قرآن در سخن امام حسن (علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / قرآن در سخن امام حسن (علیه السلام)

یکی از رسالت‌های مهم امامان معصوم تبلیغ دین، بیان احکام و تفسیر قرآن است. میراث قرآنی باقی مانده و ارزشمند وجود مبارک امام حسن مجتبی(علیه السّلام) از نمونه‌های اعلی و عظیم ذخایر تفسیری معصومان(علیهم السّلام) است. در این مقاله با نگرش قرآنی و تفسیری امام حسن مجتبی(علیه السّلام) آشنا می‌شویم.

یکی از رسالت‌های مهم امامان معصوم تبلیغ دین، بیان احکام و تفسیر قرآن است. میراث قرآنی باقی مانده و ارزشمند وجود مبارک امام حسن مجتبی(علیه السّلام) از نمونه‌های اعلی و عظیم ذخایر تفسیری معصومان(علیهم السّلام) است. در این مقاله با نگرش قرآنی و تفسیری امام حسن مجتبی(علیه السّلام) آشنا می‌شویم.

منزلت و پیشوایی قرآن در زندگی

قرآن در آیات فراوانی به بیان منزلت رفیع و شأن والای خویش پرداخته است تا هیچ کس حجتی در رویگردانی از قرآن نداشته باشد و کسی هم که به قرآن روی می‌آورد، با معرفت و بینش در وادی آن گام نهد. اهل بیت: که عارف به حقیقت قرآن هستند، همپای آن، این منزلت و فضیلت را به خوبی تبیین کرده‌اند. اینک نمونه‌ای از سخنان امام حسن مجتبی(علیه السّلام) در این خصوص ذکر می‌شود:
اربلی از امام حسن(علیه السّلام) نقل می‌کند که فرمود: در این قرآن، چراغ‌های نور و شفای سینه‌هاست. پس باید سالک، در نور آن سلوک کند و با این ویژگی، دل خود را لگام زند؛ زیرا این اندیشیدن (و از نور قرآن بهره‌بردن) حیات دل بیناست؛ همان سان که آدمی در تاریکی ها، با (تابش) نور، روشنایی می‌گیرد.[۱[
دیلمی می‌گوید: امام حسن(علیه السّلام) فرمود: در دنیا جز این قرآن، چیزی باقی نمانده است. پس آن را امام خود قرار دهید تا شما را به هدایت (فطرتتان) راهنمایی کند. سزاوارترین مردم به قرآن، کسی است که به آن عمل می‌کند؛ هر چند آن را حفظ نکرده باشد و دورترین مردم از قرآن، کسی است که به آن عمل نمی‌کند؛ هر چند آن را بخواند.[۲[
در این حدیث، مقصود امام حسن(علیه السّلام) این است که قرآن کریم را امام خویش در سیره عملی و زندگانی قرار دهید و بر اساس آن عمل کنید.

قرآن ، قاضی اعمال در قیامت

امام حسن(علیه السّلام) فرمود: این قرآن در روز قیامت می‌آید، در حالی که راهبر است و پیش برنده؛ مردمی را که حلال خدا را حلال، و حرام خدا را حرام گرفته‌اند و به متشابهات قرآن، ایمان آورده‌اند، به بهشت رهنمون می‌شوند و مردمی را که حدود و احکام الهی را تباه کرده‌اند و حرام‌های خدا را حلال گرفته‌اند، به آتش می‌راند.[۳[
و نیز می‌فرمود: هر کس درباره قرآن، با رأی و پیش داوری خود سخن گوید و تفسیر کند، گر چه حق باشد، باز گناه کرده است.[۴]

پاداش قرائت قرآن

قطب الدین راوندی در کلامی از امام حسن(علیه السّلام) نقل می‌کند که فرمود: «من قرأ القرآن کان له دعوه مجابه امّا معجّله و إمّا مؤجّله؛[۵] هر کس قرآن بخواند، یک دعای مستجاب دارد، یا زود یا دیر.

