید، بعضی از مسائل برای من و شما بدیهی است، برای بچه های ما بدیهی نیست، ماها را امام فرمود خدا این راه را برای جوانان ما (که شماها هستید)آسان کرد؛ برای شما آسان کرد، برای بچه های شما آسان نیست. الان مقام معظم رهبری نفرموده است برای بچه های من و شما هم آسان کرده است، این دوره آن دوره نیست، به مجاهدت نیاز دارد، به تلاش نیاز دارد.
این شاخصه های انقلابی گری است در فرمایش مقام معظم رهبری که من عنوان هایش را خدمت شما عرض می کنم، وقت نمی شود:
- تدین و پایبندی به شریعت اسلام.
- اعتماد به خدا: به قول امام جواد الائمه(علیه السلام) فرمود: تو اگر توانستی به خدا اعتماد کنی به هر قله ای که بخواهی می رسی، هر چیز با ارزشی است که بخواهی، به آن دسترسی پیدا می کنی.
- اخلاص در نیت و عمل: ما بچه هایمان باید نیت هایشان خالص بشود؛ بعضی وقت ها ما در جمع جوان های شما می نشینیم با آن ها صحبت می کنیم مثلا می گوییم که تو چرا کار نمی کنی، نگاه می کنیم می بینیم اختلاف او با یک مجموعه ی دیگر فقط یک اختلاف شخصی است، اخلاقی است، چون نیت خالص نیست.
- استکبار ستیزی.
- بصیرت و آگاهی در همه ی شرایط و در همه زمان ها.
- تکلیف گرایی: یک کسی بگوید که من مامور به تکلیفم هستم. بچه هایمان اینطور بار بیایند می شوند انقلابی.
- صبر و استقامت در راه هدف.
- پرهیز از افراط و تفریط: که باز هم دیروز مقام معظم رهبری به جوان ها توضیح دادند، در مسائل فرهنگی سطحی نگر نباشید؛ الان بچه های ما تنها راه مقابله در فضای انتخاباتی این است که فلانی آمد برو جلسه آن را بهم بزن، خب اینکه آخرین راه است، این یعنی تو تنبل ترین آدم عالم امکان هستی، یعنی معلوم است کار نکردی، یعنی سازمان نداری، یعنی حرفت را نتوانستی به عنوان یک جایگاه برسانی.
من متاسفانه بعضی اوقات میاییم بعضی از شهرها خدمت بعضی از بزرگوارها می رسیم در این سفرهایی که هست، می گویم خب شما هیات رزمندگان جلسه ی هفتگی دارد؟ می گوید نه، می گویم خب پس جلسه ی هفتگی نداشته باشی که اصلا نمی توانی کار کنی؛ جلسه ی مناسبتی که ما می گیریم خوب است، لازم است، ضروری است، اثر دارد، یک مانور قدرت است، همه ی این ها است، اما کار عمیق با جلسه ی مناسبتی انجام نمی گیرد، اصلا راه کار نیست و الا امام صادق(علیه السلام) می فرمود مناسبتی مجلس بگیرید، چرا امام صادق(علیه السلام) فرمود: هی تکرار می کنند. این حرف امام صادق(علیه السلام) است تکرار کردن؛ هیات اگر هفتگی نباشد، که الان دیگر هفتگی هم کم است، الان بچه های ما روزانه در این شبکه ها پای منبرهای دیگران هستند. از الان تا فاطمیه تا محرم، محرم تا! اینطوری بخواهید برنامه ریزی کنید معلوم است که! جلسه ی هفتگی سخت است، خیلی هم سخت است ولی ما مرد سختی هستیم دیگر .مقام معظم رهبری فرمود ویژگی عمار این بود که تشنه ی کار سخت بود، عمار پیرمرد بود تشنه ی کار سخت بود، عمار جوان نبود که؛ البته من نمی توانم انتظار داشته باشم که همه طالب کار سخت باشند، چرا؟ چون امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: اگر کسی عاشق خدا شد دوست دارد سختی بکشد. بعضی وقت ها ما دنبال راحت تر برگذار کردن کار باشیم این به قول مقام معظم رهبری در آن برکت نیست؛ آقا می فرماید در کاری که سختی نباشد برکت و اثر نیست.
