این عبارت برداشت درستی از مجموع حادثه کربلا و خط سیر امامت و در بر دارنده چندین پیام آموزنده و زیبا است؛ چون اگر چه روزی مثل واقعه عاشورا نیست و بوجود نخواهد آمد اما همیشه ظلم ظالمان و ستم به مظلومان پا بر جا هست تا اینکه قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند و ریشه همه ظلمها را میان ببرد. اما فرهنگ عاشورا جاری بر بستر زمان و کربلا نماد استقامت در راه هدف و مبارزه با ظلم و بی عدالتی است. پیشوایان دینی ما به ما این گونه آموختند که باید با ظلم ظالمان مبارزه کرد و خود نیز این چنین عمل می کردند و این گونه نیست که عاشورا حادثه ای محدود در چارچوب زمان و مکان معین باشد.
جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، نشان دهنده ی پیوستگی و تداوم خط درگیری حق و باطل در همه زمانها و مکانهاست. عاشورا و کربلا، یکی از بارزترین حلقههای این زنجیره طولانی است. همیشه حق و باطل رو در روی هم هستند و انسانهای آزاده، وظیفه پاسداری از حق و پیکار با باطل را بر عهده دارند و بیتفاوت گذشتن از کنار صحنه حق و باطل، بیدینی است.
حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) که خود پیرو راستین امام حسین (علیه السلام) و بنیانگذار جمهوری اسلامی و مبارز بزرگ در مقابل ستمگران عصر خویش است، از این جمله با تعبیر « کلمه بزرگ» یاد می کند و بر حفظ معنای عاشورا و پیاده کردن نقش کربلا تأکید نموده است و می فرمایند: «این کلمه (کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا)، یک کلمه بزرگی است…همه روز باید ملت ما این معنی را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم، انحصار به یک زمین ندارد. انحصار به یک افراد نمیشود. قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک سرزمین کربلا نبوده، همه زمینها باید این نقش را ایفا کنند.»
در واقع امام خمینی (رحمة الله علیه) با اعتقاد به این امر که قیام و شهادت سیدالشهدا (علیه السلام) باید ملاک عمل اجتماعی مسلمانان قرار گیرد، نهضت حسینی را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد. «آنچه که سیدالشهدا عمل کرد و آن ایده ای که او داشت و آن راهی که او رفت و آن پیروزی که بعد از شهادت برای او حاصل شد و برای اسلام حاصل شد. این عبارت آموزنده هم تکلیف است و هم مژده، تکلیف از آن جهت که مستضعفان با عدهای قلیل، علیه مستکبران با ساز و برگ مجهز و قدرت شیطانی عظیم، مأمورند چونان سرور شهیدان قیام کنند. و مژده بدین جهت که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است.»
آن رهبر فرزانه در ایام جنگ تحمیلی فرمودند: نبرد عاشورا،گر چه از نظر زمان، کوتاهترین درگیری بود (نیم روز) ولی از نظر امتداد،طولانیترین درگیری با ستم و باطل است و تا هر زمان که هر آرزومندی آرزو کند کهکاش در کربلا بود و در یاری امام شهیدان،به فوز عظیم شهادت میرسید (یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما)، جبهه کربلا گرم و درگیری عاشورا دایر است.
به بیان بهتر همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، وارث آدم و ابراهیم و نوح و موسی و عیسی(علیهم السلام) و محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) است، پیروان عاشورایی او نیز وارث خط سرخ جهاد و شهادتاند و پرچم کربلا را بر زمین نمینهند، و این جوهر تشیع در بعد سیاسی است چنان که خود امام حسین (علیه السلام) میافزاید: «فلکم فی اسوة، در کار من برای شما الگو است».
این دیدگاه، رد کننده ی نظریهای است که کربلا و قیام حسینی را تکلیفی خاص امام میداند که نمیتوان از آن تبعیت کرد.
منبع:اسلام کوئست
بازدیدها: 67