قرآن و اهل بیت (علیهم السّلام):

« عن الحسن بن علی(علیه السلام) انه حمدالله تعالی و اثنی علیه و قال: ) وَ السّابِقُونَ اْلأَوّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ اْلأَنْصارِ وَ الّذینَ اتّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ([۶] فکما أنَّ للسّابقین فضلهم علی من بعد هم کذلک لأبی علی بن أبی طالب(علیه السّلام) فضیلته علی السّابقین بسبقه السّابقین … و عَلَّمَ رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم) النّاس الصّلوات فقال: قولوا: اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد کما صلیت علی إبراهیم و آل إبراهیم أنّک حمید مجید، فحقّنا علی کلّ مسلم أن یصلّی علینا مع الصّلاه فریضه واجبه من الله، وَ أحلَ الله الرسوله الغنیمه و أحلّها لنا و حرّم الصّدقات علیه و حرّمها علینا، کرامه أکرمنا الله و فضیله فضّلنا الله بها؛
حسن بن علی(علیه السّلام) پس از حمد و ثنای خداوند فرمود : و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، کسانی که با نیکوکاری از آنان پیروی کردند، پس همچنان که پیشگامان بر کسانی که پس از آنان هستند، برتری دارند، پدرم علی بن ابی طالب(علیه السّلام) نیز ـ چون پیشتاز پیشگامان است ـ بر پیشتازان برتری دارد … و رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) صلوات را به مردم آموخت و فرمود : بگویید: خدایا! بر محمّد و آل محمد درود فرست؛ چنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی، همانا تو ستوده بزرگواری. پس حق ما بر هر مسلمانی، به عنوان یک فریضه واجب خداوندی، این است که در تشهّد هر نمازی، بر ما صلوات فرستد. و خدا غنایم را برای پیامبر خود حلال کرد و برای ما نیز، و صدقات را بر او حرام کرد و بر ما نیز، این‌ها کرامت و فضیلتی از خدا بر ماست».[۷[
علامه مجلسی می‌گوید: امام حسن ضمن خطبه‌ای فرمود:
«أنا من أهل البیت الّذین افترض الله مودّتهم علی کلَّ مسلم. فقال: ) قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاّ الْمَوَدّهَ فِی الْقُرْبی‌ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْنًا([۸] و اقتراف الحسنه مودّتنا أهل البیت(علیهم السّلام)؛[۹[
امام حسن مجتبی(علیه السّلام) برای مردم سخنرانی کرد و فرمود: من از آن خاندانم که خدا دوستی صمیمی آنان را بر هر مسلمانی، واجب کرد و فرمود: بگو به ازای آن (رسالت) پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر دوستی درباره خویشاوندان، و هر کسی نیکی، محبّت ما خاندان پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است».