ما الان هنوز این مسئله را جا نیانداختیم که برای شش ماه پیش بوده است، آقا الان بحث تبعیت را مطرح کرده است؛ امروز رفتم آیات تبعیت را در آوردم می بینم وای! آقا فرمود مشکل پیامبر(صل الله علیه و آله) مشکل تبعیت اطرافیانش از دشمن بود «وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»؛ رفتم آیاتش را در آوردم دیدم عجب قیامتی است؛ خود این یک مقوله ی سنگین بحث است؛ خدا به پیامبر تهدید می کند، می گوید پیامبر من «وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى» از تو یهود و نصاری راضی نمی شوند «حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» مگر اینکه تو تابع ملت آن ها شوی؛ (همین چیزی که الان به ما می گویند باید این باشد! عقلانیت این است! ) می فرماید «قل» پیامبر برو بگو « إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللّهِ» هدایت یعنی آن چیزی که خدا گفته است. فرمول این ادبیات انقلابی خدا را ببینید؛ « وَلَئِنِ اتَّبَعتَ » بعد تهدید می کند پیامبر را( رفقا ما خیلی مغرور هستیم، خیلی فکر می کنیم که ماها خراب نمی شویم؛ خدا پیامبر را تهدید می کند)، « وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم » اما اگر بعد بفهمم پیامبر که تو میل دشمن را تبعیت کردی، «وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ» من که به تو فهماندم هدایت یعنی چه، به تو علم دادم، تو ای پیامبر من اگر تو تبعیت کردی «ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ» ای پیامبر نه من و نه تو، نه تو را دیگر رهبری می کنم و نه دیگر به تو می گویم چه کار کن و نه کمکت می کنم. پدیده ی تبعیت از کفر یک پدیده ای است که پیامبر را هم خدا تهدید می کند؛ الان مقام معظم رهبری می فرمایند ما در این مانده ایم، ما امروز در جامعه اصلی ترین مشکلمان، مشکل تبعیت است؛ ما نمی رسیم، اگر جهادی عمل نکنید نمی رسید؛ در کشور هیچ مجموعه ی دیگری دغدغه ندارد، من به این قرآن قسم می خورم کسی غیر از مبارزین و مجاهدین و کسانی که خودشان خون دادند، جان دادند، رزمندگانشان، رفقایشان را دیدند تکه تکه شدند هیچ کسی به اندازه ی این ها نیست. اگر هیات رزمندگان به داد رسید، با توجه به اینکه ما فرهنگ انقلابی گری را از اهل بیت(علیهم السلام) باید انتقال دهیم و کار ما است، وظیفه ی ذاتی ما است، اگر این کار را انجام دادیم که انجام دادیم، اگر انجام ندادیم کس دیگری نمی کند، بعد آن وقت تا قیامت هم بنشینیم بگوییم اللهم عجل لولیک الفرج، به این قرآن قسم که مستجاب نمی شود؛ چون قرآن فرمود وقتی من حجت را می آورم «مَنْ یرْتَدَّ مِنْکمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُومِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ یجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ» من اگر مجاهد ببینم مهدی(علیه السلام) را می آورم «فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ » به حضرت عباس نوه ها و نتیجه های ما هم نمی توانند ببینند مهدی فاطمه را؛ همش داریم سر خودمان را گرم می کنیم، خودمان را گول می زنیم؛ اگر این نسل را من و شما که هنوز نمردیم، هنوز هستیم، جلوی چشم ما دارند می گویند استقلال یک حرف الکی است، جلوی چشم ما دارند می گویند احکام و اصول اسلام را کنار بگذار، جلوی چشم ما دارند می گویند اسلام انقلابی آفت این مملکت است، جلوی شما دارند به خورد بچه هایمان می دهند، بچه های ما که مثل شما و ما اصلا انقلاب را حس نکرده است، انقلاب را نفهمیده است؛ شما ببینید حالا بعد از ما چه خواهد شد.
- خود باوری و اعتماد به نفس.
- شهادت طلبی.
یکی دو نکته را عرض کنم برای ایجادش؛ آقا سه حوزه تعریف کرده است، اگر شما بخواهید کاری انجام دهید که اثر گذار بگذارد، باید در سه حوزه عملیات را انجام دهید:
- حوزه ی فکر و اندیشه: یعنی سخنرانی خواندن، جلسه بگذار، منبری هایت را دعوت کن، متواضعانه بروید صحبت کنید و بگوید مقام معظم رهبری به ما گفته است جوان ها را در این حوزه بار بیاورید، لطفا این شاخصه های انقلابی گری، این هم جزوه ی ما که از صحبت های امام و آقا جمع شده است، الان ماه رمضان است و شب های قدر، لطفا در این شاخصه ها اگر ممکن است در کنار بحثتان این موارد را هم بفرمایید؛ ولی محکم بگو، مدیر شما هستی، اگر حاج آقای شما یک مطلبی را نگوید مسئول شما هستی، مسئول هستی نسبت به سخن منبری هم مسئول هستی، نسبت به خواندن مداح هم مسئول هستی، آقای مداح این حوزه ها را می ببینی، مثلا یکی از شاخصه های انقلابی گری شهادت طلبی است، شهادت طلبی باید در شعر تو بیاید؛ یکی از شاخصه ها مثلا استقامت است این باید در شعر تو بیاید؛ آقای فرهنگی هیات شما باید در پوشش هیاتت این مطلب بیاید. حوزه فکر یکیش شبکه ی اجتماعی است، یکیش سایت است، یکی نشریه است، یکی سخنران است، یکی مداح است، یکی قرآن است. موضوع فتنه فضای مجازی این است دیگر، سره بچه ها را هی شلوغ می کنند؛ بعضی وقت ها بچه های ما پای منبر نمی نشینند بخاطر این است که ذهنشان خسته است، انقدر شب تا دیر وقت نشسته است پای این شبکه! ذهن او خسته است، او را توجیه شکنی متوجه می شود، میاید بیرون؛ می گوییم تو فکرت را در اختیار فضا قرار نده، علی(علیه السلام) فرمود: « الْقَلْبُ مُصْحَفُ الْفِکْر » قلب صفحه ی فکر است، هر چه فکر می کنی در قلب تو نقش می بندد، فکر نکن این چیزهایی که می خوانی اثر نمی گذارد، این ها روی قلب تو اثر می گذارد، بعد فرمود: « الْعُقُولُ أَئِمَّةُ الْحَوَاسِّ وَ الْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ الْأَعْضَاءِ» اگر یک وقتی از بچه حزب الهی دیدی یک کار اشتباهی کرد، بخاطر این است که فکر او خراب است، روی قلب او اثر گذاشته است، علی (علیه السلام) می فرماید قلب او روی حسش اثر گذاشته است، حس او هم او را وادار به این عمل کرده است؛ این را برای او توجیه کنی متوجه می شود.
- حوزه ی قلب؛ یعنی هم زمان که داری در حوزه ی فکر کار می کنی باید حوزه ی قلب او را فعال کنی، حوزه ی قلب چه است؟ گرایش های او، انگیزه های او، باید به بچه ها همیشه انگیزه داد، به مردم عادی باید انگیزه داد. یکی از جاهایی که این انگیزه را ایجاد می کند انس بچه ها با قرآن است، چون قرآن روی قلب آن ها اثر می گذارد، انگیزه ی آن ها را بارور می کند. یک از جاهایی که انگیزه ی بچه ها را پر می کند شهدا هستند؛ روی اردوهای راهیان نور، روی این حساب بچه ها را ببر، روی آن برنامه ریزی کن، روی آن فکر کن، بگو من اردوی راهیان نور چگونه ببرم که با وجود الان که اردوی راهیان نور یک مقدار عادی شده است برای خیلی ها، اثر گذار باشد؛ بنشین مشورت کن. پیش آقا بودیم، آقا فرمود یک اردو گاهی اوقات لازم است شش ماه برنامه ریزی بشود برای آن اردو. یکی دیگر از انگیزه ها همین توسلات ما است، همین هیات، هیات را بگیرید، سینه زنی، عزاداری، گریه، روضه، توسل. بعضی ها به توصیه ی مقام معظم رهبری گوش کردند جلسات زیارت جامعه ی کبیره دارند، چون آقا فرمودند این را بیاورید در کار، هنوز هم نیامده است! خب این ها انگیزه ایجاد می کند. بچه ها را، جوان ها را ببرید در خانه ی شهید، پدر شهید را ببیند، مادر شهید را ببیند، آن حرف بزند، بگوید من چطوری بچه ام را باردار شدم، نذر و نیاز کردم و …، بگوید بچه ام چطور بزرگ شد، بگوید بچه ام چه شد. پیروان قرآن و عترت شما خانم ها را بردارد ببرد پیش مادر شهید؛ بیا الان مادر شهید بابایی رفت، همسر شهید بابایی رفت، خب چه کسی الان دیگر می تواند بگوید شهید بابایی چه طور درست شده است؛ شهید بابایی یک هیاتی بود، یک وقت به امام گفت، امام می شود هفته ای یک ساعت به من مرخصی بدهی؟ امام گفت برای چه می خواهی؟ گفت امام من هفته ای یک ساعت یک کار شخصی دارم، به من هفته ای یک ساعت مرخصی می دهی؟ امام گفت برای چه می خواهی؟ گفت امام، من از بچگی ام در هیات مان(هیات هفتگی تعزیه ای داشتند)، من هفته ای یک بار در این هیات چایی می دهم، اجازه بده من این خدمت یک ساعته ام را انجام دهم؛ امام بر می گردد می گوید من به یک شرط به تو مرخصی می دهم، به شرطی که وقتی می روی استکان ها را می شویی، یک استکان به نیت من بشویی.
- حوزه ی عمل و رفتار؛ من و شما سنمان بالا رفته است و یک مقدار حوصله مان هم کم شده ولی بچه ها انرژی دارند، فعالیت بچه ها خیلی مهم است؛ یعنی اصلا معنا ندارد اگر یک نوجوان و جوان عاشورایی و یا یک هیات رزمندگان معنا ندارد که حرکت جهادی نداشته باشد. باید از بچه ها کار کشید، این اردوهای جهادی خیلی لازم است، آقا فرمود همه ی شما بروید، حتی آقا فرمود نخبه ها، اردوهای جهادی را بروند، چرا؟ چون عمل است. ما در هیات چقدر از بچه ها کار می کشیم؟! همه چیز یک بار مصرف شده است(لیوان، بشقاب و…)، همه را همین طور جمع می کنند و می روند. در مجلسی که حضرت زینب(سلام الله علیها) می گرفت، حضرت سجاد(علیه السلام) آشپز بود، آشپزی مجلس ذکر را حضرت سجاد(علیه السلام) می کرد.
تمام فقرا، مساکین رزمندگان را؛ ما الان بین رزمندگان مان کسانی هستند که بضاعت مالی ندارند، خب چه کسی این ها را شناسایی کند؟! الان بعضی از بچه ها کار ندارند، بعضی از برادرهای شهید کار ندارند و… .
از بچه هایتان کار بکشید، از جوان ها کار بکشیم، از مدیر اجرائی، دیگران، در هیات مطرح کنیم، رزمنده ها و خانواده های شهید کم برخوردار و ضعیف شناسایی بشوند، این رزمندگان شناسایی که شدند، دستشان را بگیریم.
بازدیدها: 442