تفسیر آیات قرآنی

سیره و روایات تفسیری باقی مانده از کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السّلام) بسیار ارزشمند است و دست مایه بسیار مهم برای مفسّران و علاقه‌مندان به تفسیر قرآن به شمار می‌رود. ما به اختصار نمونه‌هایی را ذکر می‌کنیم:
۱٫ امام حسن مجتبی(علیه السّلام) در تفسیر آیه شریفه ) إِنّا کُلّ شَیْ‌ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍٍ([۱۰]nbsp; فرمود: یعنی ما هر چیز را برای دوزخیان (نیز) به اندازه اعمالشان آفریده‌ایم.[۱۱[
۲٫ امام حسن مجتبی(علیه السّلام) در تفسیر آیه شریفه ) وَ أَدْبارَ السّجُودِ ([۱۲] فرموده است: مقصود آن دو رکعت نماز مستحبی پس از نماز مغرب است.[۱۳[
۳٫ علی بن عیسی اربلی می‌گوید: شیخ کمال الدین طلحه گفت: خدای عزّوجلّ به امام حسن مجتبی(علیه السّلام) در تبیین امور و مقاصد اموری که به تدبیر آنها می‌پرداخت، فطرتی تیز و ژرف نگر روزی کرده و برای اصلاح پایه‌ها و مبانی دین، هوشمندی استواری به او بخشیده و سرشتی ویژه او کرده بود که خمیره آن، سرشار از صور و معانی دانش بود …. پس با اندیشه در خور ستایش و قریحه خود، با رستگاری میوه‌های اهداف دنبال شده را می‌چید، و در مسجد رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌نشست، و مردم در اطرافش حلقه می‌زدند، و سخنانی می‌گفت که سوز عطش سؤال کنندگان را درمان می‌کرد و دستاویز گویندگان مخالف را می‌برید.[۱۴[
به عنوان نمونه، ابوالحسن علی بن احمد واحدی با سند خود، روایت می‌کند که مردی گفت: من وارد مسجد مدینه شدم و دیدم مردم دور یک نفر گرد آمده‌اند و او از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) سخن می‌گفت. به او گفتم: مرا از تفسیر آیه شریفه )وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ( [۱۵] آگاه کن. گفت: بله، امّا «شاهد»، روز جمعه است و «مشهود»، روز عرفه. از او گذاشتم، و به یک نفر دیگر (که مردم اطرافش بودند و سخن می‌گفت) رسیدم. و همان سؤال را پرسیدم، گفت: بله، امّا «شاهد» ، روز جمعه است و «مشهود»، روز عید قربان. از او نیز گذاشتم، و نزد جوانی که صورتش همچون طلای سرخ می‌درخشید و از رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) سخن می‌گفت، رسیدم و همان سؤال را پرسیدم، گفت: آری، امّا «شاهد»، محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است و «مشهود»، روز قیامت. آیا نشنیدی که خدای سبحان می‌فرماید: «ای پیامبر ! ما تو را شاهد فرستادیم»[۱۶] و نیز فرمود: «آن روز، روزی است که مردم را برای آن گرد می‌آورند و ان، روز «مشهود» است. (که جملگی در آن حاضرند).[۱۷] پرسیدم: اوّلی کیست؟ گفتند: ابن عبّاس، و پرسیدم: دومی کیست؟ گفتند: ابن عمر، و پرسیدم: سومی کیست؟ گفتند: حسن بن علی بن ابی طالب(علیه السّلام)، و پاسخ حسن(علیه السّلام) از همه بهتر بود.[۱۸[
۴٫ در تفسیر آیه شریفه ) فی أَیّ‌ِ صُورَهٍ ما شاءَ رَکّبَکَ( [۱۹] آمده که ابن شهر آشوب می‌گوید: شیرازی در کتابش، با سند خود نقل کرده است که حسن بن علی بن ابی طالب(علیه السّلام) درباره آیه شریفه مذکور فرمود: خدای سبحان، علی بن ابی طالب(علیه السّلام) را در صلب ابوطالب، به صورت محمّد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آفرید.nbsp; از این رو، شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) علی(علیه السّلام) بود، و حسین بن علی(علیه السّلام) شبیه‌ترین مردم به فاطمه(سلام الله علیها) است و من شبیه‌ترین مردم به خدیجه کبری۳ هستم.[۲۰[
۵٫ در فضیلت قرائت سه آیه آخر سوره حشر از امام حسن(علیه السّلام) نقل شده که آن حضرت فرمود:
هر کس چون صبح کند و سه آیه آخر سوره حشر را بخواند و در آن روز بمیرد، مهر شهدا (بر پرونده‌اش) خواهد خورد، و چون شب کند و بخواند و در آن شب بمیرد نیز ممهور به مهر شهدا می‌شود.[۲۱[

پی نوشت :

[۱] . کشف الغمه، ج۱، ص۵۷۳؛ بحارالانوار، ج۷۸، ص۱۱۲ و ج۹۲، ص۳۲٫
[۲] . إرشاد القلوب دیلمی، ص۷۹٫
[۳] . کشف الغمه، ج۱، ص۵۳۷؛ موسوعه کلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص۳۶۴٫
[۴] . موسوعه کلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص۳۶۵٫
[۵] . مهج الدعوات، ج۲۴، ح۳۱؛ بحارالانوار، ج۹۲، ص۲۰۴، ح۳۱٫
[۶] . توبه / ۱۰۰٫
[۷] . تفسیر فرات کوفی، ص۱۶۹، ح۲۱۷٫
[۸] . شوری /۲۳٫
[۹] . بحارالانوار، ج۲۳، ص۲۳۲، ح۲۶٫
[۱۰] . قمر / ۴۹٫
[۱۱] . التوحید، شیخ صدوق، ص۳۸۲، ح۳۰٫
[۱۲] . ق /۴۰٫
[۱۳] . مستدرک الوسائل، ج۳، ص۶۲، ح۳۰۲۹٫
[۱۴] . ر.ک: موسوع کلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص۳۷۳ـ۳۷۴
[۱۵] . بروج / ۳٫
[۱۶] . احزاب / ۴۵٫
[۱۷] . همان.
[۱۸] . الفصول المهمه، ص۱۴۷؛ العوالم، ج ۱۶، ص۱۰۵، ح۲٫
[۱۹] . انفطار / ۸٫
[۲۰] . المناقب، ج۴، ص۲؛ تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۵۲۲، ح۱۱٫
[۲۱] . الدّر المنشور، جلال الدین سیوطی، ج۲، ص۲۰۲؛ بحارالانوار، ج۹۲، ص۳۱۰، ح۳؛ موسوعه کلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، بخش عقاید، ص۳۷۳٫

بازدیدها: 130

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *